Hej!
Jag skulle behöva få ut ett vattenrör från mitten av huset till en yttervägg för att ersätta befintlig vattenutkastare samt flytta placeringen.
När huset byggdes på 70-talet tyckte de att det var en bra ide att dra ett kopparrör under plattan från husets mittvägg till ytterväggen. Kopparröret sticker således upp genom ytterväggens syll och inuti sovrummets yttervägg är vattenutkastaren inkopplad.
Eftersom jag inte vill ha vattenutkastaren på fasaden bakom vår matplats eller ha gamla, potentiellt spröda kopparrör i huset så funderar jag på alternativ och har kommit fram till följande lösning som jag skulle vilja ha synpunkter på.

Sovrummet som ligger mellan badrummet och ytterväggen skall renoveras och i samband med det funderar jag på att fräsa ned ett 25 mm tomrör till PEX-rör i den oisolerade plattan. Jag vill ju inte såga sönder armeringen så tanken är att lägga slangen ganska grunt i plattan innan jag gjuter över den. I badrummet kopplas PEX-röret in på konventionellt vis med ventil men vid ytterväggen så tänkte jag inte använda en vanlig vattenutkastare. Istället funderar jag på att borra snett nedåt genom kantbalken så att slangen kommer ut under fasaden och under marknivå. Väl på utsidan kan jag lägga slangen i en större slang eller rör för att skydda den ytterligare när jag drar den till en stolpe vid gräsmattan där jag sätter en ventil.

Är det ett problem att jag kommer kyla ned plattan långt upp när jag spolar vatten? Oisolerade plattor är ju redan en riskkonstruktion men nedkylningen i detta fallet blir väldigt lokal och endast under de varma månaderna av året.

Behöver jag vara orolig för att borra av armering i plattans kantbalk när jag borrar för att dra ut 25 mm rör?

Planen är att tömma röret varje höst för att undvika frysning i röret även om PEX-röret skulle klara frysning. Eftersom jag även sätter en ventil i badrummet så kommer ledningen normalt inte vara trycksatt och skulle det ändå läcka så skulle det rinna i tomröret ut i trädgården.

Är detta överhuvudtaget en bra idé?
 
C
Varför skall du ner i plattan?
Kan den inte ligga i sovrumsgolvet?
 
C cpalm skrev:
Varför skall du ner i plattan?
Kan den inte ligga i sovrumsgolvet?
Golvet ligger direkt på plattan så det finns inget utrymme att lägga rör i golvet.

Golvet i sovrummet kommer att bli heltäckningsmatta eller blå Platon direkt på plattan.
 
C
B Bordsduk skrev:
Golvet ligger direkt på plattan så det finns inget utrymme att lägga rör i golvet.
Aha, oj, ingen isolering alls nedåt alltså? Trodde jag bara förekom i källare, låter inte så behagligt :thinking:
Nåja, nu var det ju inte det frågan handlade om.

Vad är status på övrig rördragning? Låter som att du, åtminstone på sikt, har en större utmaning än utkastaren?

Är personligen lite skeptisk till inbyggda sommarvattenlösningar. Har sett ett antal sönderfrusna sådana, så uppenbarligen tenderar de förr eller senare att glömmas bort. Men det är bara en åsikt.
 
C cpalm skrev:
Aha, oj, ingen isolering alls nedåt alltså? Trodde jag bara förekom i källare, låter inte så behagligt :thinking:
Nåja, nu var det ju inte det frågan handlade om.

Vad är status på övrig rördragning? Låter som att du, åtminstone på sikt, har en större utmaning än utkastaren?

Är personligen lite skeptisk till inbyggda sommarvattenlösningar. Har sett ett antal sönderfrusna sådana, så uppenbarligen tenderar de förr eller senare att glömmas bort. Men det är bara en åsikt.
Golvet är konstruerat enligt följande, nedifrån och upp:
Packad sand
Plast (för att skydda mot fukt underifrån)
100 mm mineralull
Armerad betong

Med tanke på konstruktionen så förutsätter jag att mineralullen inte är torr. Plasten som skyddar mot markfukt ligger ju utanför kondenspunkten.
Så tekniskt sett är det isolering men rent praktiskt så är jag skeptisk till dess funktion.
Huset är byggt när elen var billig och det återspeglas i mängden isolering generellt i golv, vägg och tak. Nej det är inte väldigt hög golvkomfort i huset men inte heller så illa som man kan tro, själv använder jag innetofflor även om det inte är några problem att gå i bara strumpor.

