Mycket stort tack till Snailman för detta tips :) Ska vi självklart kolla upp! Vi har hitintills trott att bygger man ett helt nytt hus en bit från det gamla, så är läget svälvklart. Men byråkrater kan såklart ha en annan uppfattning...
Tidgare nämda grannar trodde de skulle få befrielse, men eftersom en vägg eller så finns kvar av det gamla fick dom tji :surprised:
 
Hemmakatten
Efter alla dessa komentarer så känner jag att jag måste ge en input.

Byggaren har HELT rätt i salla sina inlägg om riskerna med avtal, missförstånd och tolkningar.

Att bygga ett lösvirkeshus med delade entreprenader kräver verkligen sin kvinna/man. Risken föratt det skall bli fel är säkert uppåt 90%!!

Vi har bott tillfälligt i nästan tre år, har haft en vision om hur huset skall bli. Bygget blev försenat över ett årpga att vi inte hittade hantverkare som det kändes bra med (just känslan att det "känns bra"är oerhört viktig).

Vi har inte haft en dead line för när bygget skall vara färdigt, vilket jag tror är mkt viktigt. Samordningen är A och O.

För oss hade inte huset blivit färdigt om jag inte ägnat mer än ett heltidsarbeteåt detta. Säkert 25 olika företag har vi engagerat.

Ett OERHÖRT slit på familjen iinnebär detta. Inget som man från början inser, men det är viktigt attfamiljen är med. (I 'halvtid' bör man stämma av och ev. åka på semester för att överhuvudtaget orka med.)

Fick offert (för länge sedan, innan bygget började) på byggprojektledarbiten. De ville ha över en miljon. Dåtyckte jag det varextremt mycket, men idag efter alla mina timmar nedlagda så förstår jag bättre....
 
Hej
Vi har byggt hus i egen regi hållt i offerter kontrakt med allt vad det innebär visst är det massor av jobb och saker som kan gå fel men jämför man med andra som byggt nyckelfärdigt och dom problem dom fått med dåliga hantverkare å säljare som lovar mer än dom håller så känns det tryggare att ha full kontroll på vad som händer vi
gick enbert på rekomendationer hussäljarn visste en betong kille som gjorde ett kanon jobb. :D Han hade kontakt på en grävare som han var nöjd med och så har det löpt på .... det enda som vi har haft fast pris på är grund och vvs resten har vart löpande med takpris .

Grävde i mars gjöt i maj stomreste 15maj 17:00 börja vi, vädertätt 17 maj 19:00
Flyttade in Julafton 3 dagars semester i Augusti å ladda batterierna i Lybeck :cool: Så hemmakatten har rätt semester är bra ;D
Så vad väntar ni på satsa förhållande och hälsa å bygg .
Hälsningar från en trött byggfamilj .






 
Javisst Lazze, jag har också hört många historier om nyckelfärdigbyggen som spårat ur :(
Om allt går vägen kommer vi nog att följa erat exempel, fast pris på grund och markarbeten och färdigställandet på löpande. Detta under förutsättning att vi får den byggare som jag hoppas på och har förtroende för :)
Japp vi satasar både förhållande och hälsa samt en jädrans massa pengar ;)
Andra har ju klarat det, varför inte vi?
Förresten Lazze, ni hade ju också ett gammalt hus på tomten, har ni fått problem med fastighetsskatten? (Kolla Snailmans tråd)
 
Hemmakatten
Visst är det så att viljan är viktigast - och den förstår jag verkligen att ni har, Stenper! :)

Dock några ord till om vårt bygge. Vi köpte tomten dec 2004 och denna dag idag är huset inte färdigt. Började byggas ´på riktigt´i maj 2006. Innan dess hade vi gjort infartsväg (250 m), lagt ner el, teleoch gjort infiltration o grävt för avlopp fram till huset. Vårt hus är inte riktigt som Lazzes som jag tror är prefabricerat (det måste vara därför det gick så snabbt att få det tätt). Vårt är ett riktigt lösvirkeshus. Snickarna har sågat bräda för bräda, regel för regel, varje stolpe, gipsskiva mm. De har till och med handspikat hela fasaden!! Detta för att det inte skall bli märken från spikpistolen (kompressorn ger lite olika tryck).

