Tror detta tips kommit tidigare, men kan ändå säga att då vi skulle lägga tryckimpregnerat på sonens balkong, så hissade vi upp plankorna via trapphuset. Det fanns plats mellan trappräckena så fick vi vara två personer som gick omlott en trapp åt gången eller nåt sånt och langade uppåt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Har sett många snickare bära in golv, sprätta upp förpackningen och börja lägga direkt.
Have you seen these floors after a year? This can be done with glued or laminated floor panels, provided that they are properly stored in the store, not with solid wood.
 
A Aron Polner skrev:
And your answer suggests that you aren't interested in providing any value to this thread
My post suggests what I wrote, that is, get someone with experience to help. Your knowledge on the subject is nonexistent, even watching the instructional video didn't help you much (if you did). You have a million questions about preparatory work, and you haven't started laying the floor yet. Even something as mundane as transport is a challenge for you. I suspect that the construction of the building is concrete, so gluing is an option. The next thread will be like: "Help!, I started to put together but..."

And good luck... sincerely!
 
  • Arg
Huddingebo
  • Laddar…
A
S sturnus skrev:
Have you seen these floors after a year? This can be done with glued or laminated floor panels, provided that they are properly stored in the store, not with solid wood.
Ingen uppföljning över tid. Har bara sett hos andra, jag lägger mina egna golv.

Men vad blir skillnaden på golv som torkar i sin förpackning, jämfört med golv som torkar i en öppnad förpackning?
 
yoloboi skrev:
Men vad blir skillnaden på golv som torkar i sin förpackning, jämfört med golv som torkar i en öppnad förpackning?
Om med det torkar/acklimatiseras förpackade i en "hård/stabil" bunt minskar risken att bräderna slår sig jämfört med om de ligger fritt öppna, har åtminstone jag fått för mig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Golvbrädor säljs som oftast torkade möbeltorrt och krymper minimalt.
Vet flera som har lagg massiva trägolv utan att det har bildats springor.
Men följs tillverkarens anvisningar!

Själv köpte jag massivt brädgolv av ett mindre sågverk. De fick ligga inomhus och torka minst ett halvår och det behövde de!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Huddingebo skrev:
Golvbrädor säljs som oftast torkade möbeltorrt och krymper minimalt.[...]
Tell me, in how many stores have you seen such boards stored in heated and air-conditioned halls?
 
A Aron Polner skrev:
Har faktiskt hyrt en mindre byggställning. Det gör att jag kommer upp 2m. Borde kunna få in det som inte får plats i trapphuset genom vardagsrumsfönstret.
Jag förstår faktiskt inte varför du krånglar med byggställning. Du når ju uppenbarligen upp utan ställning, som jag förklarade i tidigare inlägg.
Naturligtvis gör du som du vill, men tycker det är väldigt onödigt och krångligt för dig.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
S sturnus skrev:
Tell me, in how many stores have you seen such boards stored in heated and air-conditioned halls?
I alla affärer jag har varit.
Bara konstruktionsvirke och ytterpanel mm finns ute i kallförådet. Trägolv för inomhusbruk förvaras givetvis inne i butiken.
Var sjutton har du varit i för skräpbutik?

Närmsta för mig är Hornbach i Hallunda, allt golv ligger inne i butiken i värmen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
I alla affärer jag har varit.
Bara konstruktionsvirke och ytterpanel mm finns ute i kallförådet. Trägolv för inomhusbruk förvaras givetvis inne i butiken.
Var sjutton har du varit i för skräpbutik?

Närmsta för mig är Hornbach i Hallunda, allt golv ligger inne i butiken i värmen.
Hornbach is just a few shops of Sweden. Byggmax - unheated without air conditioning, also Bauhaus, net XL BYGG, BoList and many more... Where the hell do you live and how many floors have you done?
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
S sturnus skrev:
Where the hell do you live and how many floors have you done?
Jag har köpt golv från åtminstone Bejier, K-Rauta och Bauhaus och i samtliga fall har dessa förvarats inne i butiken vid normal rumstemperatur. Where the hell do you live? ;)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Här i Gävleborg förvarar man golven i kallhallen både på C24 (fd XL) och Beijer.
 
Alfredo Alfredo skrev:
ag har köpt golv från åtminstone Bejier, K-Rauta och Bauhaus och i samtliga fall har dessa förvarats inne i butiken vid normal rumstemperatur. Where the hell do you live?
useless useless skrev:
Här i Gävleborg förvarar man golven i kallhallen både på C24 (fd XL) och Beijer.
So for you, the temperature determines whether the wood is properly stored? In "drive in" warehouses, it cannot be kept in a constant range and, above all, HUMIDITY (which is more important than temperature) is unstable. Because what happens to hundreds of kilograms of slush brought on wheels to the warehouse? And if someone claims that there is no need to acclimate the wood because it was properly stored in the store, then they should measure the temperature and humidity in this warehouse and make sure that the same parameters are at home. And if he still thinks it doesn't matter, then Polish and Swedish physics are different.
 
A AG A skrev:
Ta hjälp av en kamrat. Han/du är ju drygt 2 meter när ni sträcker handen ovanför huvudet. Tillsammans med brädornas längd på 4 meter når ni upp till fönstret där den andra kan ta emot.
Jag och sonen fick upp mitt sovrumsgolv (28 mm massivt trä, 5 meter långa) genom hans fönster med hjälp av grannen och hans bror. Vi tog ett paket i taget, 5 brädor.
Vi ställde en stege från marken upp mot fönstret, lastade av paketen och lutade dem mot stegen, sedan gick jag och sonen in/upp och grannen + brodern skickade upp paketen genom fönstret och vi staplade brädpaketen inne ca en vecka.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Tusen tack för all hjälp allihopa. Golvet kundes dras upp igenom mitt vardagsrumsfönster!

Till framtida förvirrade golvläggare så är mitt tips, förutsatt att det inte går att ta upp golvet via trappen, att hyra/köpa en zip-up/multibyggställning. Med den kan man komma upp lite högre och det blir dessutom betydligt stabilare än en vanlig stege. I mitt fall så fick vi var 2 på marken 1 på ställningen och 2 uppe i lägenheten för att det skulle funka. De längsta paketen var dessutom 5.4m långa.

Lyckades tyvärr glömma att ta bilder medan vi jobbade men bifogar lite annat bildbevis. Åter igen, tack för all feedback och hjälp!

En man i ett fönster på andra våningen ser ner på en annan man som bygger en ställning. Soligt, tegelbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete inomhus, byggmaterial och verktyg spridda, oordning, träplankor, ouppackade föremål, byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående installation av trägolv, verktyg och byggmaterial synliga, inomhusrenovering i arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.