Nej, kolbrytningen kommer förmodligen minska framgent men till dess att de når erforderlig ersättningskapacitet för ersättning av kärnkraften med andra energikällor kan kolbrytningen (läs egentligen kolförbrukningen) säkerligen öka.

Edit: gäller egentligen samma i mina ögon gällande kärnkraft vs naturgas etc…

Även om kärnkraft onekligen är behäftad med sina problem, känns det i min mening otroligt bakvänt att ersätta den med koleldning.:confused:

Med detta sagt förstår jag ändå att Tyskland eldar kol, ingen torde vilja återvända till 1920-30 talen vad gäller levnadsvillkor för befolkningen etc.

Mvh

Stefan
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag har ju lite svårt att tro att dom ska öka kolbrytningen framgent när dom INTE ökade kolanvändningen när det var kritiskt i vintras.
Hur menar du nu? Tyskland har tagit sig ur energikrisen genom att öka kolanvändningen dramatiskt. De behöver öka den ännu mer nu kortsiktigt när de nu stängt ner kärnkraftverken.

https://www.montelnews.com/news/140...ce=twitter&hss_channel=tw-1387738466545451009
 
S Stefan.o skrev:
Med detta sagt förstår jag ändå att Tyskland eldar kol, ingen torde vilja återvända till 1920-30 talen vad gäller levnadsvillkor för befolkningen etc.
Det här fenomenet tycker jag är intressant. Den gröna rörelsen i Tyskland tycker uppenbart att klimatet är ok att offra på medellång sikt för sin omställning till förnyelsebart. De är populister åt sin målpublik vilket är kärnkraftsmotståndarna.

Denna populistiska kraft är också varför det är hopplöst att på ett utopiskt sätt försöka få folk att försämra sina levnadsstandarder drastiskt pga klimatet eller andra frågor. Detta driver folk direkt i populisternas händer som gör sakerna ännu värre men åt andra hållet.

Tekniska innovationer måste således till, och sådana har vi som är på gång. Hela elektrifieringen kan göra detta, men om vi enbart satsar på ett enda kraftslag t.ex. vind så får vi enormt volatila priser beroende på väder och sannolikt också ransonering när det inte blåser. Få kommer acceptera detta i längden och det leder till att man snabbt måste bygga ut baskraft. Och vad är då det enda som går snabbt att bygga? Fossilbaserat.

Rinse and repeat.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
En intressant observation är att elpriset imorgon är billigast på dagtid när solen skiner som starkast. Skall vi tro att detta är en konsekvens av att det är 160% mer solpaneler i år än ifjol? Sedan har vi ju tyskarnas solel också.
 
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
En intressant observation är att elpriset imorgon är billigast på dagtid när solen skiner som starkast.
Det var väl samma idag? (eller var det igår?)
 
Den lilla tid jag studerat detta, dvs under typ senaste veckan sedan vår solcellsanläggning gick online, så har ett tydligt kamelpuckelmönster observerats med de högsta priserna tidig morgon och kväll. Relativt låga priser dagtid och i synnerhet nattetid där det ju inte finns någon sol där vi är, så samband med solcellsinstallationer kan jag inte se.
 
pacman42 pacman42 skrev:
En intressant observation är att elpriset imorgon är billigast på dagtid när solen skiner som starkast. Skall vi tro att detta är en konsekvens av att det är 160% mer solpaneler i år än ifjol? Sedan har vi ju tyskarnas solel också.
Jag tror det är huvudsakligen tysk solel, eftersom elen är gratis i Tyskland imorgon mellan 13 och 15. (Plus att de verkar ha sisådär 20-50 gånger mer solkraft än vi har.)
 
O
K krfsm skrev:
Jag tror det är huvudsakligen tysk solel, eftersom elen är gratis i Tyskland imorgon mellan 13 och 15. (Plus att de verkar ha sisådär 20-50 gånger mer solkraft än vi har.)
Syn att det inte funkar när vi i norr behöver värma våra bostäder och arbetsplatser som mest.:thinking:
 
Det kan vara vettigt att montera solceller på öst och västtak i stället för söder.
 
De har detta fenomenet nästan hela tiden på sommaren i Spanien enligt en arbetskamrat som bor där...
 
O
D Daniel 109 skrev:
Det kan vara vettigt att montera solceller på öst och västtak i stället för söder.
Hjälper väl inte på vintern här uppe i norr? Inte när det är mulet, regnar, snöar, eller på natten heller.
Men Kina med sina 4 till 8 nya kolkraftverk i månaden tjänar väl på att producera solcellerna och kringutrustning antar jag...
 
Nej, på vintern i Sverige ger försumbart, och absolut inget när behovet är som störst.
 
  • Gilla
OMathson
  • Laddar…
Mikael_L
O OMathson skrev:
Syn att det inte funkar när vi i norr behöver värma våra bostäder och arbetsplatser som mest.:thinking:
Alltså under dagtid när alla kontor drar igång belysning, datorer, ökar uppvärmning eller kylning (behovsstyrd ventilation/klimat - sånt jag installerar en hel del av) sen alla verkstäder, butiker osv.
Vi har normalt en minst 20% ökning av elbehovet mitt på dagen, så en hel del solkraftseffekt sugs lätt upp.
 
D Daniel 109 skrev:
Det kan vara vettigt att montera solceller på öst och västtak i stället för söder.
Precis vår tanke, delvis betingat av vad som var möjligt såklart. Saken är den att vi knappt använder någon el på morgon, tidig förmiddag. På sin höjd kör vi en äggkokare, kaffebryggare, brödrost. Däremot eftermiddagar och kväll där körs tvätt/diskmaskiner, köksprylar ugn spis osv. Men till och med morgon-tidig förmiddag får man iaf en 500 W bara av allmänljuset i skuggan i det läget, ger ett bra bidrag till morgonaktiviteterna.

Så i valet av öst eller väst blev valet väst, och som förutsättningarna såg ut till och med 20 grader norr om väst. Men det blev rätt bra tror vi. Hyfsad skörd en solig dag i mitten april, och bra effekt av solel även så pass sent som kl 19. En 11 kWp-anläggning med 28 paneler, Solaredge dvs med optimerare under varje panel, detta pga en del vandrande skuggor som är ofrånkomliga i vårt läge, huvar, vegetation etc.

Blir kul att se hur det blir i maj-juni-juli-augusti! So far so good.
Graf som visar solenergiproduktion över en dag, pekar på eftermiddagsproduktionen på 1,97 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var väl samma idag? (eller var det igår?)
Den 19:e var det samma sak. Jag tror vi kommer att få se mycket av detta i sommar.

Jag diskuterade solceller med en kompis igår, han vågar troligen inte lägga paneler nu när han skall lägga om taket. Han säger att om det blir paneler så blir det endast en mindre mängd mot väster så att han kan dra nytta av dem själv för egen förbrukning. Även han räknar med att elen kommer att bli nästintill gratis på dagtid om sommaren framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.