Vi har haft de allra flesta hantverkarna på löpande räkning. Huset har blivit mkt dyrare än vi trodde, inte pga felaktiga fakturor eller så, utan pga att jag inte hade förmågan att budgetera bygget på rätt sätt. Det är allt för lätt att lägga sig i underkant vid budgetering och tro att man skall göra en del själv och att saker o ting är billigare än man tror. Själv har jag i många år jobbat som ekonomichef på internationella företag, haft hand om budgetar för miljarder och ansvarat för en hel del avtal och trodde jag var en ganska driven projektledare...... :-X Inte har det hjälpt inte! Trötta är vi, slut är vi, men oj vilket fantastiskt vackert och otroligt välbyggt hus vi har ;D ;D
 
Tack för ditt inlägg Hemmakatten, har sett ert hus på forumet och kan bara hålla med, fantastiskt vackert :)
Om det verkligen ger någon lättnad vet jag inte förrän efteråt, men vi försöker ju komma runt en del problem genom att beställa väggar och bjälklag (även det platta taket) från ett betonggjuteri som även reser stommen. Men sedan ska det ju isoleras, putsas .....
Vi har ägt tomten länge, har bott där under sommarhalvåret, men nu fått kommunalt vatten och avlopp. Den första kontakten med arkitekten tog vi i april 2005, så vi har hållt på ett tag nu.
Det här sättet att bygga är kanske för fantaster, men jag tror och hoppas att jag är en sån ;)
Vårt hus finns ju än så länge bara som ritning, men varje gång jag tittar på den så wow ;D
Hälsningar
Per i Tyresö
 
Byggaren skrev:
Att drömma om sitt projekt 2-dimensionellt är faktiskt den roligaste delen av ett bygge.
Jag tror att du har helt rätt här Byggaren, personligen tycker jag ofta att resorna är trevligare på kartan än i verkligheten också ;)
Tack för dina välgångsönskningar, de lär förmodligen behövas!
 
Hej!
Vill tipsa om två sidor för dig att kolla på, gjorda av människor som har byggt hus. På båda platserna får du generöst med insikter, kunskap om fallgropar och tips.
http://www.husihelvete.se/

http://www.elementi.nu/signehill/

Jag är i princip i samma funderingar som du. Ligger väl ett halvår efter dig men jag kommer att sikta på delad på entreprenad. Jag har hjälp av en KA, som också fungerar som mitt beställarstöd gentemot de olika etreprenörerna. Eller som han själv säger: "du håller kontakte med alla leverantörer och försöker hålla en god relation med dem. När du behöver en bad guy, så är det mig du skickar in. För det kommer att behövas."

Lycka till!

/ B
Ps. Själv tycker jag att det redan nu är sjukt mkt att ha i huvudet. Sedan en tid tillbaka får jag det ur mig genom att skriva av mig på http://husprojekt.blogspot.com. Känns skönt att få det ur sig och skönt att få allt dokumenterat.
 
Hej Bjuppe!
Ingen dum ide att blogga av sig lite frustration, själv har jag väl använt detta forum lite så ;)
Tack för länktipsen, den andra var ny för mig, alltid bra att läsa om hur andra haft det så länge man inte blir sänkt av för mycket negativa upplevelser. Jag tycker att din KA låter väldigt intressant, själva har vi inte valt någon ännu. Har du lust att tala om vem det är, om det blir bättre kan du ju skicka ett privat meddelande.
Vi är ju ute efter en KA som inte bara åker till bygget två ggr och skriver på papperen, utan en som aktivt deltar! Självklart är vi beredda att betala för det!
Vi har hitintills betalat arkitekten nästan 200.000, vore kul att veta vad andra betalat!
 
Läser med förfäran att du betalt 200 pix för ritningar! Hur kommer det sig? Bygglovsritningar kostar högst 20 pix, byggtillstånd beror på yta och kommun, i mitt fall 190 m2 18000 i stockholm. KA tar 12000 plus timtid när jag vill att han ska komma. Nu kanske du inte kan byggeriet på någon nivå, och är beroende av fackkunskap. Idet fallet ska du handla upp hela bygget och inte göra ngt själv. Totalentreprenad alltså. Jag, äldre Civ.Ing innom VV har som fritidssysselsättning att bygga och sälja sedermera, för att förbättra tillvaron lite. Jag byggleder och handlar upp vart eftre och framför allt jag stresser inte fram ngt. Och det fungerar. Olika hantverkare tycker det är en bra lösning. Men det är min situation. Heltidsarbetande med okunskap om byggeriet borde nog upphandla bygget med en lokal byggare som tar det totala anvaret!
 
stenper: heter din arkitekt ross i efternamn?

Jag betalade 9000 för mina arkitekt och konstrution ritningar. Men då var det inte Ross som ritade..
 
9000 låter fantastiskt billigt! Vem fixar fulltsändiga A- och K-ritningar på mindre än 20 timmar?
 
Stol skrev:
Läser med förfäran att du betalt 200 pix för ritningar! Hur kommer det sig?
Arkitekter är att betrakta som konstnärer.
Det är ju ungefär som om du säger att du betalt 20.000 kr för en tavla och att 200.000 kr är orimligt.
Självklart kostar en Bruno Liljefors mer än en osignerad hötorgsmålare.
Vill man ha en namnkunnig arkitekt och få chans att hamna i de trendiga husmagazinen så kostar det.
Vill man bara ha en ritning så kan man ju ta någon som inte är känd och komma undan betydligt billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.