Jag är nyligen inflyttat i hus och till våren kommer det behövas införskaffas diverse maskiner för att ta hand om gården. Då jag inte är intresserad av att meka med motorer så sneglar jag såklart på batteridrivet.

För närvarande har vi bensindriven snöslunga och gräsklippare, båda med ett antal decennier på nacken men fungerar än så länge och får vara kvar tills dom säckar. Men i år kommer åtminstonde motorsåg och röjsåg behövas. Ingen av maskinerna lär gå särskillt många timmar per år utan motorsågen för en handfull träd och kapande för ved och röjsågen för en mindre äng och lite sly.

Så frågan är ju vilket ekosystem man ska välja? Ryobi är billigt och har fördelen att det kan köpas på Jula i stan, men verkar ha väldigt blandad kvalitet. Husqvarna och Stihl har kvalitet men kostar därefter? Ego och Toro verkar få beröm men verkar ovanliga i Sverige.

Så vad ska man välja egentligen tycker ni?
 
Redigerat:
M
Jag som jobbar med batteridrivna prylar i mitt yrke är positivt överaskad av Ryobi. Tycker dem håller väldigt bra kvalitet med tanke på prisklass. Det som fallerar är ju ofta när batteriet blir gammalt och då är ju Ryobi bra där dom har sånt stort utbud av grejor som fungerar med samma batteri så man bara byter detta. Finns billigt på Ullared.

På jobbet är det bara Bosch, Hilti, Makita osv., men privat har jag trallborste, skruvdragare, tigersåg, grästrimmer mm. och är riktigt nöjd. Till sommaren blir det nog en Ryobi sopmaskin och gräsklippare.
 
  • Gilla
Hellwiz och 3 till
  • Laddar…
Tjena!
Kör Milwaukee på allt jag har men nu ska jag byta ut mina trädgårdsmaskiner till ett stabilt system. Det handlar om alla maskiner du kan tänka dig (tomt 3000m2)
Eftersom Milwaukee har ett snuskigt dyrt och begränsat antal maskiner kollar jag med dig.
Är alla Ryobis trädgårdsmaskiner du testat dugliga. Räcker det med 18V? Rekommenderar du deras motorsåg tex? Stort tack

M Markarbetaren skrev:
Jag som jobbar med batteridrivna prylar i mitt yrke är positivt överaskad av Ryobi. Tycker dem håller väldigt bra kvalitet med tanke på prisklass. Det som fallerar är ju ofta när batteriet blir gammalt och då är ju Ryobi bra där dom har sånt stort utbud av grejor som fungerar med samma batteri så man bara byter detta. Finns billigt på Ullared.

På jobbet är det bara Bosch, Hilti, Makita osv., men privat har jag trallborste, skruvdragare, tigersåg, grästrimmer mm. och är riktigt nöjd. Till sommaren blir det nog en Ryobi sopmaskin och gräsklippare.
 
Jag valde Ryobi i slutändan mest för det stora utbudet och det faktum att det går att få tag i deras prylar lokalt. Första köpet blev deras 36v motorsåg och jag är mycket nöjd. Den har funkat prima för mitt behov. Fällt och sågat upp kanske 6-7 mindre träd (säg 20-40cm diameter) under vintern och det har inte vart några problem alls. Det går fövisso en jävla massa batteri när man ska kapa upp större bitar men då jag jobbat utan tidspress har oftast jag tröttnat före maskinen.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 6 till
  • Laddar…
Just det där med batterierna är störigt. Jag har några Rypbi maskiner också och själva 5ah batteriet tar en evighet att ladda jämfört med mina Milwaukeeladdare

G Grossman skrev:
Jag valde Ryobi i slutändan mest för det stora utbudet och det faktum att det går att få tag i deras prylar lokalt. Första köpet blev deras 36v motorsåg och jag är mycket nöjd. Den har funkat prima för mitt behov. Fällt och sågat upp kanske 6-7 mindre träd (säg 20-40cm diameter) under vintern och det har inte vart några problem alls. Det går fövisso en jävla massa batteri när man ska kapa upp större bitar men då jag jobbat utan tidspress har oftast jag tröttnat före maskinen.
 
M
Acora Acora skrev:
Tjena!
Kör Milwaukee på allt jag har men nu ska jag byta ut mina trädgårdsmaskiner till ett stabilt system. Det handlar om alla maskiner du kan tänka dig (tomt 3000m2)
Eftersom Milwaukee har ett snuskigt dyrt och begränsat antal maskiner kollar jag med dig.
Är alla Ryobis trädgårdsmaskiner du testat dugliga. Räcker det med 18V? Rekommenderar du deras motorsåg tex? Stort tack
Svårt att svara på då alla har olika preferenser. Jag tycker Ryobi är prisvärda, håller ett bra utbud och jag tvekar jnte att öka på maskinparken med en Ryobi. Deras motorsåg har jag inte provat, grannen har nån mindre kedjesåg som man kapar grenar med, den funkar ypperligt när jag provat.

Det är snart dags för en ny batteriklippare som komplement till roboten. Funderar starkt på en Ryobi.
 
