A
Hej hopp,

Fjärrvärme och vattenburna radiatorer samt lite golvvärme via en shunt. Nu är värmen äntligen här och jag klarar mig utan värmen över sommaren. Men hur gör jag det bäst?

Stänger jag av cirkulationspumpen? Ställer jag termostaten på lägsta läget? Hur undviker jag att dessa kärvar fast?

Total rookie på detta!

Hälsningar
En upptinad yoloboi
 
Redigerat av moderator:
Vilken reglercentral är det?
Tex Danfoss ECL100M.

På vissa reglercentraler går det att ställa in vid vilken utetemperatur den ska gå ner i standby-läge.
Sen kan man även manuellt ställa den i standby-läge.
Vissa reglercentraler går att konfigurera så att cirkulationspumpen går igång lite då och då så att den inte fastnar.
 
Men det värmer ju inte om det är tillräckligt varmt?
Så varför stänga av?
 
yoloboi skrev:
Hej hopp,

Fjärrvärme och vattenburna radiatorer samt lite golvvärme via en shunt. Nu är värmen äntligen här och jag klarar mig utan värmen över sommaren. Men hur gör jag det bäst?

Stänger jag av cirkulationspumpen? Ställer jag termostaten på lägsta läget? Hur undviker jag att dessa kärvar fast?

Total rookie på detta!

Hälsningar
En upptinad yoloboi
Har du elvärme på varmvatten ?
 
A
Ursäkta, jag uttryckte mig lite otydligt.

Jag menar uteslutande mitt vattenburna värmesystem. Med cirkulationspump menar jag pumparna till radiatorerna respektive shunten. Med termostat menar jag termostat i radiator respektive shunt.

Återkommer om fjärrvärmecentralen. Hoppas det går att tyda något, föregående ägare har inte kunnat lämna någon info alls om huset pga sjukdom, och ingen instruktion har finns i anslutning till den.

Kan inte stänga av fjärrvärmen helt, då blir jag som Jonatan antyder helt utan varmvatten. :)
 
Det var inte utetemperaturen utan framledningstemperaturen man ställer mot, iaf på Danfoss ECL 110,
Tekniskt dokument, ventilinstruktioner, temperaturinställning vid standby, fabriksinställning, svenskt språk, användargränssnitt, mobilskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.