Hej!
Ska strax börja bygget av pool, spännande tider!

När det kommer till dräneringen ville jag bara stämma av att jag tänker rätt här
* Poolen är 6,25 lång, jag gräver botten med en lutning på ca 10-15 cm mot dräneringsbrunnen.
* Runt kanterna gräver jag ned dräneringsslang (ligger alltså strax utanför poolen och i nivå strax under bärlager av stenkross) runt hela poolen som avslutas mot dräneringsbrunn med T-koppling.
* Dräneringsbrunnens botten ligger ca 1 meter under poolbotten (fortfarande en bra bit över grundvattennivå)
* I dräneringsbrunnen sänker jag ned en dränkbar pump, typ denna: https://lindarn.se/gardena-comfort-drankbar-pump-13000-aquasensor
* Dräneringspumpen ansluts till husets dagvattensystem med egen brunn.

Ni som kan, låter detta rätt tänkt? Har jag missat något?

Tack på förhand
 
Jag tror inte att jag skulle schakta botten med så mycket lutning som du tänkte dig, bara se till att det inte är bakfall, men i övrigt låter planen rätt och riktig.
 
  • Gilla
PeeZii
  • Laddar…
B
Kan vara bra att tänka till med rören efter pumpen, att de ligger frostfritt eller ligger med fall så att man inte får lokala lågpunkter som kan frysa.
 
  • Gilla
PeeZii
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Kan vara bra att tänka till med rören efter pumpen, att de ligger frostfritt eller ligger med fall så att man inte får lokala lågpunkter som kan frysa.
Ja det är mitt största problem tyvärr, jag måste pumpa vattnet upp för att ansluta till befintlig regnvattenhantering, så hur jag än gör kommer det åka vatten tillbaka. Planen är att så snart kylan kommer åker pumpen upp. Skulle det krisa med regn får jag manuellt lägga tillbaka den efter det.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror inte att jag skulle schakta botten med så mycket lutning som du tänkte dig, bara se till att det inte är bakfall, men i övrigt låter planen rätt och riktig.
Aha, det var ett tips jag fick via något forum, är ju skönt att slippa då jag inte är så erfaren med grävmaskin (ett par timmar för 25 år sedan :D )
Tack!
 
PeeZii PeeZii skrev:
Ja det är mitt största problem tyvärr, jag måste pumpa vattnet upp för att ansluta till befintlig regnvattenhantering, så hur jag än gör kommer det åka vatten tillbaka. Planen är att så snart kylan kommer åker pumpen upp. Skulle det krisa med regn får jag manuellt lägga tillbaka den efter det.
Vatten som åker tillbaka...... Drar rören på detta sätt och borra ett litet hål längst upp så slipper du baksug.

22561789-ZMWjp.png
 
  • Gilla
erik.dalera och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vatten som åker tillbaka...... Drar rören på detta sätt och borra ett litet hål längst upp så slipper du baksug.

[bild]
Smart! Så borra ett litet lufthål i den övre delen av vattenledningen? Tolkar jag det rätt som att detta är för att vattnet som passerat kröken lättare ska rinna ut rätt väg när pumpen slagit av? Det lilla vatten som går ut den vägen under pumpning är då försumbart?
 
Exakt så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.