erfarenheten skrev:
Ni kan välja lite hur ni vill när ni köper Björklidenhus, totalentreprenad (ett kontrakt).
Eller så kan man välja bort allt möjligt typ målning, kök, parkett, el, montering, platta mm.
jaha? i favorit serien med? Blir det fortfarande billigt då? jag menar, ä det värt det? Om man kan få ner priset genom att göra en del själv och kanske köpa kök på ikea, så borde det då bli ett superbilligt hus..?
 
A
Tar dom verkligen bort hela kostnaden om man inte vill ha tex kök?
 
någon som vet om man kan få vinden/övervåningen inredd på Trofast.
Någon som har byggt eller håller på?
 
Har fått pris på villa Strömsäng:
Till grund för vårt pris ligger våra ritningar, vår leveransdeklaration
och utförande beskrivning.
Pris: 2 717 500 kronor inkl moms, nyckelfärdigt i standardutförande.
Centraldammsugare är inte standard.
Innerväggarna är både spånskive- och gipsklädda.
Innerväggarna på nedervåningen har träreglar och på övervåningen är det metallreglar. Alla innerväggar är isolerade.
Vad gäller trä eller puts på yttervägg, så kan vi inte erbjuda puts i dagsläget. Då levererar vi huset med utegips eller dyl. på väggarna och sedan får ni fixa puts i efterhand.
Skulle ni vilja köpa huset med oinredd övervåning blir det ett avdrag på ca.
450 000 kr.

Känns som ett ganska dyrt hus jämfört med likvärdiga typ, Sjödalshus eller Myresjöhus...
 
Ja, det låter väldigt dyrt. Vårt 1,5-planshus från Götenehus på 190 kvm kostar 2 MSEK med oinredd övervåning. Då ingår tillval för 300 000 och väggmaterial till övervåning. Huset är helt efter egna ritningar och med totalentreprenad.
 
Strömsäng är ju ett väldigt exklusivt hus, så det går inte att jämföra med ett vanligt 1.5 plans hus. Jämför istället med Villa Modig som är på 190 kvm med inredd övervåning. Jag har kollat runt lite på olika husleverantörer och kommit fram till att Björklidenhus nog har de mest prisvärda husen. Villa Modig kostar bara 1 400 000 med totalentreprenad och då också med platta på mark..
 
Dorfen skrev:
Strömsäng är ju ett väldigt exklusivt hus, så det går inte att jämföra med ett vanligt 1.5 plans hus. Jämför istället med Villa Modig som är på 190 kvm med inredd övervåning. Jag har kollat runt lite på olika husleverantörer och kommit fram till att Björklidenhus nog har de mest prisvärda husen. Villa Modig kostar bara 1 400 000 med totalentreprenad och då också med platta på mark..
Vad är det som gör Strömsäng mer exklusivt förutom att det har förhöjt väggliv? Det är ju också ett 1,5-planshus i botten där man höjt vägglivet kanske 1 meter. Det är ju inget särskilt dyrt ingrepp, 40-50 000?. Villa Modig från budgetserien skall nog inte prismässigt jämföras med ett hus där man kan rita om allt själv. Länken nedan ger dig en uppfattning om vårt hus utseende.

http://alex.byggtips.info/wp-content/uploads/2007/08/huset-i-perspektiv.jpg

Glömde säga att vårt hus i priset även är sprutisolerat och helt färdigt för att inreda (spångolv, ventialtion och radiatorrör är helt färdigt + att materialet ingår). Ändå skiljer det drygt 300 000 från Strömsämg (med oinredd vind) som är i standardutförande!!! Dessutom bara 175 kvm. Verkar inte prisvär i mina öron....

Kolla på Myresjöhus Huvudskär istället, 2-plan, nära 200 kvm för ca 2,3 MSEK helt färdigt uppe och nere. Verkar bättre...

Men visst är Björklidenhus budgetserie prisvärda! Jag har dock inte sett en leveransdeklaration så det är ju svårt att jämföra då....
 
Har kollat lite noggrannare och Björkliden hus bygger väggar i storblock, det kan kanske förklara det höga priset??
 
Vad menas med storblock? är det att man bygger husen i stora sektioner? Och varför ska det isåfall vara dyrare? Men hur kan dem då lyckas hålla så otroligt låga priser på favoritserien?
 
En sak som borde göra Strömsäng lite dyrare att bygga är att det är ryggåstak på övervåningen. Takstolarna ligger därför i två riktningar, och inte i en riktning som på ett "vanligt" 1,5-planshus. Men hur mycket extra detta kan kosta har jag ingen aning om...
 
Pepparkaka skrev:
En sak som borde göra Strömsäng lite dyrare att bygga är att det är ryggåstak på övervåningen. Takstolarna ligger därför i två riktningar, och inte i en riktning som på ett "vanligt" 1,5-planshus. Men hur mycket extra detta kan kosta har jag ingen aning om...
Ryggåstak kostar ca 1300/kvm
 
Vi ska bygga med Björkliden nu i november. avdrag för kök 18000:- för vitvaror 19000:- för skåpen=37000:-i avdrag då är vitvarorna bara standard.

Jidde
 
oj vilka dåliga avdrag! Vilken köksleverantör har Björkliden?
 
Har varit på visning i dag på ett 1 1/2 plans-kommer ej ihåg namnet- ett favorithus iallafall. Tyckte dock att jag fick ett intryck att de hade en låg budgetvariant av val i kök & kakel.De flesta andra huslev som jag har haft kontakt med har haft ett pris per m2 när det gällde kakel.Frågade om man fick byta till ett annat & i så fall vilken prisklass .Här fick man hålla sig till ett urval som dom hade som ej var så dåligt men ändå.... Detta hus var uppgraderat med 150,000kr & jag kunde tyvärr inte se vart dessa pengar låg förrutom på de rostfria vitvarorna & den infällda diskbäken. Till Rutger;så är det Scandinavian Kitchen & Klara serien som ingår. Annars så tyckte jag att huset var trevligt men det "springer" iväg då de ej heller har tagit med div byggherrekostnader i sina pris.Garbo försäkringen ingår ej heller. Så som vanligt ska man räkna på hur mycket allt landar på i slutändan-ler.
 
Min kostnadsjämförelse efter att ha uppgraderat deras budget-serie till samma standard och tillval som vi gjort i vårt Götenehus visade att skillnaden till slut inte blev säsrskilt stor. Men visst är det prisvärt om man nöjer sig med deras planlösningar, utgångsstandard och inte är ute efter ett "exklusivt" hus. Farmförallt om deras favorit-hus kan uppgraderas till 45 graders takvinkel, då blir det ett rätt bra pris/kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.