Hej

Håller på och renoverar hemma, mitt i allt går min gamla pump sönder från 98, så kommer bli en ny luft/vatten.
Nibes s2125 ser det ut som. Men nu när väggarna är öppna så kan jag förbereda att dra kabel.

Kabeln kommer behöva vara 10-15 meter, där sista metrarna kommer såklart behöva vara utomhus.

Leverans är dock inte förens om 8 månader, så vore skönt att förbereda och att det blir rätt från början.

Fattar att kabel ska vara minst 4 mm. Men som sagt vilken kabel rekommenderas?

Behöver det sitta en brytare på utsidan innan pumpen kanske? så kabel inte dras hela vägen direkt?
 
Lägg 25mm rör/slang (ordentligt fastsatt) i väggen, dra in en ACEFLEX 5g6 (6mm2 kostar ungefär lika mycket som en 4mm2) och avsluta med en 25 Amperes säkerhetsbrytare.
 
Det ställs krav på att det finns en säkerhetsbrytare intill pumpen.

Om inte annat enkelt för teknikern då att klippa strömmen vid service.
 
Den drar ju inte 12kw så det ska inte behövas någon 4mm2 kabel. 10A/fas för utedelen avsäkring.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
E elmont skrev:
Lägg 25mm rör/slang (ordentligt fastsatt) i väggen, dra in en ACEFLEX 5g6 (6mm2 kostar ungefär lika mycket som en 4mm2) och avsluta med en 25 Amperes säkerhetsbrytare.
En fråga här, så jag lär mig något idag också.

Denna pump ska avsäkras 3-fas 10A. Varför ska man dra 6mm2 då? Även 2,5mm2 är ju mer än tillräckligt?
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
5 trådig 2.5mm2 klarar den pumpen med råge.
Men dra ordentligt rör istället, 50mm, och låt installatören dra kabel, du skall väl in med styrkablar och annat mellan utedel och inne del också?
 
Jag tittade på Nibes hemsida och där tycktes jag läsa att den skulle säkras med 25 A.
Klipp från Nibes produktblad

1255-12 400V 3N ~ 50HzMärkspänning
Max driftström inklusive 0 kW elpatron (Rekommenderad avsäkring). 9(10)Arms
Max driftström inklusive 1 kW elpatron (Rekommenderad avsäkring). 12(16)Arms
Max driftström inklusive 2 – 4 kW elpatron (Rekommenderad avsäkring). 16(20)Arms
Max driftström inklusive 5 – 7 kW elpatron (Rekommenderad avsäkring). 21(25)Arms
Max driftström inklusive 9 kW elpatron, kräver omkoppling (Rekommenderad avsäkring). 24(25)Arms
Tillsatseffekt 1 – 9kW
 
NIBE F1255-12 är en bergvärmepump med allt integrerat i ett och samma skal. NIBE S2125, som anges av TS, är en luftvattenvärmepump med en utedel som kopplas till en innerdel där innerdelen har el-patronen. Separat strömförsörjning på delarna.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
G guggen skrev:
5 trådig 2.5mm2 klarar den pumpen med råge.
Men dra ordentligt rör istället, 50mm, och låt installatören dra kabel, du skall väl in med styrkablar och annat mellan utedel och inne del också?
50 rör blir svårt tyvärr, 25 rör får nog duga eller?
Styrkablar har jag inte tänkt på? ska det till sådanna alltså mellan utedelen och innerdelen?
Blir en kabel extra för det tror jag i såfall.
 
Från installationsmanualen: "S2125 kommunicerar med NIBE inomhusmoduler / styrmoduler via en skärmad kabel med tre ledare (max area 0,75 mm²) till kopplingsplint X22:1–4."
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
OOOPS såg nu att jag tittade på fel pump :oops:
Och då räcker det gott med en EKK/EQQ 5g2,5 som dras i ett 25 mm rör eller i ett 20mm rör med FQ 2,5 som slutar i botten av en 16Ampere säkerhetsbrytare.
 
  • Gilla
Ljunkis och 1 till
  • Laddar…
L Ljunkis skrev:
Men denna kabel skulle fungera då i 25 rör?

KABEL DRAKA ACEFLEX RV-K 5G2,5 10M (bauhaus.se)
Men du tänker då dra två 25mm rör?
Dvs ett för sttyrkablage och ett för matningen?
 
G guggen skrev:
Men du tänker då dra två 25mm rör?
Dvs ett för sttyrkablage och ett för matningen?
Ja, alltså ett rör då för ström 25 rör mellan el central och till vägg för att vidare dra ut kabel till brytare. Sedan 20 rör för styrkabel ute del till innerdel
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
L Ljunkis skrev:
Men denna kabel skulle fungera då i 25 rör?

KABEL DRAKA ACEFLEX RV-K 5G2,5 10M (bauhaus.se)
Ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.