Pacman: Vilka försök menar du att man lyckats återskapa. Vissa påstår att de sett en reaktion. Men vad jag vet har ingen lyckats återskapa något.
 
S Strontus skrev:
Det kan ju vara så att det finns spår av ironi i hans inlägg... ;-)

Edit: Eller så tolkade jag det i vilket fall, vilket ju kan vara fel.
Det verkar rimligt. Jag tror jag sket i att läsa hela inlägget.
 
T ToRy skrev:
vad det innebär att "energy can be extracted from the vacuum though quantum effects"? :)
På svenska skulle jag översätta detta med "energi kan utvinnas från vakuumet genom kvanteffekter", men tänk på att vakuumet måste hålla hög koncentration för att det ska fungera! Det funkar därmed inge vidare med något skitvakuum från exempelvis Biltema!
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Pacman: Vilka försök menar du att man lyckats återskapa. Vissa påstår att de sett en reaktion. Men vad jag vet har ingen lyckats återskapa något.
Jag har läst flera rapporter från olika team som verkar ha lyckats med liknande reaktioner, men i mycket liten skala. Jag är dock inte tillräckligt kunnig för att kunna avgöra om det finns kontamination eller annat som orsakat detta. Men alla som i riktiga kontrollerade miljöer har försökt att skala upp testerna verkar misslyckas. Vad som egentligen händer och varför verkar man vara oense om...

Men det börjar vara några år sedan jag hörde om några framsteg överhuvudtaget, så det verkar ju ha stannat av.

Jag säger bara att vi inte förstår allting som händer och det kan finnas något i detta, men om det är så så verkar det inte gå att utnyttja (än).
 
Ja, det finns flera som eventuellt sett något. Men när någon försöker återskapa det så misslyckas det alltid. Så tyvärr verkar det inte vara något annat än mätfel.

Om du hittar någon som lyckas återskapa reaktionerna så skulle jag bli mycket förvånad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, det finns flera som eventuellt sett något. Men när någon försöker återskapa det så misslyckas det alltid. Så tyvärr verkar det inte vara något annat än mätfel.

Om du hittar någon som lyckas återskapa reaktionerna så skulle jag bli mycket förvånad.
Det intressanta är ju att de även hittar nya isotoper av olika ämnen. Men sedan misslyckas de nästa gång...
 
Precis. Då är det ju sannolikt kontamineringar eller mätfel det handlar om. Inte faktiska reaktioner.
 
Alfredo Alfredo skrev:
På svenska skulle jag översätta detta med "energi kan utvinnas från vakuumet genom kvanteffekter", men tänk på att vakuumet måste hålla hög koncentration för att det ska fungera! Det funkar därmed inge vidare med något skitvakuum från exempelvis Biltema!
Men tack! :D Hade min engelska varit sämre kanske jag hade haft nytta av den översättningen, ;) men nu är det ju min fysiska och min vetenskapiska som lämnar en del att önska, :seenoevil: och det var snarare där jag bad TS om en förklaring. :geek:

Bra tanke ändå att inte köpa vilket vakuum som helst. Kan man hitta något bättre begagnat på tradera eller marketplace tro? Eller är de kontaminerade...? :thinking:
 
D Daniel 109 skrev:
Precis. Då är det ju sannolikt kontamineringar eller mätfel det handlar om. Inte faktiska reaktioner.
Myonkatalyserad fusion är ju bevisad dock, men dess effektivitet är än så länge så låg att de flesta inte tror på lösningen. Denna lösning teoretiserades och observerades redan på 50-talet och forskning på "kall fusion" med myoner görs i bland annat Japan.

Det kan ju vara något liknande som av någon anledning har uppmätts i de andra fallen också, exempelvis att man lyckats fånga myoner i experimentet och att dessa leder till sammanslagning av atomer om materialet i sig är uppbyggt på rätt sätt och är packat på rätt sätt till att börja med. Vi vet helt enkelt inte.

