Hej,
med risk för att frågan ställts tidigare... (har letat lite, men hittar inget direkt svar på val av maskin)....

Vi ska nu börja renovera tvättstrummet i källaren.
Idag är det gjutjärnsbrunn, med rör från uppskattningsvis 60-talet.
Så min tanke är att bila upp golv för att byta avloppsröret i tvättrummet, dels för att byta plats för brunn, men även för att utöka från nuvarande en brunn till tre. (en centralt i rummet, en för tvättmaskin och en för vasken).

Om jag förstått det rätt så kan man med hjälp av en skarvmuff skarva gammal gjutjärnsrör med de nya rören, men bör denna skarvning göras i tvättrummet, eller bör man bila upp lite genom vägg och i rummet bredvid (ej renoverat) för att där skarva och på så sätt förbereda inför framtida renovering av rör därifrån (för att slippa bila upp tvättrummet igen när det är dags och fortsätta med rör?

Jag ser helst att vi inte byter ut hela avloppsstammen på en gång, utan vill helst göra ett rum i taget.

Gällande bilningsmaskin, så kommer jag hyra, men vad för maskin bör man hyra? vill ju inte ha en FÖR aggresiv, då jag inte gjort detta tidigare och ser helst att det går fram metodiskt än att man går "loss" på hela golvet.
Har ni tips på maskin (inte märket, utan även modellen)...

golvet tänkte jag klä med klinkers, så funderar på att bila upp en liten del av betongen av hela golvet för att därefter få över flytspackel och på så sätt få en plan yta med lite fall till brunnen mitt i rummet. Funkar det att göra på så sätt, eller bör man bila upp hela golvet om man ska göra så? tänker spontant att det vore bättre att bara bila upp ytligt, dels för att inte riskera komma ner till sulan och på så sätt riskera sättningar samt för att det kostnadsmässigt och arbetsmässigt borde bli billigare med mindre flytspackel...

Hur hade ni gjort?

Tack för lite vägledning.
 
Hur gjorde du?

Funderar också hur man gör om man bara vill göra ett rum i taget. Har också en tvättstuga som jag funderar på att sätta klinker i. Vill då byta golvbrunn och den del av avloppsröret i plattan i det rummet men inte de andra rummen nu.

avloppsröret går under vägg in till annat rum för att sen gå vidare ut till trädgård.
 
V Villa1949 skrev:
Hur gjorde du?

Funderar också hur man gör om man bara vill göra ett rum i taget. Har också en tvättstuga som jag funderar på att sätta klinker i. Vill då byta golvbrunn och den del av avloppsröret i plattan i det rummet men inte de andra rummen nu.

avloppsröret går under vägg in till annat rum för att sen gå vidare ut till trädgård.
Tja,
Jag har inte påbörjat projektet ännu. Dels för att det va ont om förslag o dels för att vi bestämde oss för att börja med köket på övervåningen istället.

Men som det ser ut så tror jag att jag kommer köra ett rum i taget när det väl blir dags.

Hos mig går ena sidan in till pannrummet o den andra till källarhallen (båda isolerad betonggolv). Kommer bila upp en bit i varje rum intill för att där skarva till gjutjärnsrör för att förbereda inför framtida renovering. På så sätt behöver jag bara bila upp den lilla biten i exempelvis pannrummet för att fortsätta istället för att bila upp tvättrummet igen.

Men om du eller någon annan här andra förslag tar jag gärna emot det...
 
J
N Navid skrev:
Tja,
Jag har inte påbörjat projektet ännu. Dels för att det va ont om förslag o dels för att vi bestämde oss för att börja med köket på övervåningen istället.

Men som det ser ut så tror jag att jag kommer köra ett rum i taget när det väl blir dags.

Hos mig går ena sidan in till pannrummet o den andra till källarhallen (båda isolerad betonggolv). Kommer bila upp en bit i varje rum intill för att där skarva till gjutjärnsrör för att förbereda inför framtida renovering. På så sätt behöver jag bara bila upp den lilla biten i exempelvis pannrummet för att fortsätta istället för att bila upp tvättrummet igen.

Men om du eller någon annan här andra förslag tar jag gärna emot det...
så här gjorde jag, använde golvsåg och två olika bilmaskiner. Tog 3 dagar för 3 man. 15cm tjock armerad oisolerad platta. Väldigt glad att jag inte delade upp jobbet utan kör full rulle på en gång! Hade sedan en vvsare här som la rören därefter betong flytspackel och klinker! Gamla gjutjärnsrören fick ligga kvar långt ner i backen.
 
  • Utsågad del av betonggolv i renoveringsprojekt med synligt grus och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsågat hål i betongplatta med synliga rör och kabelskydd under renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd betongplatta med synliga rör och gammalt gjutjärnsrör i en byggmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mcr108s
  • Laddar…
J JFreemountain skrev:
så här gjorde jag, använde golvsåg och två olika bilmaskiner. Tog 3 dagar för 3 man. 15cm tjock armerad oisolerad platta. Väldigt glad att jag inte delade upp jobbet utan kör full rulle på en gång! Hade sedan en vvsare här som la rören därefter betong flytspackel och klinker! Gamla gjutjärnsrören fick ligga kvar långt ner i backen.
Ser ut som ett gediget projekt...
Går alla dina rör under dörrar? Mina går under vägg ser det ut som...