Status på övrig rördragning är enligt min bedömning ganska (väldigt) dåligt. Inte bara att det finns dolda lödda skarvar och andra inbyggda riskkällor där läckage inte skulle upptäckas utan rören är dessutom ganska tunna på sina ställen (tror dock det främst handlar om varmvattenrören). Rörmokaren lyckades dra av ett kopparrör när han var här senast (han är ingen klåpare så det var inget handhavandefel). Därför har jag dåligt förtroende för hur länge rören kommer att hålla tätt och har börjat byta ut kopparrören mot PEX i de rum jag renoverat. Så ja, utkastaren är inte mitt enda problem men det enda, förutom köket, som inte ligger låttåtkommligt för rördragning.

Jag håller med dig om att det är väldigt hög risk för frysning och känner jag mig själv så kommer det inte dröja många år innan jag glömmer att tömma det på hösten och det fryser i rören. Där förlitar jag mig dock (kanske dumdristigt?) på att PEX-rören klarar en frysning och att om rören ändå skulle spricka så mynnar lägsta punkten på skyddsröret ut utomhus (och med en ventil inomhus som är avstängd när röret inte används gör att det är en begränsad mängd vatten som frigörs). Dessutom har jag på detta sätt skapat mig ett sätt att hyffsat enkelt i framtiden dra nya rör i tomröret om PEX-rören trots allt skulle spricka.
Eller ignorerar jag riskerna och bara försöker övertyga mig själv om att det är en bra idé?
 
C
B Bordsduk skrev:
Så ja, utkastaren är inte mitt enda problem men det enda, förutom köket, som inte ligger låttåtkommligt för rördragning.
Tänker framför allt på avlopp och hur inkommande vatten kommer till mitten av huset(?)
Där funkar det ju knappast med rördragning ovan golv.
Vad jag är ute efter är att det kanske finns anledning att fundera på frågan ur ett större perspektiv.
 
C cpalm skrev:
Tänker framför allt på avlopp och hur inkommande vatten kommer till mitten av huset(?)
Där funkar det ju knappast med rördragning ovan golv.
Vad jag är ute efter är att det kanske finns anledning att fundera på frågan ur ett större perspektiv.
Inkommande vatten är en PE-slang som är nedgrävd och sticker upp i mitten av huset så den är jag inte så orolig för.
Avloppet är av plast, så kallade äggskalsrör, och där är mycket av det som inte är nedgrävt ersatt av moderna PE-rör. Det som är nedgrävt är dock fortfarande av den gamla spröda plasten men det är jag dock inte så orolig för.

Hur menar du med större perspektiv? Bryta upp golvet för att göra om allt?
Min plan har varit att ersätta allt avlopp och vatten ovanför plattan allteftersom huset renoveras. Anledningen till att jag vill ersätta vattenröret till trädgården (som redan är nedgrävt) är på grund av dolda skarvar i väggar som inte gå att få enligt moderna normer samt felaktig placering på väggen.
 
C
B Bordsduk skrev:
Hur menar du med större perspektiv? Bryta upp golvet för att göra om allt?
Nä, jag menade inte att du skulle passa på att göra om allt nu, men att du kanske redan idag skall börja fundera på vilken metod som skall användas för att t.ex. byta avloppsrören när det väl blir dags och göra likadant med röret till utkastaren som en "generalrepetition".

Har själv bara bytt rör under vanliga oarmerade och oisolerade källargolv, så jag har ingen koll på vad som är brukligt med en armerad platta. Antar att man åtminstone med avlopp inte har något annat val än att bila sig runt armeringen och peta ner rören under plattan(?)

Vad gäller branschregler blir det nog ändå knepigt att göra som du tänker dig på ett godkänt sätt, även om jag håller med om jag skulle känna mig tryggare med rör-i-rör än med dolda skarvar. Vet att det för ändamålet finns (försänkta) väggskåp så att anslutningen till utkastaren hamnar bakom en lucka, men vet inte om de är okej att installera i "torra" rum.
T.ex.: https://www.lksystems.se/sv/produkt...p/kopplingsskap/lk-kopplingsskap-vuk-77746965
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.