Vi har haft huset i snart 4 år och när vi flyttade in kontaktade vi Telenor då de tidigare ägarna hade haft dem. Men Telenor sa att det inte fanns någon indragen fiber i vårt hus och att vi inte kunde få fiber via dem. De sa att vi skulle kontakta en konkurrent, osäker nu på vilken, den konkurrenten uppgav dock när vi ringde dem att det visst var Telenor som "ägde" fiber till vårt hus. Så vi kontaktade dem igen och till slut fick vi bredband via fiber. Dock har vi alltid haft problem med långsamt och "glappande" wifi och undrar vad som är fel.

På Telenors hemsida står det i installationsguiden att man ska välja vilken anslutning man har - bla fiberkonverterare eller medieomvandlare. Hos oss ser det ut som vi har en fiberkonverterare som sedan en medieomvandlare är kopplad till. Låter det korrekt? Från 1 på fiberkonverteraren går en kabel till medieomvandlaren och in där i uttag "WAN".

Öppet nätverksskåp med kablar, router och lysande indikatorlampor, intill en vägg och fotlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit plastlåda på vägg, kablar, golvlist, vägguttag, oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Hmm, fiberkonverterare eller medieomvandlare är i princip samma sak. Vad du har är ett fiberuttag, dit din inkommande fiber är kopplad. Sedan har du en s.k villapatch/fiber patchkabel inkopplad till din mediaomvandlare, som ser ut att vara en CTS. Vad den gör är att den konverterar från fiber till nätverkskabel. Tappar du wifi, så är det bra att se om WAN-lampan samtidigt slocknar. Det kan var smuts i fiberkontakten eller vad som helst som Telenor får felsöka på. Du felanmäler till din tjänsteleverantör dit du betalar din räkning.
Innan du går så långt är det bra att kontrollera så att det inte är din wifi-router/accesspunkt som felar, eller att det är dålig signal på ditt wifi etc. Prova med en dator direktkopplad med kabel direkt i routern. "Glappar" det inte då så hade jag provat att byta kabel till routern, och sedan med en annan router/accesspunkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Wittlock och 1 till
  • Laddar…
Som Jocke säger så är det en bra idé att felsöka dina enheter först så att inte en tekniker vid ett eventuellt teknikerbesök konstatetar det åt dig för då tar de oftast ut en avgift även om de inte löst någonting vad gäller anslutningen.

Är det ett fel från deras sida så kan det vara allt ifrån någon mjukvaruinställning som de kan lösa från distans eller någonting annat som en tekniner behöver kika på.

Detta kan vara allting ifrån fibern som har dåliga värden, din cpe/mediaomvandlare som behöver bytas ut, byta sfp/optiken antingen hos dig eller i switchen, dålig patchkabel mellan odf och switch osv.

Först behöver du dock kontakta din tjänsteleverantörer som startar felsökningen från sitt håll för att sedan skicka det vidare upp i ledet om de inte kan lösa det (dvs om det är någon annan som äger själva fibernätet).
 
Det du kallar 1 är inkommande fiber, (ingen aktiv utrustning) och den går sedan in i fiberkonverten/mediaomvandlarner via fiber på ovansidan. På undersidan har du 4 st rj45(nätverksuttag) vanligast är att man kopplar från port 1 till en router.
 
  • Gilla
DenGode
  • Laddar…
Jag antar att ni har en router idag då ni har problem med wifi.
När wifi kopplar ned, fungerar det då med nätverkskabel till routern, att endast felsöka med wifi som anslutning blir inte korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.