J jonaserik skrev:
Ge mig allt om VP, fabr/typ/modell för att hitta manualen för den. När du stänger av utedelen, blir det ingen värme på elementen ? . Kan vara så att när utedelen stängs så stoppar även C-pumpen och då uppstår detta. Du kan känna på pumpen när utedelen är i drift om den snurrar och sen stänger av ute om den stannar då. Nu har jag inte manualen framför mig mig, finns det inget i menyn om att bara köra patron. C-pumpen ska inte stanna, tillverkarna har fått något i huvudet om att C-pumpen ska stanna när enbart VV ska göra på sommaren.
det är en Bosch 6000 AW 13-17 KWH ( luft/vatten värmepump)
 

Bästa svaret

Den ger inte mycket av hur den ser ut invändigt. Det är en VVB inbyggd i den, när den ska göra VV så ska en ventil slå om och pumpen ska då gå för att snurra vattnet och värma VV. Svårt för dig att hänga med, vad säger displayen om VV, är det då som det bubblar/knastar i den. Det verkar som att det inte finns cirk eller att en givare inte lirar riktigt. Patroner sitter en bit upp i VP och då blir det kok i topp. Prova med att sätta ner VV-tempen ca 10 C. Är det lika med kok. Den är ju ny som som du säger och då ska man inte meka för mycket med den. Det är bara för installatören eller Bosch att ta tag i det. Stå på dig om att det åtgärdas. Inget jasså eller liknande. Dom kan även säga att det är ett handhavandefel från kund, skit i det , då har inte full instruktion informerats till kund. PÅ DOM BARA, ge dig inte. Normalt när det gäller VP av alla sorter så slår tillverkarna ifrån sig och hänvisar till installatör/återförsäljare. Har dom varit och kollat allt, så blir det ett argt mail till Bosch och där framföra att i slutändan är det ni som har ansvaret för full och rätt funktion. Du som kund har inte skyldighet att prova dig fram. Var i landet är du ?
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Håller helt
Med dig!
 
Har du fysiskt kopplat bort utedelen eller stängt några ventiler till den?
I så fall måste du bygla tillopp och retur på anslutningarna mot värmepumpen
 
Redigerat:
Ja de har vi testat också, vi kopplade bort rören till utedelen och gjorde de som en bypass alltså
Kopplade ihop dem
Med varandra dock samma
Resultat
 
Grotty Grotty skrev:
Ja de har vi testat också, vi kopplade bort rören till utedelen och gjorde de som en bypass alltså
Kopplade ihop dem
Med varandra dock samma
Resultat
Och ni har luftat enligt instruktionerna på sidan 11 i den här snabbguiden?

https://www.vvsbutiken.nu/dokument/Snabbguide installation Bosch 600AW.pdf

Något verkar dock vara väldigt fel eftersom den kokar utan att maxtermostaten löser ut.
Är det en nyinstallation, eller har det funkat tidigare?
Inget smuts i partikelfiltret?
 
L lordi skrev:
Och ni har luftat enligt instruktionerna på sidan 11 i den här snabbguiden?

[länk] installation Bosch 600AW.pdf

Något verkar dock vara väldigt fel eftersom den kokar utan att maxtermostaten löser ut.
Är det en nyinstallation, eller har det funkat tidigare?
Inget smuts i partikelfiltret?
om den är avlutat enligt manualen vågar jag inte svara på då jag ej installerat den, överhettningsskyddet är
Det inget fel på då den löser ut vid ca 90 grader, denna VP är ny och installerades nyligen dock har jag ej testat den med el patronen eftersom ute delen installerades samtidigt, så var det bara utedelen som gick och inte elpatronen.
 
Grotty Grotty skrev:
om den är avlutat enligt manualen vågar jag inte svara på då jag ej installerat den, överhettningsskyddet är
Det inget fel på då den löser ut vid ca 90 grader, denna VP är ny och installerades nyligen dock har jag ej testat den med el patronen eftersom ute delen installerades samtidigt, så var det bara utedelen som gick och inte elpatronen.
Jag skulle kontakta din installatör då för ett garantibesök.
Du har med all sannolikhet ett flödesproblem av något slag. Cirkulationspumpen är ju lätt att kolla om den funkar.
Om man byglar för att koppla loss VP så behöver man ibland lufta i själva byglingen då den hamnar på högsta punkten.
Värmepumpen ligger i serie med elpatronen, så om den är fysiskt inkopplad så ska flödet gå igenom den även om den inte är i drift.

Men varför vill du köra på bara elpatron?
 
Kommer med en uppdatering för
Er som råkar stötta på samma problem
Som jag, det satt en backventil till se bild, till cirkulationspumpen som va defekt och stoppade alltså vattnet från att gå till cirkulationspumpen, vi monterade av kopparröret och tog bort ventilen och satte en ny och nu fungerar pumpen som en klocka! Stöter ni på samma
Problem så börja med att kolla där! En av bilderna visar var backventilen satt och då satt den inuti kopparröret som går mot cirkulationspumpen.
 
  • Industrimaskin detalj, kopparledning, ventilmekanism, elektrisk kabel, svart skumisolering, del av grön pump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två delar av en trasig mekanism på ett prickigt köksbord. Nedmonterad, möjligtvis elektrisk komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte för det har någon betydelse nu när det funkar men jag ser då ingen backventil vid pumpen
 
V Vector skrev:
Inte för det har någon betydelse nu när det funkar men jag ser då ingen backventil vid pumpen
Backventilen sitter inuti röret.
 
Aha!
 
  • Gilla
Grotty
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.