Jag har tänkt göra en plats för bilen att stå på, skulle det funka att bara spika ihop en ram och fylla med cement/betong, eller måste jag verkligen ha en grund med grus, filt etc?
Möjligen kommer plattan i framtiden att användas till carport/garage.
 
Naturligtvis kan du bara spika en ram o fylla med armering o cement. Dock missar du i hållbarhet om du inte gör förarbetet ordentligt. Plattan spricker eller sätter sig mycket enklare om du inte har gjort förarbetet. Så vill du ha en platta som håller, så ska du göra enligt konstens alla regler.
 
Ska du ha den till framtida garage vill du dessutom troligen ha den isolerad så att du i alla fall kan köra lite värme i garaget. Därmed blir det behov att göra det "riktigt" från början
 
lastkaj skrev:
Naturligtvis kan du bara spika en ram o fylla med armering o cement. Dock missar du i hållbarhet om du inte gör förarbetet ordentligt. Plattan spricker eller sätter sig mycket enklare om du inte har gjort förarbetet. Så vill du ha en platta som håller, så ska du göra enligt konstens alla regler.
Vad är konstens alla regler;
Hur djupt bör jag gräva?
Ska det vara grus i botten? Vilket grus, hur tjock lager?
Ska det ligga någon väv/matta därefter?
Är det betong eller cement som ska användas?
Hur mycket armering ska man lägga i? Kan armeringen ligga på väven?
Något annat jag bör lägga till?
 
Mikael_L
Det finns många svar på det!
Det finns nämligen många sätt att gå tillväga på ;), många bygger grunden till garaget på ungefär samma sätt som till huset och då kan du börja med att läsa lite PDFer från thermisols hemsida:

http://www.thermisol.se/pdf/grund_isoleralatt_okt02.pdf
Går igenom en del olika grundläggningsmetoder, varav vissa inte är tillämpbara för dig.

http://www.thermisol.se/pdf/Grundbroschyr.pdf
Visar steg för steg hur man gör en husgrund med deras produkter och lösningar.
Gör du en sådan här grund till ett garage så måste du sätta ett kantjärn där bilarna ska köra in, innan gjutningen, annars kommer cellplastkanten smulas sönder snabbt.
Ett kantjärn är kanske alltid att rekomendera, men i detta fall antagligen helt nödvändigt.

Sen går det att göra en garageplatta på många andra vis också, men vill du ha uppvärmt garage (och möjlighet att i framtiden ev göra bostads eller bostadsliknande utrymme av det) bör du nog ha isolering under plattan.

Ang att göra nåt snabbt, enkelt och billigt och endast en carport kan du fundera på att gräva ur lite, fylla med bärlager, padda och sen lägga betongplattor på. Sen bygger du en carport på plintar över detta.
 
Mikael_L skrev:
Ang att göra nåt snabbt, enkelt och billigt och endast en carport kan du fundera på att gräva ur lite, fylla med bärlager, padda och sen lägga betongplattor på. Sen bygger du en carport på plintar över detta.
Vad skulle då bärlagret bestå av, sättsand eller makadam?

Om man vill slippa gräva till frostfritt som man måste för plintar, hur skulle man kunna bygga en "flytande" carport som står på marken?
 
Mikael_L
HenrikJson skrev:
Vad skulle då bärlagret bestå av, sättsand eller makadam?
Jag är ingen expert på detta, men bergkross 0-32 eller vad det nu heter, är det jag i första hand tänker på.

Om man vill slippa gräva till frostfritt som man måste för plintar, hur skulle man kunna bygga en "flytande" carport som står på marken?
Allt beror ju på ambitionsnivå.
Om det var jag och det var torr och fin mark skulle jag kanske chansa på att inte gräva speciellt djupt, vare sig för bädden med bärlager eller plintarna. Skulle det röra sig lite så kan det ju efterjusteras med hjälp av en domkraft. Men det är jag det, dessutom är detta förutsatt en mycket enkel carport, som inte kostar speciellt mycket.
Då beror kostnaden iofs också på om bygglov behöver sökas ...

Men är det blöt (& lerig) mark så är nog risken stor att man ångrar det förenklade byggsättet senare.

Har du verkligen bestämt dig för att det ska bli framtida garage så tycker jag du gör det ordentligt med betongplatta på en gång, så du inte måste göra om allt sedan.
 
Mikael_L
HenrikJson skrev:
Är det betong eller cement som ska användas?
Betong.

.......utfyyyyyyllnad
 
cement använder man i betongen. Cement i sig är ett bindemedel som blir mycket svagt utan de andra komponenterna
 
Betong är ballast med cement! ;-)
 
HenrikJson skrev:
Vad är konstens alla regler;
Hur djupt bör jag gräva?
Ska det vara grus i botten? Vilket grus, hur tjock lager? 5-10 cm 0-64 (packa med padda)
Ska det ligga någon väv/matta därefter? om du ska ha matta ska du ha de under 0-64
Är det betong eller cement som ska användas? betong
Hur mycket armering ska man lägga i? Kan armeringen ligga på väven? 1 nätlager räcker vid 10-12 cm betong
Något annat jag bör lägga till?
efter 0-64 kan du lägga ett tunt lager 8-11 så blir de lättare att du får fomen i jämn höjd.. i en platta på 20 cm kan du lägga i ett lager cellplast på 100 mm och sedan ett nät på 40-50 mm kloss på isoleringen sen ere bara gjuta
 
men hur ser din mark ut där du ska bygga då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.