  • Gilla
Acora
  • Laddar…
Tackar å bockar

M Markarbetaren skrev:
Svårt att svara på då alla har olika preferenser. Jag tycker Ryobi är prisvärda, håller ett bra utbud och jag tvekar jnte att öka på maskinparken med en Ryobi. Deras motorsåg har jag inte provat, grannen har nån mindre kedjesåg som man kapar grenar med, den funkar ypperligt när jag provat.

Det är snart dags för en ny batteriklippare som komplement till roboten. Funderar starkt på en Ryobi.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Jag har makita på skruvdragare, grästrimmer, gräsklippare, häckklippare och är nöjd. Dock är min skruvdragare från dewalt större favorit än den jag har från makita. Tycker dewalten har ett mycket trevligare ljud.
 
Nissens
Jag kan rekommendera DeWalt, bra kvalitet rätt igenom, mängder med bra verktyg ovch trädgårdsmaskiner. Jag har spikpistol, lampa, cirkelsåg, multiverktyg, Gersåg, skruvdragare, häcksax och trimmer. Allt går på samma batterier. Fungerar fantastiskt bra! :)
 
  • Gilla
tommy.widell
  • Laddar…
G Grossman skrev:
Jag valde Ryobi i slutändan mest för det stora utbudet och det faktum att det går att få tag i deras prylar lokalt. Första köpet blev deras 36v motorsåg och jag är mycket nöjd. Den har funkat prima för mitt behov. Fällt och sågat upp kanske 6-7 mindre träd (säg 20-40cm diameter) under vintern och det har inte vart några problem alls. Det går fövisso en jävla massa batteri när man ska kapa upp större bitar men då jag jobbat utan tidspress har oftast jag tröttnat före maskinen.
Så upp till 40cm tillhör mindre träd. :surprised:
 
  • Gilla
vefyra
  • Laddar…
A
Kan onte hjälpa pga använt för få trädgårdsmaskiner. Men två grejer:

Budget?

Behöver ni verktyg med? Skruvdragare och dylikt. Är inte imponerad av Ryobi i förhållande till priset där, steget till DeWalt, Makita, blå Bosch är typiskt litet.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
G Grossman skrev:
Jag är nyligen inflyttat i hus och till våren kommer det behövas införskaffas diverse maskiner för att ta hand om gården. Då jag inte är intresserad av att meka med motorer så sneglar jag såklart på batteridrivet.

För närvarande har vi bensindriven snöslunga och gräsklippare, båda med ett antal decennier på nacken men fungerar än så länge och får vara kvar tills dom säckar. Men i år kommer åtminstonde motorsåg och röjsåg behövas. Ingen av maskinerna lär gå särskillt många timmar per år utan motorsågen för en handfull träd och kapande för ved och röjsågen för en mindre äng och lite sly.

Så frågan är ju vilket ekosystem man ska välja? Ryobi är billigt och har fördelen att det kan köpas på Jula i stan, men verkar ha väldigt blandad kvalitet. Husqvarna och Stihl har kvalitet men kostar därefter? Ego och Toro verkar få beröm men verkar ovanliga i Sverige.

Så vad ska man välja egentligen tycker ni?
Vilken storlek på tomten? Hur trevligt det än kan vara med Husqvarnas BLi-maskiner exempelvis så är det svårt att motivera om det är en modern villatomt på 700m2. Du nämner ju äng och träd exempelvis..
 
Kallar min sitt boende hus finns det säkert bra produkter från Ryobi och andra. Om man benämner det som gård, ska ta ner några träd och trimma en äng så hamnar man för mig på valet mellan Sthil alt Huskvarna. Lite verktygsgalna måste vi ju få vara :cool:

Observera att tex Stihl har olika batterisystem där man måste bestämma sig på förhand vad man vill kosta på.

En lämplig motorsåg kan tex vara Stihl MSA 160 C-B som lämpar sig både för enstaka träds fällning samt relativt mycket uppkastning på vedbacken. Sedan en trimmer på det inom samma batterisystem
 
  • Gilla
Kajsa11 och 1 till
  • Laddar…
Mycket styrs ju av vad det är för tomt, man ska enligt mig i princip ha landsbygdstomt om man ska ha behov av motorsåg, det är klart det är kul med verktyg men i ärlighetens namn så ska dom ju faktiskt användas också.

Jag har en modern villatomt (680m2), dom träd jag tagit ner har jag tagit med tigersågen och ett blad avsett för träd. Har utan problem tagit ner tätvuxna träd med en diameter med 25-30cm. Större träd än så tycker jag heller inte att man ska ge sig på som oerfaren sågare… häckarna tar jag med manuell häcksax. Är redan inne i makita 18v och dom har det mesta men har svårt att motivera inköp av en massa trädgårdsmaskiner att ha i förrådet för att plocka fram 1-2 ggr per år när jobbet med manuella verktyg tar i runda slängar 30min…

Har man för avsikt att utföra en del byggarbete på huset skulle jag snarare låta det styra vilket system jag väljer. Är av uppfattningen att det är tomt på minst 7-8000m2 för att man ska behöva gå in på dedikerade trädgårdsmärken…
 
Jag har gräsklippare, trimmer och lövblås från Ryobi. Allt funkar fint så här långt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.