Hejsan!

Jag ska snart till att bygga ett uterum på befintlig uteplats. Trallvirket är 28 x 120. Nu har jag lite funderingar kring hur jag gör med "grunden" till väggarna. Jag tänker mig att jag fäster en ram bestående av IMP 45 x 170, som såklart lägges med breda sidan mot trallen, varpå jag bygger upp ytter- och innerväggar plus isolering.

Då har jag frågor på detta:

Jag tar för givet att det ska vara IMP trä, iom att det grunden kommer utsättas för viss väta.

På regeln 45 x 170 fästes då limträstolparna. Här undrar jag om jag bör ha skyddspapp och/eller skyddsfärg mellan regeln och stolparna för att minimera risken att väta går via reglarna och upp i stolparna?

Skruvar att fästa reglarna på trallen med, tips? Så smala som möjligt?

Sist men inte minst undrar jag om detta är bästa lösningen överhuvudtaget? :thinking:

Mvh.

/ Hans
 
E Elknuffo skrev:
Hejsan!

Jag ska snart till att bygga ett uterum på befintlig uteplats. Trallvirket är 28 x 120. Nu har jag lite funderingar kring hur jag gör med "grunden" till väggarna. Jag tänker mig att jag fäster en ram bestående av IMP 45 x 170, som såklart lägges med breda sidan mot trallen, varpå jag bygger upp ytter- och innerväggar plus isolering.

Då har jag frågor på detta:

Jag tar för givet att det ska vara IMP trä, iom att det grunden kommer utsättas för viss väta.

På regeln 45 x 170 fästes då limträstolparna. Här undrar jag om jag bör ha skyddspapp och/eller skyddsfärg mellan regeln och stolparna för att minimera risken att väta går via reglarna och upp i stolparna?

Skruvar att fästa reglarna på trallen med, tips? Så smala som möjligt?

Sist men inte minst undrar jag om detta är bästa lösningen överhuvudtaget? :thinking:

Mvh.

/ Hans
Ingen kunnig som kan avvara ett par minuter för tips? :p
 
J
Dina frågor bjuder in till en hel del följdfrågor!

Vad har du under trallen? Du behöver korrekt dimensionerade stödpunkter för väggarna i underliggande konstruktion.

Är det ett fristående uterum eller i anslutning till huset? Hur ser konstruktionen ut i övrigt? Du nämnde limträ? Vägg och takbeklädnad? Ska du ha isolering i väggar och tak men inte i golvet?

Generellt dålig idé att använda tryckimpregnerat virke i en boendemiljö. Om det är ett isolerat eller åtminstone väderskyddat rum skulle jag sågat bort trallen och byggt på konventionellt vis med bjälklag, väggar och tak i konstruktionsvirke (ej tryckimpregnerat).
 
Hej Jalmars!

Tack för ditt svar (samt frågor).

Ber om ursäkt om jag utelämnat info. Så här ligger det till...

Jag har bygglov på uterummet. Innebär ju att handläggare vet förutsättningarna och godkänt bygget. Dimensioneringen tog jag fram med hjälp av Svenskt Trä:s program. Ramverket (reglar/plintgjutning) på uteplatsen är gjord av proffs, jag själv satte trallen. Du kan absolut få mer info av mig om du vill, men iom bygglovet tycker jag att jag är "hemma".

Vad gäller att det är impregnerat trä, ja, jag känner till den diskussionen. Vet att det inte är optimalt, men att impregnerat trä idag är "vänligare" sas. Vi känner även till många i vår bekantskapskrets som har imp i uterummet. Men tack ändå! :giggle:

Konstruktionen i stort kommer ha både limträ, samt konstruktionsvirke. Byggs i anslutning till huset.

Men åter till min fråga då jalmars; vad väljer jag för virke som regel i botten på väggarna. Och jag tänker då på risken med fukt.

Mvh :)
 
wildeside
E Elknuffo skrev:
Hej Jalmars!

Tack för ditt svar (samt frågor).

Ber om ursäkt om jag utelämnat info. Så här ligger det till...

Jag har bygglov på uterummet. Innebär ju att handläggare vet förutsättningarna och godkänt bygget. Dimensioneringen tog jag fram med hjälp av Svenskt Trä:s program. Ramverket (reglar/plintgjutning) på uteplatsen är gjord av proffs, jag själv satte trallen. Du kan absolut få mer info av mig om du vill, men iom bygglovet tycker jag att jag är "hemma".

Vad gäller att det är impregnerat trä, ja, jag känner till den diskussionen. Vet att det inte är optimalt, men att impregnerat trä idag är "vänligare" sas. Vi känner även till många i vår bekantskapskrets som har imp i uterummet. Men tack ändå! :giggle:

Konstruktionen i stort kommer ha både limträ, samt konstruktionsvirke. Byggs i anslutning till huset.

Men åter till min fråga då jalmars; vad väljer jag för virke som regel i botten på väggarna. Och jag tänker då på risken med fukt.

Mvh :)
Jag har upplevt att en del får problem med skjutdörrar pga rörelser i grunden(altan) när dom byggt ute rum på trallen.
Men är grunden bra byggd så att den inte rör sig så ska väll inte det va något problem.
Jag skulle gå på din linje och lägga tjärpapp mellan syllen och väggreglarna för att minska risken för fukt i väggreglarna.
En ide jag fick när jag läste din frågeställning va att lägga en impregnerat 45x170 mott trallen, tjärpapp och sen vanlig 45X170 på den, minskar risken för fuktvandring mellan den impregnerade 45x170 och resten av väggkonstruktionen och ger en stabilare syll för väggarna.
Kanske lite hängslen och svångrem, men merkostnaden är väll överkomlig.
 
Tack wildeside :D

Vad gäller skjutdörrarna och risk för rörelse på trallen, så har jag läst på detta forum ngnstans att man kan bryta upp trallen och lägga en extra regel just där skjutdörren ska sitta. För ökad stabilitet. Får se om jag gör så. Det är dock en gedigen grundkonstruktion...

Toppentips vad gäller grunden till väggarna! Jag är en "hängslen- och livremsman", så passar mig perfekt!

Mvh.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.