Hej,

jag planerar att över tid bredspackla en yta på ca. 100m2. Jag försöker uppskatta materialåtgång och kostnad för detta. För att ha en referens har jag använt mig av Bauhaus Medium-spackel (https://www.bauhaus.se/spackel-medium-10-l#go-to-description) vilket uppskattar materialåtgång såhär: "Bredspackling vid 1 mm skikttjocklek ca 1 liter/m2".

Detta spackel kostar vanligtvis 279 Kr för 10 L. Det innebär att varje mm i skikttjocklek skulle kosta ca. 10 * 279 = 2790 kr för att köpa 100 L.

Jag har följande frågor till forumet:
1. Vad är en vettig skiktjocklek att räkna med när man som jag ska bredspackla putsade väggar?
2. Om man räknar med 3mm blir ju totalkostnaden 3 * 2790 kr = 8370 kr vilket jag tycker är mycket pengar. Finns det några andra smartare sätt att göra detta? Finns det till exempel motsvarande spackel i pulverform som man kan blanda till själv med vatten?

Alla tips mottages tacksamt!
 
K Keos_Bygg skrev:
Hej,

jag planerar att över tid bredspackla en yta på ca. 100m2. Jag försöker uppskatta materialåtgång och kostnad för detta. För att ha en referens har jag använt mig av Bauhaus Medium-spackel ([länk]) vilket uppskattar materialåtgång såhär: "Bredspackling vid 1 mm skikttjocklek ca 1 liter/m2".

Detta spackel kostar vanligtvis 279 Kr för 10 L. Det innebär att varje mm i skikttjocklek skulle kosta ca. 10 * 279 = 2790 kr för att köpa 100 L.

Jag har följande frågor till forumet:
1. Vad är en vettig skiktjocklek att räkna med när man som jag ska bredspackla putsade väggar?
2. Om man räknar med 3mm blir ju totalkostnaden 3 * 2790 kr = 8370 kr vilket jag tycker är mycket pengar. Finns det några andra smartare sätt att göra detta? Finns det till exempel motsvarande spackel i pulverform som man kan blanda till själv med vatten?

Alla tips mottages tacksamt!
Om det är första gången du ska spackla skulle jag rekommendera att leja bort arbetet. Det är otroligt mycket svårare än man tror att få till ett bra resultat tyvärr..
 
Vad ska du ha på efter spackel? Tapeter måla?
 
Går det inte att smälla upp renoveringsgips istället? Då blir det betydligt mindre spacklande. Jag har spacklat några större ytor själv och som det skrevs ovan här så är det otroligt svårt att få det bra... Blir ojämnt, ojämn tjocklek och en faslig massa slipande sen när man inte är bra på att spackla... Slipandet dammar ju något enormt också (åtminstone om man inte har en sådan där slipmaskin med sug, men det blir ändå rätt mycket damm med en sådan), kommer in i varenda liten vrå

https://www.byggmax.se/renoveringsgips-p07006
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vad ska du ha på efter spackel? Tapeter måla?
jag ska måla ovanpå
 
J
Spackla själv om du inte är lat.
Köp spackel 10l på jula, kostar inget.

Grundmåla innan du spacklar med en billig oljefärg och vädra huset någon helg. Då slipper du blåsor i tapeter mm

räkna med att spackla varje yta 3-4ggr. Använd släpljus. Du kommer aldrig lyckas bra med två lager
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om det är första gången du ska spackla skulle jag rekommendera att leja bort arbetet. Det är otroligt mycket svårare än man tror att få till ett bra resultat tyvärr..
Är ödmjuk inför uppgiften men vill lära mig och kan acceptera att resultat inte blir på topp första gången
 
Excel
Köp/hyr en giraff till jobbet
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
J Johannes56 skrev:
Spackla själv om du inte är lat.
Köp spackel 10l på jula, kostar inget.

Grundmåla innan du spacklar med en billig oljefärg och vädra huset någon helg. Då slipper du blåsor i tapeter mm

räkna med att spackla varje yta 3-4ggr. Använd släpljus. Du kommer aldrig lyckas bra med två lager
Excel Excel skrev:
Köp/hyr en giraff till jobbet
yes har lånat en giraffslip
 
J Johannes56 skrev:
Spackla själv om du inte är lat.
Köp spackel 10l på jula, kostar inget.

Grundmåla innan du spacklar med en billig oljefärg och vädra huset någon helg. Då slipper du blåsor i tapeter mm

räkna med att spackla varje yta 3-4ggr. Använd släpljus. Du kommer aldrig lyckas bra med två lager
tack för bra tips! okej ska räkna med att spackla varje yta 3-4 ggr, har lånat en giraffslip så får slipa på där emellan

vad ska man räkna med att ett lager är i tjocklek, 1 lager = 1mm?
 
Rullspackel
 
Jag har kört ett lager gipsbruk följt av vanligt spackel, jag upplever att kostnaden blir betydligt mindre så, dessutom kan gipsbruket fylla större håligheter om du har några.
Med den metoden tror jag att du hamnar närmre 1mm på spacklet.

Oavsett tror jag att du kommer ha svårt att göra det i ett pass, tycker alltid man får med sig små partiklar från underlaget i första lagret som sen antingen binds i spacklet eller slipas bort mellan passen.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Jag har kört ett lager gipsbruk följt av vanligt spackel, jag upplever att kostnaden blir betydligt mindre så, dessutom kan gipsbruket fylla större håligheter om du har några.
Med den metoden tror jag att du hamnar närmre 1mm på spacklet.

Oavsett tror jag att du kommer ha svårt att göra det i ett pass, tycker alltid man får med sig små partiklar från underlaget i första lagret som sen antingen binds i spacklet eller slipas bort mellan passen.
okej, ja jag har faktiskt kört gipsbruk redan för att ta hand om de större håligheterna, men jag har inte bredspacklat med det. Men det var faktiskt anledningen till att jag började fundera över detta, för gipsbruk är ju inga pengar alls om man köper 25 kg torrt bruk och blandar själv..
 
J
K Keos_Bygg skrev:
okej, ja jag har faktiskt kört gipsbruk redan för att ta hand om de större håligheterna, men jag har inte bredspacklat med det. Men det var faktiskt anledningen till att jag började fundera över detta, för gipsbruk är ju inga pengar alls om man köper 25 kg torrt bruk och blandar själv..
Har spacklat hela huset med julas spackel på 10 l. Därefter grundmålar jag med deras källarfärg 2ggr. Kostar inget heller. Sen slänger jag på dyr färg från en färgbutiker. Dyr färg går att torka av om man skitar ner väggen.
 
J Johannes56 skrev:
Har spacklat hela huset med julas spackel på 10 l. Därefter grundmålar jag med deras källarfärg 2ggr. Kostar inget heller. Sen slänger jag på dyr färg från en färgbutiker. Dyr färg går att torka av om man skitar ner väggen.
Vad är det för spackel du pratar om? Det spackel jag hittar på Jula är bara marginellt billigare än vad spackel brukar kosta på t.ex. bauhaus, t.o.m. dyrare än Beckers spackel just nu (kampanj)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.