...och den ofrånkomliga följdfrågan: Behöver man en sån här EGENTLIGEN eller är det bara ytterligare en kul grej att få data från?
 
Den kan användas för att uppgradera STARKVIND
”Denna smarta produkt kan inte anslutas till TRÅDFRI gateway.”
 
Läser man recensionerna så borde det gå?

"Lite begränsad så som den kom, men med den firmware som kom efter någon vecka i kombination med Home Assistant är den inte så dum. "
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Den kan användas för att uppgradera STARKVIND
”Denna smarta produkt kan inte anslutas till TRÅDFRI gateway.”
Vad jag förstod så går den att koppla till nya Dirigera gateway. Och tydligen också till HA. (y)
 
Går Dirigera ihop med HA? Det står att den kan kopplas upp mot Dirigera-hubben. Vi har fortfarande Trådfri, så jag har inte satt mig in i Dirigera.

Vi har Nedis-puckar som mäter diverse grejer. Jag kollade CO2 i sovrummet under några nätter precis efter att vi skaffade dom, därefter har jag bara kollat på temperatur och luftfuktighet i olika rum. Det har däremot varit väldigt användbart vid intrimning av värmepumpen och övervakning av vind och källare. Jag tycker att Vindstyrka verkar lite onödigt dyr om man inte vet att man verkligen vill ha funktioner utöver temperatur och luftfuktighet. Våra Nedisar pratar Tuya vilket var lite tjorv att få in i HA, men jag skulle inte byta ut dom mot 500-kronorsdosor från Ikea.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Går Dirigera ihop med HA? Det står att den kan kopplas upp mot Dirigera-hubben. Vi har fortfarande Trådfri, så jag har inte satt mig in i Dirigera.

Vi har Nedis-puckar som mäter diverse grejer. Jag kollade CO2 i sovrummet under några nätter precis efter att vi skaffade dom, därefter har jag bara kollat på temperatur och luftfuktighet i olika rum. Det har däremot varit väldigt användbart vid intrimning av värmepumpen och övervakning av vind och källare. Jag tycker att Vindstyrka verkar lite onödigt dyr om man inte vet att man verkligen vill ha funktioner utöver temperatur och luftfuktighet. Våra Nedisar pratar Tuya vilket var lite tjorv att få in i HA, men jag skulle inte byta ut dom mot 500-kronorsdosor från Ikea.
Jag vet inte om HA har stöd för dirigera än. Jag gissar att de som skriver i sina recensioner på IKEA att de kopplat den till HA har gjort det direkt via "allmänt zigbeenät" och i så fall verkar det ju funka helt okej.

Jag tänker också att det skulle vara intressant att kolla inomhusluften hemma, men att det inte borde variera så mycket över tid att det skulle vara nödvändigt att ha koll på det hela tiden. Mer att man gör det bara en gång eller då och då. Att den här mätaren bara visar ändrade halter av tVOC och inte faktiska nivåer känns dock lite dumt. Oförändrad hög halt kan ju vara mycket värre än ökande låg halt, så det säger väl inte mer än att man kanske borde vädra (varvid sannolikt nivån av partiklar ökar istället). :rofl:

Sidospår: Jag har en del Tuyagrejer som går på Wifi via Tuyamolnet och det är i princip de enda smarta grejerna hemma som jag ibland har problem med. Förmodligen borde man orka sätta sig in i "Local Tuya" men det kändes sjukt krångligt när jag kollade tidigare så frågan är om det är värt besväret ändå?
 
David Wallin David Wallin skrev:
...och den ofrånkomliga följdfrågan: Behöver man en sån här EGENTLIGEN eller är det bara ytterligare en kul grej att få data från?
Eftersom du behöver fråga så tror jag du förstår vad svaret är på den frågan ;).
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Eftersom du behöver fråga så tror jag du förstår vad svaret är på den frågan ;).
Jag vill ju bara ha motiverande anledningar för att få köpa en pryl! :crysmile: För ja, så långt jag kan se det så är den alldeles för dyr för att vara värd att köpa. Men jag hoppas såklart på att ha missat något... :p
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
F
Har en luftrenare som jag lyckats koppla in i HA så jag kan se luftkvalitet. Tyvärr är ju luftkvaliteten alldeles för bra för att det ska vara intressant att logga den. Enda roliga är att jag kan se exakt när nån i huset lagat mat med stekpanna, då blir det en liten spik i grafen. I övrigt är det rätt trist data.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Den går bara att ansluta till Dirigera inte den gamla hubben.
Inget bra Dirigera stöd i HA än så länge.
Det bra att koppla upp sig direkt via Zigbee mot den.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Igår kunde jag inte hålla mig mer efter att ha sett på youtube att man via HA får ut ett fakyiskt värde även på tVOC, alltså inte bara om värdet går upp, ner eller är stabilt.
Klart nöjd med vad man får ut faktiskt! Men en sak gör mig fundersam... Värdet för luftfuktighet ligger konstant ca 10% över Aqaras sensorer. Jag har flera av dem och de visar skapligt lika så det är verkligen IKEA-sensorn som mäter annorlunda. Är den bara kass eller är det så att den ena mäter relativ och den andra absolut luftfuktighet eller något??
 
Redigerat:
Det är ju inga precisionsinstrument så om inte annat så tippar jag på att mätonogrannheten är förklaringen.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
S
David Wallin David Wallin skrev:
Igår kunde jag inte hålla mig mer efter att ha sett på youtube att man via HA får ut ett fakyiskt värde även på tVOC, alltså inte bara om värdet går upp, ner eller är stabilt.
Klart nöjd med vad man får ut faktiskt! Men en sak gör mig fundersam... Värdet för luftfuktighet ligger konstant ca 10% över Aqaras sensorer. Jag har flera av dem och de visar skapligt lika så det är verkligen IKEA-sensorn som mäter annorlunda. Är den bara kass eller är det så att den ena mäter relativ och den andra absolut luftfuktighet eller något??
Du får kolla nogrannhets toleransen på sensorn. De kan diffa 10-20% på de billiga sensorerna.

Dessutom ska tilläggas är tVOC trimmade att mäta olika. Två olika tVOC sensorer kan alltså helt olika data.

Ikeas sensor mäter mkt högre tvoc nivåer om fuktigheten går upp, exempelvis.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.