W
Kålmårdenmarmor röstar jag för. Skulle själv haft detta men det fanns inte så stora bitar då (de var slut i brotten men det kanske finns nu). Valde grönaktig granit istället.
Ev trä men det håller jag mig borta från av prinsip.
 
Vi har skurgolv, ljusgrå luckor (mdf som ser ut som pärlspont) och till det valde vi gråfläckig granit. Passar mycket bra ihop, och vi tycker att granit är det bästa man kan ha. Lätt att hålla rent och inte en repa. Faktiskt det bästa med köket.

/EB
 
EB: Vet du vad graniten heter ? Granit brukar vara billigare än marmor eller hur ?
Tycker ni man kan ha ekbänkskiva eller är det för "modernt" ?
 
Well - vårat hus är från 1913 - och jag vill ha ek ;-) Vi har en skiva carreramarmor, gammal, den skall användas till den "blötare" delen av köket. Sedan tänkte jag ha en kraftig ekskiva - 40x600x1200 mm. Helst massiv, men jag har inte hittat ett sågverk som kan göra det ännu - dvs helt enkelt taget som EN planka ur en ek. Visst, den kommer att spricka och bli sliten, men det är lixom min tanke. Lallerstedt sa i nått reportage att det skall synas att köket används - så han var inte rädd att spilla rödvin på sin marmor... och jag tänker inte vara överförsiktig med min ekskiva, tvärtom, jag tänker använda den.

Färgsättningen blir annars som du beskrivit + oljade golv - vi skall ha såna där vita fasade rektangulära kakel. Möjligen en lite grön-grå ton på luckorna eller kanske vanilj - men det blir inget bra mot kaklet.

Mina tankar är ungefär så här - förr skulle man tagit vad som var bra och tillgängligt - och här finns det fin ek men ingen kolmårdenmarmor så ek blir väl rätt då eller hur ?
 
Nej, tyvärr vet jag inte vad graniten heter. Det var en av de billigaste de hade, det fanns med bara grå-vita nyanser och med lite aprikos eller beige insprängt. Vi tog den med enbart grått, inget aprikos för oss.

Ett par gamla bilder:
kok1.jpg

kok2.jpg
/EB
 
jag håller med om att det inte ska vara för många färger men grå och furu är lite tamt tycker jag själv. Bifogar en bild på min sovrumsvägg så klarnar det kanske att jag förespråkar lite värme.
Sovrum-4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lycka till med valet // Micke
 
Tips:

Bänkskiva i ask som på bilden nedan.

0000000055.gif

/Sandra
 
A
Det va fint! Var kommer det köket ifrån?

Micke@byggahus: Jag tycker att det är lite mkt glasskiosk över det randiga gröna? :)
 
Fint kök, var kommer det ifrån, och vilken färg ?
Ni har dock lite mörkare golv, varför det passar bra med ljus bänkskiva. Vi kommer att ha ljust golv, så då blir det nog för blekt med ask.
Ser att ni har golvlisten vitmålad. Vi funderar på att måla denna i samma färg som luckorna, hur tänkte ni ?

Anna-Robban: Tror bestämt att det var av den tråden jag fick mina köksidéer från början !
 
Kolla jonastones hemsida har köpt vårt mörkgrå granitgolv och våra bänkskivor där bra priser och bra kvalitet sedan finns det eukalypstusskivor på Bauhaus som skiftar i lite rött blir en varm fin ton! Vårt kök är i körsbärsträ och det är jättesnyggt till den grå graniten!
mvh opaler
 
Jag håller på att sätta in ett ljusgrått kök (s1500-n). Till detta har jag bänkskivor i Acajou som är en typ av mahogny som odlas i Afrika. Köpt på Bauhaus. Den är ganska mörk och drar en del mot rött. Jättesnyggt mot den ganska kalla gråa färgen.
Jag ska försöka fixa bilder imorgon.
 
Hej

Tyvärr är det inte mitt kök på den bilden. ;) Köket är "Dalby" från Kvänum.
Bilden kommer från artikeln i mitten på följande sida:
http://www.viivilla.se/articles.asp?mode=ShowArticle&articleid=1471

:) Vår bänkskiva är i körsbär. Men vi har dock vita golvlister, samma som alla lister (tak, dörr, fönster) i köket/huset. Våra luckor har en gammaldags ljus gröngrå färg (inte mintgrön). Lite svår att beskriva...

/Sandra
 
Vår bänkskiva
 
  • bankskiva2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bankskiva.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Det va fint!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.