TS får skriva lite mera vems routern är, säljarens eller om den tillhör tjänsteleverantören av bredbandsabonnemang.
Och skulle det vara en medieomvandlare kan den då istället tillhöra fiberoperatör.
Är den inköpt av säljaren så hade jag sett den som min egendom och tagit med den.
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Svaren går i litet olika riktning. Kanske finns det inte ett entydigt svar, det beror på diverse faktorer, så får bedömas från fall till fall. Det finns en otydlighet i teknikdefinitioner. För mig är router en låda som man köper i en teknikaffär för kanske 2000 kr, men uppenbarligen finns det olika varianter. Anders ger en bra sammanfattning i förrai inlägget om olika situationer.
 
  • Gilla
TBH
  • Laddar…
K klimt skrev:
Tack för alla svar. Svaren går i litet olika riktning. Kanske finns det inte ett entydigt svar, det beror på diverse faktorer, så får bedömas från fall till fall. Det finns en otydlighet i teknikdefinitioner. För mig är router en låda som man köper i en teknikaffär för kanske 2000 kr, men uppenbarligen finns det olika varianter. Anders ger en bra sammanfattning i förrai inlägget om olika situationer.
Eller så är routern del av tjänsteleverantör av bredbands tekniklösning, vilket är vanligt och kan då ha en anpassad konfiguration, är då leverantörens egendom. På samma sätt som att en box för IPTV oftast tillhör leverantör av tv-tjänsten.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Jag tror även att en avgörande del är vad som står i prospektet. Står det indragen fiber eller liknande utan förtydligande om brister i funktion skall ju den utrustning som behövs för att fibern ska "fungera" finnas kvar. Dvs det går inte att blocka bort och ta med sig media-omvandlaren. Har man själv bytt ut en stor ful Inteno dosa mot något bättre får man nog glatt låta den sitta kvar även om man köpt den själv, om man inte kan sätta tillbaka originalet. (Har det dock suttit något flashigare på plats på visning kan ett byte tillbaka till gammalt efter bli problem). Finns det väl synligt monterade wifi puckar i taket med dold sladdragning i innertak på visningen bör man ju även då kanske vara tydlig mot mäklaren att utrustningen inte kommer lämnas kvar så den kan ge rätt svar eller om någon pratar om dessa förklara att de inte ämnas ingå.
Är det dock så att det är en hederlig ASUS router eller motsvarande som sitter efter media-omvandlaren så ingår den inte om inget annat sagts, tex prospektet säger att det finns wifi ;)
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Givetvis är det lös egendom.
Händer ju tillomed att den ingår i abonnemanget och skall skickas tillbaka vid avslut
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Frågeställningen är intressant som kanske kräver en egen tråd och blir OT här, flera bostäder får mera eller mindre automatisering inom begreppet "smarta hus" med x antal utrustningar. Det är utrustning som kan styras eller utrustning som man styr med. Så vid sådana försäljningar kommer det att behövas tydligare specifikationer.
Extra intressant blir det om det förekommer programlicenser som registreras på person och inte fastighet.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Händer ju tillomed att den ingår i abonnemanget och skall skickas tillbaka vid avslut
Du har nog missat några senare inlägg.;) Och det är dessutom vanligt.
 
  • Haha
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du har nog missat några senare inlägg.;) Och det är dessutom vanligt.
Det tar tid att skriva på telefonen.. :rofl::cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
M
Vill man ens ta över någon annans router? Kan ju vara hur mycket säkerhetsproblem som helst i den allt från usla inställningar till specialfirmware med bakdörrar som inte går att få bort.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
M mnils skrev:
Vill man ens ta över någon annans router? Kan ju vara hur mycket säkerhetsproblem som helst i den allt från usla inställningar till specialfirmware med bakdörrar som inte går att få bort.
Nej, men köparen av fastigheten verkar vilja det.
 
  • Haha
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
M
A AndersS skrev:
Nej, men köparen av fastigheten verkar vilja det.
Idioter, värsta med dem är att den siste inte är född ännu!
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Router är en sak och mediaomvandlare är en annan. Vad exakt är det köparen vill ha?
Nätägaren äger mediaomvandlaren. Routern kan ägas av husägaren eller husägarens ISP.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den köpare som tjafsar om en router ska man inte ge ett lillfinger…
min router/brandvägg här hemma går nog på 25000kr, tillsammans med Switch och AP:s pratar vi 60+ i marknadsvärde… finns nog en del köpare som skulle tjafsa om det….


Oj, nu råkade jag lyfta en urgammal tråd, aja, förlåt…
 
H
K klimt skrev:
Tack för alla svar. Svaren går i litet olika riktning. Kanske finns det inte ett entydigt svar, det beror på diverse faktorer, så får bedömas från fall till fall. Det finns en otydlighet i teknikdefinitioner. För mig är router en låda som man köper i en teknikaffär för kanske 2000 kr, men uppenbarligen finns det olika varianter. Anders ger en bra sammanfattning i förrai inlägget om olika situationer.
Tillhör den internetleverantören så skall den returneras, har du köpt en egen så tar du media den. Köparen får ju en ny från sin internetleverantör. Det viktiga för köparen är säkert att det finns fiber, denna är ju också fast.
 
Då informerar du lämpligen innan kontraktet skrivs på att du inte avser att det ingår i affären. Lämpligast redan i prospektet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.