Hej,
vi hyr en lägenhet med en för liten vvb. Hyresvärden är inte intresserad av att installera en större.
Vi har en dusch som vi inte använder. Skulle jag temporärt kunna koppla in en elektrisk vvb där? Dvs kallvattenröret från duschen in i vvb och utgången från vvb in i duschens varmvattenrör.
Som ni märker är jag helt novis paa VVS så detta kanske är årets mest idiotiska fråga...
 
Det låter lite tveksamt i mina öron, med tanke på backventiler och annat.
Men lite bakgrundsfakta, tack:
Hur stor är den nuvarande varmvattensberedaren?
Vilken temperatur värmer den vattnet till?
Finns blandningsventil/termostatblandare som ändrar på utgående varmvattentemperatur?
Hur många är ni i familjen, eller som bor i lägenheten?

Och en tanke: I vårt första hus satte vi in en 100 liters VVB.
Vi bodde där i 23 år, tills våra två barn var 18 resp. 16 år.
Varmvattnet tog aldrig slut.
Men på den tiden spelade jag mycket tennis, och duschade nästan alltid, tre gånger i veckan, i tennishallarnas duschrum. Nästan aldrig hemma alltså.

Så kanske du/ni skall börja med lite racketsport :)
 
Den är på 100 liter. Vet inte vilken temperatur men det är skållhett. Ingen blandningsventil.
Vi har 3 barn och de spelar tyvärr inte tennis :)
 
S
På vilket sätt märker du att varmvattenberedaren är för liten?
Går det ut hett vatten utan blandningsventil, vilket inte är tillåtet, kanske det strular i någon termostatblandare.
 
En extra beredare på det sätt som beskrivits funkar inte. Inte bra i alla fall.

En blandningsventil som möjliggör att skruva upp temperaturen på den befintliga beredaren är en rimlig lösning.
 
Tackar för svar. Jag märker att beredaren är för liten genom att efter att 3 barn har duschat och det har diskats så är varmvattnet slut. Finns ingen temperaturjustering på beredaren.
Går det att koplla flera beredare i serie istället?
 
Väcker denna tråden då vi sitter i samma situation. Vi är tre personer 2 vuxna och en tonårsdotter har en beredare på 60 Liter. Vi har en dusch vägg i vägg med tvättstugan. Kan någon förklara varför man inte kan koppla in en extra vvb där och använda duschens ledningar.
 
Du skulle kunna koppla in en extra beredare i seriemedvarmvattenledningen. Men inte ytterligare en som sitter parallellt med den första mellan kall och varmvatten. Då kan du ingen kontroll över vilken väg vattnet tar.
 
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
Söpa sig en större peredare
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Söpa sig en större peredare
ingen plats tyvärr.
 
D Daniel 109 skrev:
Du skulle kunna koppla in en extra beredare i seriemedvarmvattenledningen. Men inte ytterligare en som sitter parallellt med den första mellan kall och varmvatten. Då kan du ingen kontroll över vilken väg vattnet tar.
Du menar typ man matar den med varmvatten och skickar ut i samma ledning igen? Detta är bara tankar förstår att man måste ha en rörmockare till detta.
 
Måste man?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.