Metal vattenventil med anslutningar och flera muttrar mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostatventil på radiator med temperaturskala, använd för värmereglering, mässingsfärgad, siffermarkeringar, utan reglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla TA RVT (M28x1,5) termostater passar ovanstående radiatorventil men fungerar ej så bra. De lyckas ej stänga ordentligt. Har prövat några M28 till M30 adaptrar utan att hitta någon passande. Behöver hjälp med att identifiera ventilen eller med information vilken adapter eller termostat som kan passa. Tycker att det står "sar" på ventilhuset. Tacksam för hjälp.
 
Många termostater är gjorda så att de ej stänger till 100%. Vill man stänga dem helt så får man skaffa ett manuellt vred.
 
S Stefan1972 skrev:
Många termostater är gjorda så att de ej stänger till 100%. Vill man stänga dem helt så får man skaffa ett manuellt vred.
Uttryckte mig lite missvisande. Det är nog så att termostaterna kanske inte når pinnen överhuvudtaget eftersom radiatorn är väldigt varm fast den är nedvriden och det är 22+ i rummet. Kan tillägga att ventilen installerades för 25 år sedan.
 

Bästa svaret

  • Gilla
lennartv
  • Laddar…
J Josth skrev:
Nog ska ventilerna gå att stänga helt så radiatorn blir helt kall. Tycker det ser ut som Sar Comap ventiler och söker du en M28 till M30 adapter finns följande hos Conrad: [länk] Ganska dyr kan jag dock tycka. Fundera på om du inte ska byta alla ventiler till nya istället. Det kanske blir bäst i längden(?)
J Josth skrev:
Nog ska ventilerna gå att stänga helt så radiatorn blir helt kall. Tycker det ser ut som Sar Comap ventiler och söker du en M28 till M30 adapter finns följande hos Conrad: [länk] Ganska dyr kan jag dock tycka. Fundera på om du inte ska byta alla ventiler till nya istället. Det kanske blir bäst i längden(?)
Tack Josth! Det verkar stämma. Det är nog samma som "Epecon Fluide ventil DN10" som sålt senare. Håller med att adaptern på Condrad är för dyr. Hittade en billigare som bör fungera på Rinkaby Rör: https://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-ventiladapter-comap-2/. Provar nu med en adapter jag hade med två hoplimmade enkronor som distans. Det verkar fungera. Bytar kanske ventil som du föreslog eftersom det verkar lite krångligt att ändra grundflödesinställningen på Comap/Epecon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.