Något speciellt att tänka på förutom det vanliga med vatten?
Hur dåligt är det för huset att kallställa det?
Har tänkt kallställa det under en lång tid. Kan bli några år om inte mer.
Huset har självdrag och är som sagt från 1920tal.
Några tips?
 
Du kommer att få mothugg från många håll som vill ha bovärme i obebodda hus.
Tänk dock på att självdrag oftast fungerar bara om det finns en värmekälla (kamin e d) i huset. Är hela huset i sten/puts?
Jag skulle fundera på att ha några fönster på glänt (gärna motsatta håll i huset) men med välsittande insektsnät.
 
  • Gilla
AkutLumbago
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du kommer att få mothugg från många håll som vill ha bovärme i obebodda hus.
Tänk dock på att självdrag oftast fungerar bara om det finns en värmekälla (kamin e d) i huset. Är hela huset i sten/puts?
Jag skulle fundera på att ha några fönster på glänt (gärna motsatta håll i huset) men med välsittande insektsnät.
Ja hela huset är i sten, puts förutom då takstolar samt övre bjälklag.
Funderar på att eventuellt sätta in extra ventilation driven av solceller offgrid sas.
 
Stenen brukar inte ta någon större skada av att kall ställa medas allt organiskt tar ganska mycket stryk utav det.

Jag skulle inte rekommendera att kall ställa ett hus så länge det blir fukt och skadedjur problem när huset får följa årstidernas värme/kyla.
 
  • Gilla
Rd 350
  • Laddar…
Det finns ju många lador/uthus i trä runtom i landet som står kallt året runt om får inga skador alls.
Det verkar vara en trosfråga.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns ju många lador/uthus i trä runtom i landet som står kallt året runt om får inga skador alls.
Det verkar vara en trosfråga.
Ja det är massa lador som står kalla men de är inte täta som gör att fukten vädras ut och det finns mer skadedjur i dem.

Det som händer när du kall ställer är att kalla luften ökar fuktighet i huset vilket leder till att mikroorganismer trivs i de miljöerna. Det leder ofta till att renoverings kostnaderna blir större än vad det hade kostat att hålla huset runt 10-12 grader.

TS skriver att det ska kall ställas i flera år vilket kommer leda till att det blir att det blir skador på huset.
 
  • Gilla
Rd 350
  • Laddar…
Varför kall luft ökar fuktighet är nog en gåta. Kall luft kan inte innehålla lika mycket vattenånga som varm luft. Det har förklarats många gånga här.
Varifrån tar du dig din övertygelse? Det som du kanske menar är att det kan bli kondens om varm fuktig luft utifrån tar sig in i huset och möter kalla byggnadsdelar.

Om du läser mitt bidrag #2 så framgår där att jag rekommenderar att sörjer för gos luftväxling.
 
En kamrat köpte ett timmerhus som hade stått kallställt i ungefär 50 år. Allt utom det enda rummet som sista invånaren bodde i hade varit kallställt ungefär 70 år.
De skadorna som fanns berodde på markfukt i golven och på tjälskjutning under stenfoten och på vatten som läckte in genom dåliga fönster och kring skorstensgenomföringar. Det mesta av det där skulle ha skett även om huset hade stått uppvärmt.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.