Hej på er!

Vi ska bygga en ny balkong med spännvidd på 5,5 meter. Den gamla - nu borttagna - balkongen stod på tre pelare, men jag vill ha bort den i mitten och endast låta den vila på två pelare, en i varje hörn.

Vilken limträbalk duger för ändamålet?

mvh
RN
 
Omöjligt att veta med den informationen.
 
  • Gilla
Rumpnissen
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Omöjligt att veta med den informationen.
Hehe, aa. Lite väl kortfattat faktiskt. Satt på flygplatsen, men nu är jag hemma. Vilken info behövs mer? Snölast 1,5 har jag koll på. Det är inte vi som ska bygga, men snickaren har bett oss ta fram vilka pelare och balkar som ska användas.
 
Mått på balkongen också.. egentyngd också, alltså ska det bara vara trall eller något annat som väger mer?
 
  • Gilla
Rumpnissen
  • Laddar…
jag tror information om fundament till pelarna och balkongens samtliga infästningar behövs om man ska göra en sober bedömning. En bild hade nog inte skadat heller.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rumpnissen
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Mått på balkongen också.. egentyngd också, alltså ska det bara vara trall eller något annat som väger mer?
Bygglovet gäller 5,5m bred och 2,7m djup med bakre balk/planka skruvad rätt i väggen. Vi har satt ny fasad och snickarna la in två st 195*45 för att kunna dra i. Hörnpelarna kommer stå på gjutna plintar. Vi har granitberg ca 40cm under gräset och kommer gräva ner dit och borra in nåt armeringsjärn som sticker upp i betongen. Höjd från gräsmatta till trall 3 meter. På balkongen endast trall och räcke + hängränna. Gamla balkongen var bandtäckt för vattenavrinningen men nu tror jag vi kör på nån annan variant - oklart vilken.
 
5,5m är ganska långt.. behövs en 115x360 limträbalk, klarar inte riktigt nedböjningen dock men inga problem med hållfastheten. Annars får man gå upp ett snäpp till. Då med golvbalkar 45x195 s600.

Dålig koll dock på dimensioner som finns tryckimpregnerade..
 
  • Gilla
Rumpnissen
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
5,5m är ganska långt.. behövs en 115x360 limträbalk, klarar inte riktigt nedböjningen dock men inga problem med hållfastheten. Annars får man gå upp ett snäpp till. Då med golvbalkar 45x195 s600.

Dålig koll dock på dimensioner som finns tryckimpregnerade..
Tjusigt. Vad menar du med golvbalk 45x195? Som man skruvar ihop? Eller ska man klare att gå på en rostskyddad HEA-balk istället, och klä in den lite snyggt?
 
45x195 under trallen mellan huset och limträbalken, 600mm cc-avstånd. En HEA-balk funkar ju också!
 
  • Gilla
Rumpnissen
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
45x195 under trallen mellan huset och limträbalken, 600mm cc-avstånd. En HEA-balk funkar ju också!
Jaha så menar du.
Ja, det funkar absolut. Blir bra takrymd ändå. Tack för tipset!
 
Varför tryckimpregnerat? Du kommer bygga ett tätt ”tak” under trallen låter det som? Ser inte poängen med tryckat? 115x315 limträ bör göra jobbet men du kommer få lite nedböjning på mitten.

Edit; sen fäster du in golvbjälklaget (45x195 eller vad du nu väljer) med balkskor i limträbalken i liv med överkant balk så tappar du inte takhöjd i onödan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rumpnissen
  • Laddar…
A anderslofwall skrev:
Varför tryckimpregnerat? Du kommer bygga ett tätt ”tak” under trallen låter det som? Ser inte poängen med tryckat? 115x315 limträ bör göra jobbet men du kommer få lite nedböjning på mitten.

Edit; sen fäster du in golvbjälklaget (45x195 eller vad du nu väljer) med balkskor i limträbalken i liv med överkant balk så tappar du inte takhöjd i onödan.
Tack. Med nedböjning I mitten, menar du då att balken sviktar?
 
R Rumpnissen skrev:
Tack. Med nedböjning I mitten, menar du då att balken sviktar?
jepp, den kommer svikta lite men inget du kommer märka. Några millimeter. Med 5 meter spann kommer du få lite nedböjning hur du än vrider och vänder på det när du använder limträ.
 
  • Gilla
Rumpnissen
  • Laddar…
A anderslofwall skrev:
jepp, den kommer svikta lite men inget du kommer märka. Några millimeter. Med 5 meter spann kommer du få lite nedböjning hur du än vrider och vänder på det när du använder limträ.
Super, tack för svaret!
 
R Rumpnissen skrev:
Super, tack för svaret!
Ingen fara!
Råkar hålla på att bygga bjälklag till altan och här ser du hur jag menar med att hänga upp bjälklaget med balkskor i limträbalken för att inte tappa takhöjd. Då slipper du med andra ord lägga bjälklaget uppe på limträbalken.
 
  • Metallbeslag fäster trästolpar. Konstruktion, byggande, träarbete, metallkonsoler, skruvar, hörnförstärkning, utomhus, träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rumpnissen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.