Jag väljer därför att vara försiktigt positiv att man kan nyttja detta någon gång i framtiden, även om jag inte riktigt har någon teoretiskt grund för det.
 
r också klart högre mars-förbrukning i år, men det härför jag till det kallare vädret, ca 1850 mot 1400kWh. Och då har vi ändå infört en del besparande åtgärder pga höstens elprisutvekling som vi inte hade på på plats förra året.
I vår bostad känns det bara meningsfullt att jämföra samma månad mot varandra, men även det är osäkert pga vädrets inverkan.

Om april också håller i sig med för er onormal förbrukning jämfört med förra året så kanske det är något lurt på gång.
Stapeldiagram, energianvändning i kWh, januari till april, minskande trend, färgkodade delar per stapel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Myonkatalyserad fusion är ju bevisad dock, men dess effektivitet är än så länge så låg att de flesta inte tror på lösningen. Denna lösning teoretiserades och observerades redan på 50-talet och forskning på "kall fusion" med myoner görs i bland annat Japan.

Det kan ju vara något liknande som av någon anledning har uppmätts i de andra fallen också, exempelvis att man lyckats fånga myoner i experimentet och att dessa leder till sammanslagning av atomer om materialet i sig är uppbyggt på rätt sätt och är packat på rätt sätt till att börja med. Vi vet helt enkelt inte.

Jag väljer därför att vara försiktigt positiv att man kan nyttja detta någon gång i framtiden, även om jag inte riktigt har någon teoretiskt grund för det.
pacman42 pacman42 skrev:
Myonkatalyserad fusion är ju bevisad dock, men dess effektivitet är än så länge så låg att de flesta inte tror på lösningen. Denna lösning teoretiserades och observerades redan på 50-talet och forskning på "kall fusion" med myoner görs i bland annat Japan.

Det kan ju vara något liknande som av någon anledning har uppmätts i de andra fallen också, exempelvis att man lyckats fånga myoner i experimentet och att dessa leder till sammanslagning av atomer om materialet i sig är uppbyggt på rätt sätt och är packat på rätt sätt till att börja med. Vi vet helt enkelt inte.

Jag väljer därför att vara försiktigt positiv att man kan nyttja detta någon gång i framtiden, även om jag inte riktigt har någon teoretiskt grund för det.
Du verkar, liksom jag, vara öppen för mer information.
Ett faktum är att det tydligen redan finns en hel del personer i Sverige som sedan många år följer detta projekt på nära håll.
Från en av dem fick jag nyligen denna intressanta länk.
 
L Leo99 skrev:
Ett faktum är att det tydligen redan finns en hel del personer i Sverige som sedan många år följer detta projekt på nära håll.
Vi var förstås många som följde detta med spänd förväntan sist när det begav sig men eftersom huvudpersonen i frågan avslöjades som en bluffmakare är det kanske inte så konstigt att intresset svalnat en aning.

Jag kan förstå att man är lite försiktig med sina produkter om man tror man har löst energikrisen globalt men nu är det tio år sedan produkten var färdig och det går fortfarande inte att påvisa att den fungerar i objektiva tester.....eller?
 
Allt som skrivs i ämnet har ju alla de klassiska bedrägeriindikationerna.

Ser ut ungefär likadant som de periodiska mailen man får om att en okänd släkting i långtbortistan har testamenterat 100 milj dollar till mig. Jag har kastat bort flera miljarder dollar genom åren iom. att jag ignorerar min "arvsrätt".
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Allt som skrivs i ämnet har ju alla de klassiska bedrägeriindikationerna.

Ser ut ungefär likadant som de periodiska mailen man får om att en okänd släkting i långtbortistan har testamenterat 100 milj dollar till mig. Jag har kastat bort flera miljarder dollar genom åren iom. att jag ignorerar min "arvsrätt".
Det mesta i alla fall, men det finns ett uns av sanning. Frågan är bara om det går att använda? Än så länge så verkar ingen klara av det i alla fall. Men som sagt var, det är bevisat redan på 50-talet med en specifik teknik så det går till viss del. Jag utesluter inte att de som håller på med detta lyckas ibland, men så länge de inte vet varför så är det extremt svårt att göra det lättanvänt. Men jag är ju en obotlig optimist när det gäller detta. Har man lyckats med det på 50-talet så...
 
Nej, det finns inte ett uns av sanning i dessa påstådda produkter.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.