Tack OrustFredrik
Var just detta jag sökte, någon med samma system och som funkar.
400 liter skall det vara då.
vad hamnar du på för tryck vid fulladdad tank?
 
Nu är inte tanken fulladdad, så jag kan inte kolla. Runt 1,0 tror jag. Jag är inte säker på min sak här (någon mer vetande kan säkert korrigera) men normalt skall det väl skilja mindre än 0,5 bar.

Jag återkommer nästa gång jag eldar tanken full.
 
Jag talade med vvs-firman.
Han sa att så kallt som det är när du fyllt på kallvatten kommer det aldrig bli när du eldar.
Han menar alltså att jag skall ställa in trycket när tanken är typ 20-25 grader och att man därigenom kan klara sig på ett mindre kärl. Kan man köpa ett sådant resonemang?
 
Ja, vattnet lär ju aldrig bli kallare än rumstemperatur i fortsättningen. Sedan är ju frågan vad du har för rumstemperatur i pannrummet.
 
solo_innova skrev:
Jag har nu sänkt trycket i tryckkärlet till ca 0,6bar när jag hade kallt vatten i tanken.
Det ska va helt trycklöst när du justerar förtrycket i exp.kärlet..
 
solo_innova skrev:
Jag talade med vvs-firman.
Han sa att så kallt som det är när du fyllt på kallvatten kommer det aldrig bli när du eldar.
Han menar alltså att jag skall ställa in trycket när tanken är typ 20-25 grader och att man därigenom kan klara sig på ett mindre kärl. Kan man köpa ett sådant resonemang?
Nä det ska du inte köpa.. Han har ju rätt i att du ska ställa in systemtrycket då tanken är kall

Kollade igår då jag eldade hur mycket trycket ändrades, Har totalt ca 550 liter o 80 l exp.kärl (ca 14,5% av system volymen) trycket va 0,55 bar då tanken va 22° o då den va 95° va det 1 bar
 
orustfredrik skrev:
Nu är inte tanken fulladdad, så jag kan inte kolla. Runt 1,0 tror jag. Jag är inte säker på min sak här (någon mer vetande kan säkert korrigera) men normalt skall det väl skilja mindre än 0,5 bar.

Jag återkommer nästa gång jag eldar tanken full.
Nu blev inte tanken helt full, men i alla fall 80 grader i hela tanken. Trycket hamnade på 0.9 bar.
 
Testade att fylla mina 3000 liter igår kväll.
Tryckmätaren går upp i 1,7 bar.
Känns lite fel då det står 1,5 bar på tanken.
Kan jag i detta läge släppa ut lite tryck så jag hamnar på 1,5 och klara mig med mitt exp. kärl?
Är det dumt att köra med så högt tryck i systemet pga påfrestningar.
 
Vår panna har ett angivet maxtryck på 1,5 bar, därför har vi valt att släppa ut vatten (primärt) och förtryck för att få vårt system att klara sig med max 1,5 bar. Vi har dock varit uppe i 1,6 ett par gånger innan vi trimmade in systemet, och det som var mest oroväckande då var att inte övertrycksventilen löste ut... Hur är det med din panna? Har den ett angivet maxtryck?

När vi justerade förtrycket så stängde vi in till expansionskärlet och släppte ut vattnet som fanns där, sedan justerade vi förtrycket. Tror att vi har ca 0,45, då står expansionskärlet ca 2,5 meter under översta elementet.
 
Provtryck på panna ligger på 4,5 bar, så där är inga problem.
Min säkerhetsventil är på 2 bar.
Det jag är orolig för är dels att systemet inte pallar trycket, typ element på nervåningen.
Dels att trycket inte skall räcka till att trycka vatten till övervåningens element då vattnet är kallt.
 
Har nu fått ett 400liters kärl installerat.
Nu rör sig trycket från 0,5 till ca 1 bar.
Och vilket kalassystem det blir med stor tank jämfört med småtankar jag hade förut.
Tack för alla tips och synpunkter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.