Jag skulle behöva ha klargjort om en teori jag har håller.

Vi har en öppen planlösning i ett 1,5 planshus. Nedanvåningen är i princip ett stort rum som värms upp av en luft-luftpump samt en del golvvärme. Vi har öppet upp till nock i princip hela ovanvåningen bortsett från tre sovrum där det finns vanliga dörrar. På ovanvåningen har vi dels en balkong där det är öppet ner till bottenvåningen, dels en vanlig trappa där värmen kan stiga upp genom.

Värmen från luft-luftpumpen på botten våningen stiger upp till ovanvåningen och pumpen får jobba ganska mycket för att reda ut detta, men det räcker till att värma hela huset (under förutsättning att dörrarna till rummen på ovanvåningen var öppna naturligtvis).

Nu har vi satt in en braskamin på ovanvåningen, dels som en mysfaktor men också för att hjälpa till med uppvärmningen.

Nu till min teori/fråga som är:

Om luften på ovanvåningen håller högre temperatur än vad pumpen där nere är inställd på, stannar värmen på bottenvåningen, eller iallfall bromsar flödet upp till ovanvåningen och därmed minskar den totala förbrukningen för värmepumpen?

Rätt eller fel? Och isåfall varför? ;)
 
Jo, det måste ju bli som du säger.
Om man tänker sig att du gjorde tvärtom, d.v.s. sänkte temperaturen på övervåningen (t.ex. genom att ta bort isoleringen i taket), då skulle ju den totala förbrukningen för värmepumpen öka.
 
Termodynamik i krångliga system (= inte bara en tom låda i ett labb) är svåra saker så det är nästan omöjligt att svara exakt.

Men, tillför du värme på ett ställe så kommer din andra värmekälla jobba mindre. Hur mycket tänker jag inte ens gissa för det handlar ju om hur bra luften blandas. Är det snurr på luften så blir det jämnare temperatur och pumpen får jobba (ännu) mindre. Men står luften relativt stilla så blir det tydligare skiktning och pumpen "märker mindre" av att det tillförs värme på övervåningen.

Sätt en energimätare på luft/luftpumpen och jämför med och utan eldning. Helst med så liknande förhållanden i väder och övriga värmekällor (tio gäster med snaps värmer rätt bra t.ex.). Märker ni väldigt litet skillnad i förbrukning på pumpen så borde ni också känna att det blir ojämn temperatur med mycket varmare på övervåningen. Kanske räcker det då med en liten fläkt eller annan värmeförflyttare som t.ex. blåser ner luften via balkongen så det sugs upp via trappen och på så sätt blir jämnare i hela huset. Eller så har ni redan ett liknande flöde på luften i huset och då kommer eldningen tillföra värme på ett mycket effektivare sätt.

Men som sagt, svårt att sia i eftersom det är ett väldigt komplicerat ämne. Att pumpen kommer jobba mindre när ni eldar kan man nog garantera dock.
 
Borde det inte funka bättre om du installerar ett "värmeförflyttar"-paket som flyttar luft nära kaminen till lämpligt ställe på bottenvåningen?
http://www.aeservice.nu/norm/pax250vflyttare.htm
Just den här flyttar nog c:a 500W (Räknade med 50 grader vid kamin och 50 kubik/h)
Finns andra kanalfläktar för större rör och utan termostat som säkert skulle passa dig bättre.
 
Kul att höra att jag inte är helt ute och cyklar.

Värmeflyttarpaket hade varit bra, men kräver för stort ingrepp. Däremot en takfläkt á la Humphrey Bogart, Casablanca ovanför det öppna utrymmet vid balkongen som trycker ner värmen (och som OlaF skriver) gör att kallluften från nedanvåningen sugs upp i trappan, borde ge bättre utnyttjandegrad.

Tackar för era snabba och mycket kloka kommentarer. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.