Jag ska lägga Kami Classic plåttak, klicktak, och hade först tänkt att lägga ströläkt och bärläkt.
Men jag ser att den går att lägga direkt på underlagspappen på råsponten. Supersmidig, då slipper jag allt arbete med bär/stöläkt var min spontana reflektion. Det enda som behövs är lite grövre råspont.
Men hur blir det då i gavelspetsen i utsprånget? Om jag lägger bärläkt går jag ut 30-35 cm utanför sista takstolen med bärläkten. Men kan man göra samma sak med råsponten som bara är 23mm tjock?
 
Rickard.
Ja det går bra att lösa. En "stödregel" under,ovanför eller både och för att ge stadga till vindskivan knyter också ihop råsponten bra.
 
  • Två tekniska ritningar som visar snitt och dimensioner av en konstruktionsdetalj, möjligtvis en profil eller del av byggnad.
  • Teknisk ritning av en konstruktionsdetalj med mått, numrerade delar och fasadlinje.
Den nedre av de 2 bilderna ser mer ut att likna vindskiva med en 3 kants regel. Menar du att det räcker? dela gärna länken som du tagit beskrivningen från. Tack!
 
Rickard.
F FieroGT skrev:
Den nedre av de 2 bilderna ser mer ut att likna vindskiva med en 3 kants regel. Menar du att det räcker? dela gärna länken som du tagit beskrivningen från. Tack!
Jadå.
Varken vindskivan eller trekantlisten bär någonting utan det är bara råsponten som gör det, vindskivan och trekantlisten hjälper bara till samverkan mellan brädorna för att sprida punklaster på fler brädor.

Bilderna är från www.traguiden.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.