Äntligen är det dags att börja anlägga den nya gräsmattan som jag arbetat fram under sommaren. Marken är jämnad, matjorden ligger och väntar, MEN! Min grundjord är till stordel en kraftiglerjord som efter 2 veckors konstant regn inte kunnat dränera bort allt vatten som har fallit, detta har resulterat i ett gäng mindre sjöar på ställen där matjorden skall ut. De värsta sjöarna är ett par meter i diameter och uppemot 5-10cm djupa på de värsta ställerna. Jag vill gärna kasta på mina 15cm matjord till helgen för att börja så, men enligt väderrapporten skall det fortsätta regna. Vad att göra?

Måste jag vänta till skiten torkat upp innan jag kastar på matjord? vilket inte lär ske inom en snar framtid :(
Kan jag "ösa" de ställen där vattnet står för att bli av med sjöarna och sedan slänga på matjorden?
Eller det lättaste alternativet, kan jag ignorera vattenmassorna och slänga jorden rätt över dem?

Tackar för svar då jag känner att jag inte vågar chansa gällande detta.
 
Vi har lagt ut matjorden denna vecka när det varit allt annat än torrt, men några sjöar har vi inte haft iofs.
Men det borde ju absorberas i den jord som du lägger på, så jag skulle nog köra på ändå. Men tänk på att om du har lerjord som inte dränerar så bra så kommer du sannolikt att få sjöar på samma ställe även i framtiden. Kanske lämpligt att ordna med korrekt fall på lerjorden innan du fyller upp med matjord, men vad vet jag...?!
Min grävare ordnade rätt fall på lerjorden med flukter innan ha lade på matjorden, så båda lagren följer fallet.
Se bilder på före och efter (Ok, små sjöar kanske vi hade, men fallet schaktar han idag innan har fortsätter med matjord på den sidan huset)
 
  • teg5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • utv23.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Tack för bra svar. Mina små sjöar ser ut som de du har. Jag kastar på matjordern rätt över dem då.
 
Henrik_N skrev:
Hej,

Tack för bra svar. Mina små sjöar ser ut som de du har. Jag kastar på matjordern rätt över dem då.
Är det så bra att anlägga gräsmatta ovanpå vattensjuka sjöar på lerig grund? Risken är ju att detta inte var en engångsföreteelse och att gräset kommer att ruttna för dig på de ställen där vatten blir stående. Tänk på fuktiga vintrar när vatten blir stående. Hur bra är det för en gräsmatta. Jag skulle nog dränera innan.:rolleyes:
 
Sommartorparn skrev:
Är det så bra att anlägga gräsmatta ovanpå vattensjuka sjöar på lerig grund? Risken är ju att detta inte var en engångsföreteelse och att gräset kommer att ruttna för dig på de ställen där vatten blir stående. Tänk på fuktiga vintrar när vatten blir stående. Hur bra är det för en gräsmatta. Jag skulle nog dränera innan.:rolleyes:
Hej,

Jo du har rätt, men marken är inte vatten sjuk utan det beror på att jag grävt ur tidigare matta och då har lejorden nedan inte hunnit svälja allt vatten ännu. Vidare har jag nu dessutom fixat ett fall mot den drenering jag har i framkant av mattan vid min stödmur. Annars håller jag helt med dig,.
 
Hej!
Vi ska också få ut matjord till vår tomt nästa vecka och har samma problem som ovan med ett par större vattenpölar på ett par ställen. Vet inte hur lätt det blir att få fall för att få bort det från tomten, men tack för tipset ska definitivt prata med firman som ska utföra arbetet åt oss angående detta.
Jag undrar även över lite större stenar som syns i leran, måste vi ta bort dessa innan matjord läggs på? Med större stenar menar jag kanske 30x20cm eller lite större, men mest mindre. Är det något mer man behöver tänka på när man anlägger gräsmatta för första gången?
Alla tips och råd är varmt välkomna då vi är nybörjare när det gäller gräsmattor :0)
 
Små stenar har en tendens att sträva uppåt och vilja se dagens ljus, men vi plockade inte bort överdrivet mycket stenar innan vi lade på matjord, så det får man upptäcka om några år om denna hörsägen stämmer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.