Hej
Hoppas ni ursäktar frågan men jag har läst flera trådar men inte riktigt hittat rätt.
Jag har en ca 120m2 byggd förra våren i tryckt virke. Jag har beslutat mig för att testa Linoljesåpa.

Men hur gör man på bästa sätt?
1. Rengör altanen
2. Vänta tills den torkar eller lägger man på linoljesåpan i vått?
3. Vilket blandningsförhållande ska jag ha med Herdins Linoljesåpa? 1 liter till 10 liter vatten står det i instruktionen. Men jag läser att andra har använt allt från outspädd till 1 liter till 5 liter vatten.
Vad är bästa blandningen då jag tänkte spruta på linoljesåpan och sedan borsta med en bred sopborste

Tacksam för tips innan jag sätter igång
 
Det finns säkerligen andra förslag men så här gör jag med mina nu 17åriga tryckade trädäck: Högtryckstvätt (med terrassmunstycke) mycket flödigt med enbart vatten. Låter inte däcket torka utan svabbar därefter koncentrerad linoljesåpa flödigt längs de blöta plankorna.

Däcken blir rena av bara vattnet - därför behöver jag inte använda såpan i rengöringsskedet.

Eftersom TS kör med snällare metod utan högtryckstvätt föreslår jag 1/10 i tvättfasen och koncentrerad linolja sist som ytbehandling. Däcket tar emot såpan bättre i vått skick.

En dunk 5 l linoljesåpa räcker 2 såpningar för mina 40 kvm dvs 2 år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dune1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.