Hejsan, har sågat ner ett par björkar p tomten. Nu har jag bara kapat upp det i ca. 30 cm`s bitar. Hur länge kan det ligga så under bar himmel innnan jag måste klyva upp det? Och när jag väl klyvt det, måste det under tak då??
Tackar för lite råd
 
Klyv upp dem på en gång. Låt sedan torka en sommar ute och en sommar inne. Sen är det bara att elda.
 
Jag säger klyv dem i vinter. Frusen björk är nämligen lättare att klyva än färsk
 
mats_o skrev:
Jag säger klyv dem i vinter. Frusen björk är nämligen lättare att klyva än färsk
Åhh det låter ju smart, så du tror inte att det blir förstört av att ligga i regn och rusk hela hösten. Har egentligen ingen tid nu och det blir 3-4 kubik, så det hade ju varit skönt att skjuta upp det lite.
 
Tja en pressening skadar ju inte men lite väta tar de inte skada av på en höst
 
Ved från löbträd är alltid lättare att klyva så färsk som möjligt.
 
Björkved ruttnar hellre än torkar. Så länge du inte kluvit upp bitarna så kommer det heller inte att torka.
Kan du bara ta dig tid att klyva upp veden så är det inga problem att låta det ligga ute (helst skyddat) under vintern och se till att du har torkningsmöjligheter nästa år.
 
Björk innehåller mycket vatten och bör klyvas så fort som möjligt. Har du en vedklyv kan du nog vänta ett tag.
Vi tar alltid ner björk på våren och klyver direkt. Därefter staplar vi det mellan träd så att de får torka under sommaren. Till hösten brukar vi täcka med en pressening. Björkved bör torka minst ett år men blir bara bättre om det får torka längre.
 
Det är just vattenhalten man drar nytta av vid vinterklyvning. Det vattnet fryser ju och på så sätt får man massor av "småkilar" i träet redan vilket gör att det spricker riktigt lätt. I varje fall enligt skogshuggaren som lärde mig knepet och jag tycker att det går lättare
 
Björk är väldigt spaciell. Nävern kan i stort sett liknas med plastfolie. För att torka ut veden (i stället för att den ska ruttna upp inifrån) så måste nävern öppnas upp. Ett bra sätt att öppna upp är att med spetsen av en kedjesåg dra skåror längs stammen. Dimensioner omkring 1 dm bör ha åtminstone två skåror, mitt emot varandra. Grövre dimensioner bör ha fler. När väl skårorna dragits upp, kommer nävern att släppa i kanterna, så att skårorna breddas under torkningen.

Gäller det grova dimensioner så kan det till nöds räcka med att kapa ner till korta längder (typ 30 cm). Torkningen sker då ut genom ändarna på vedträna. Den torkningen går dock betydligt långsammare än om veden kluvits. Behövs definitivt allraminst två torksäsonger (helst mer). Risken att det ruttnar upp inifrån har dock ändå minskat rejält.

Hur som helst är det inget alternativ att slänga allt i en hög och dra över en pressenning. Blir bara ett katastrofalt drivhus för mögel och röta. Luftväxlingen blir alldeles för dålig.

Bäst är att trava veden och täcka toppen med förslagsvis begagnad takplåt. Ger bra genomluftning. Näst bäst är att göra en stuka med en liten pressenningssnutt som bara täcker toppen.

KOB.
 
Hemmakatten
Jag förstår att ni alla har goda kunskaper om klyvning. Själva får vi nog räkna oss som nybörjare i vedhuggning. Vi har haft legat uppsågade bitar om ca 40 cm långa av björk och alm sedan januari 2005. Det har varit monsterbitar, ingen mindre än 50 cm i diameter, många uppåt 65-70 cm. Pga bygge och annat har de inte blivit upphuggna tidigare, men nu har maken börjat. Ingen av bitarna har varit rutten. Några lite angripna men de flesta helt okej och alla verkat ha torkat bra under dessa år, de har legat i en stor hög där vinden kommit åt. Lite segare tycker maken att det är jämfört med nyfällda träd, men ändå helt okej. Kilar, Gränsfors klyvyxa och lite svordomar och svett har iofs krävts. ;) Ca 6-7 travde kubikmeter hittills och ca 2-3 kvar.
 
Enligt bondepraktikan skall veden vara huggen och inburen innan midsommar för att de skall gå att använda nästkommande vinter. Ett år till att torka på skadar nog inte, men ytterligare torktid ger för torr ved.
 
Eftersom dom bara var 30cm långa så borde dom inte ruttna om du travar upp dem, tänk bara på att vända barksidan mot marken. Gäller även klyvd björkved.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.