Vad är tanken att du ska göra sen? Byta ytskikt eller fortsätter du med oisolerat betong as is...?
 
J
N Navid skrev:
Ser ut som ett gediget projekt...
Går alla dina rör under dörrar? Mina går under vägg ser det ut som...

Vad är tanken att du ska göra sen? Byta ytskikt eller fortsätter du med oisolerat betong as is...?
Fick bila under en vägg. Plockade till slut bort trösklarna istället. Fortsatte med oisolerat golv. Har raggsockar om jag blir frusen
 
  • Bild på uppbrutet golv och borttagna trösklar med synliga rör under en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett oisolerat golv med grus och rörinstallation under en urtagen del av en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på oisolerat betonggolv i renoveringsfas med synlig avloppsbrunn och tvättmaskin i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett oisolerat betonggolv i ett rum med vita väggar och en vit trapplöp till övervåningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tomt rum med vita väggar och mörkt klinkergolv, en radiator under fönstret och en ledig kabel hänger ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättstuga med oisolerat klinkergolv, tvättmaskin och träbänkskiva, utan trösklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
J JFreemountain skrev:
Fick bila under en vägg. Plockade till slut bort trösklarna istället. Fortsatte med oisolerat golv. Har raggsockar om jag blir frusen
Riktigt snyggt o vilket lyft!
Bilade o sågade ni själva eller tog ni in någon för det oxå?
 
  • Gilla
Eklundh
  • Laddar…
Det där var intressant JFreemountain, att du inte gick ner på samma djup som de gamla rören. Jag står inför att göra samma i vår källare och hur blir det på slutet när rören ska lämna huset, där ligger ju rören djupare? Det verkar ju finnas någon rekommendation om ett fall på 1 cm per meter så att det inte blir stopp.
 
J
N Navid skrev:
Riktigt snyggt o vilket lyft!
Bilade o sågade ni själva eller tog ni in någon för det oxå?
Bila och såga gjorde jag själv, sparade nog en bra slant på det! Tanken var att flyta och lägga klinker själv men tiden sprang ifrån mig. Tror maskinerna gick på ca 5000kr för 3 dygn. Två bilmaskiner, flera spätt, golvsåg och dammfälla.
 
J
K Kurtivan skrev:
Det där var intressant JFreemountain, att du inte gick ner på samma djup som de gamla rören. Jag står inför att göra samma i vår källare och hur blir det på slutet när rören ska lämna huset, där ligger ju rören djupare? Det verkar ju finnas någon rekommendation om ett fall på 1 cm per meter så att det inte blir stopp.
Fallet blev bra, utgången ur huset låg ca 70cm under golvnivå, blev en mjuk böj ner i det djupa hål du ser i bild.
 
  • Grävt hål i betonggolv med mjuk böj som leder till en utgång under husets golvnivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JFreemountain skrev:
så här gjorde jag, använde golvsåg och två olika bilmaskiner. Tog 3 dagar för 3 man. 15cm tjock armerad oisolerad platta. Väldigt glad att jag inte delade upp jobbet utan kör full rulle på en gång! Hade sedan en vvsare här som la rören därefter betong flytspackel och klinker! Gamla gjutjärnsrören fick ligga kvar långt ner i backen.
Bra jobbat! Drog du dom nya rören i precis samma banor som de gamla fast inte lika djupt eller drog du bara den väg som var smidigast oberoende av hur de gamla rören gick?
 
J
V Villa1949 skrev:
Bra jobbat! Drog du dom nya rören i precis samma banor som de gamla fast inte lika djupt eller drog du bara den väg som var smidigast oberoende av hur de gamla rören gick?
Tack, tappade nog 5kg i bara vätska den helgen!
Jag körde smidigaste vägen, rådfrågade med vvsarn som skulle lägga rören så vi var överens.
 
  • Gilla
Kwiatkowska
  • Laddar…
Fantastiska trådar det finns, just undrat hur ska bete mig med gamla rör som går under tjocka väggar, källartrappa mm, man drar helt enkelt enklast logisk väg istället på ett mindre djup också. Så länge man börjar längst bort högre nivå än befintlig så måste det ju gå ihop sig fallmässigt i slutändan eller är det nåt man kan missa i övrigt att tänka på ni som gjort det?
 
mcr108s mcr108s skrev:
Fantastiska trådar det finns, just undrat hur ska bete mig med gamla rör som går under tjocka väggar, källartrappa mm, man drar helt enkelt enklast logisk väg istället på ett mindre djup också. Så länge man börjar längst bort högre nivå än befintlig så måste det ju gå ihop sig fallmässigt i slutändan eller är det nåt man kan missa i övrigt att tänka på ni som gjort det?
Jag lejde en firma som bytte mina rör, eftersom de gamla var betongrör så kunde han styra in plaströr inuti dem på vissa ställen så allt golv behövde inte tas bort. Först undersökte han golvtjocklek med att borra hål och sedan så sågade han upp det med diamantskiva.
 
  • Gilla
maer031 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.