Hej!

Vi bygger hönsgård, och dessa två buskar tar upp väldigt mycket yta. Jag vill till största del låta dem vara på höjden för att ge solskydd, men undrar om jag kan beskära den på omkretsen. Klipper jag då bara av grenarna på marknivå? Bambuliknande växten hade jag gärna friserat lite på höjden med.

Är det ok och hur klipper jag bäst?

Växt 1
Soligt väder, bambuplantor, gröna blad, träkonstruktion, trädgårdsbädd, mossig mark, del av byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönt bambuträd i solljus med fokus på blad nära kamera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Växt 2
Soligt trädgårdshörn med nakna buskgrenar, staket, grönska och en gata i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växtlighet, bruna grenar, gröna blad, vårtecken, solljus, oskarp bakgrund, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela gården
Trädgårdsgång med staket, grönt gräs, buskar och blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan trimma in dem vid marknivå utan problem, men de skjuter sannolikt nya skott då så att du får hålla på och klippa en eller två gånger om året för att hålla dem på plats.
 
Jag tror snarare de dör oavsett eftersom de är inne i hönsgården. Dör de inte lär de växa något enormt i förhållande till hur de växter tidigare med tanke på kvävetilförseln men få växter tål att växa mycket snabbare än normalt.
.Ett sätt att möjligen ha dem kvar är att spärra sv delen där de växer och bara låta hönsen ha tillgång ibland. I den delen kan ni också sätta en hög med ettåriga växter för grönfoder och insekter.
 
Tyvärr dör allt inne i hönsgårdar, precis allt.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Tyvärr dör allt inne i hönsgårdar, precis allt.
Jaså? Varför?

Har putsnät ovanför så det kommer sol.
 
De dör tyvärr av övergödning, och har ni hönsgården där några år, så kommer det ta lång tid innan det börjar växa på samma ställe igen. Men hönsen kompenserar ju för det med att vara så trevliga under den tid de finns!
 
P peter.linkan skrev:
Jaså? Varför?

Har putsnät ovanför så det kommer sol.
För att hönsen äter och/eller spekar upp allt. Det skarpa hönsbajset gör inte saken bättre heller.
 
Det går t ex att odla kålväxter, nässlor och gräs (vanligt gräs, hirs, råg etc) uder förutsättning att det är avspärrat en tid. De växter som är lämpliga kan man skörda vartefter och slänga in i den andra delen av buren. Sen släpper man in hönsen då och då för att leta insekter, beta och gödsla. Har man två avdelningar ör den med växter samma från år till år eftersom det är den med minst kväve.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.