D Dilato skrev:
Vad grundar du det på?

Sveriges domstolar får nu avgöra om höjningen är väsentlig då köparna i en grupptalan har begärt att förhandsavtalen ska hävas.
[länk]
[länk]

Här påstår en lunnabo att det pågår en grupptalan..

[länk] Rättsfall så,avvisar den delen.
Nej jag påstår inte att det pågår en "grupptalan" i någon annan tråd.
Bara att läsa innantill, ord för ord.
En önskan om en grupptalan har kommit in till tingsrätten.
Inget beslut om någon grupptalan.
 
Så länge inget annat beslut fattats får man väl ändå anse att det pågår en grupptalan?

Jag har inte påstått att det är du som är lunnabo på rikatillsammans, det kan jag inte veta, men denne säger:

Angående Rättsfall så är det i Västerås och Västmanlands tingsrätt som en Grupptalan från 8 Förhandsavtal som fått höjningen 37% på månadsavgiften i en föreningen med knappt 100 lägenheter ligger hos tingsrätten.
Det som hänt är att Föreningen , Sjöbris 1, vill avvisa Grupptalan på lite olika grunder.

 
  • Gilla
AndersRenovering2023
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Så länge inget annat beslut fattats får man väl ändå anse att det pågår en grupptalan?

Jag har inte påstått att det är du som är lunnabo på rikatillsammans, det kan jag inte veta, men denne säger:

Angående Rättsfall så är det i Västerås och Västmanlands tingsrätt som en Grupptalan från 8 Förhandsavtal som fått höjningen 37% på månadsavgiften i en föreningen med knappt 100 lägenheter ligger hos tingsrätten.
Det som hänt är att Föreningen , Sjöbris 1, vill avvisa Grupptalan på lite olika grunder.
Nej, så länge inte Tingsrätten har fattat ett beslut om Grupptalan så pågår det inte någon Grupptalan.

Det som pågår är att en grupp vill ha en Grupptalan och att motparten inte vill ha någon Grupptalan.
Tingsrätten har inte fattat något beslut om hur den vill ha det.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Nej, så länge inte Tingsrätten har fattat ett beslut om Grupptalan så pågår det inte någon Grupptalan.

Det som pågår är att en grupp vill ha en Grupptalan och att motparten inte vill ha någon Grupptalan.
Tingsrätten har inte fattat något beslut om hur den vill ha det.
Du är nere på väldigt mycket av juridiskt hårklyveri, vardagsspråk så ses det som att de väckt en grupptalan, huruvida Tingsrätten godkänner det och det leder till en grupprättegång är en annan fråga. Lite som att media ofta skriver att någon fått sparken när de blivit uppsagda.
 
  • Gilla
Fiddeki och 5 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Nej, så länge inte Tingsrätten har fattat ett beslut om Grupptalan så pågår det inte någon Grupptalan.

Det som pågår är att en grupp vill ha en Grupptalan och att motparten inte vill ha någon Grupptalan.
Tingsrätten har inte fattat något beslut om hur den vill ha det.
Vilket ytterst fånigt resonemang. En grupptalan existerar när den väckts av någon som har talerätt.
Hur menar du annars att motparten kan yrka att grupptalan ska avvisas?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Du är nere på väldigt mycket av juridiskt hårklyveri,
Det må så vara men olika sidor om hårklyverier kan i juridiska sammanhang innebära avsevärda skillnader.

R Riverground skrev:
vardagsspråk så ses det som att de väckt en grupptalan, huruvida Tingsrätten godkänner det och det leder till en grupprättegång är en annan fråga.
Jag har inte sett att någon ifrågasätter att de (försöker/önskar) väcka en grupptalan. Men som du skriver blir det en grupprättegång först om tingsrätten så beslutar.

R Riverground skrev:
Lite som att media ofta skriver att någon fått sparken när de blivit uppsagda.
Hur menar du här? Avsked och uppsägning är två väldigt olika saker och att media ibland (ofta?) blandar ihop dessa är inget man kan försvara.
 
C cotillion skrev:
Vilket ytterst fånigt resonemang. En grupptalan existerar när den väckts av någon som har talerätt.
Hur menar du annars att motparten kan yrka att grupptalan ska avvisas?
C cotillion skrev:
Vilket ytterst fånigt resonemang. En grupptalan existerar när den väckts av någon som har talerätt.
Hur menar du annars att motparten kan yrka att grupptalan ska avvisas?
Har du hört talas om begreppet "Stämningsansökan"?

Jag accepterar fullt ut att din åsikt är att mitt resonemang är "ytterst fånigt".
Jag försöker inte stryka medhårs.
Juridiska frågor är intrikata.
Har studerat rättsfall om försäkringsfrågor där avgörande frågan var om pojken halkade ner från trädgrenen eller avsiktligt hoppade.
Pojken själv var död så gick inte att fråga honom.
Hur denna Försäkringsöverdomstols resonemang om pojkens vilja var kanske du också skulle tycka vara "ytterst fånigt"?
 
R Riverground skrev:
Du är nere på väldigt mycket av juridiskt hårklyveri, vardagsspråk så ses det som att de väckt en grupptalan, huruvida Tingsrätten godkänner det och det leder till en grupprättegång är en annan fråga. Lite som att media ofta skriver att någon fått sparken när de blivit uppsagda.
Inom juridiken så kan varje litet ord och kommatecken vara helt avgörande.
Vill Du kalla mitt resonemang för juridiskt hårklyveri så inte mig emot.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Har du hört talas om begreppet "Stämningsansökan"?

Jag accepterar fullt ut att din åsikt är att mitt resonemang är "ytterst fånigt".
Jag försöker inte stryka medhårs.
Juridiska frågor är intrikata.
Har studerat rättsfall om försäkringsfrågor där avgörande frågan var om pojken halkade ner från trädgrenen eller avsiktligt hoppade.
Pojken själv var död så gick inte att fråga honom.
Hur denna Försäkringsöverdomstols resonemang om pojkens vilja var kanske du också skulle tycka vara "ytterst fånigt"?
En stämningsansökan skickas in för att väcka talan, stämningsansökan är talan. Talan existerar när ansökan har skickats in. Efter detta kan talan avvisas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
En stämningsansökan skickas in för att väcka talan, stämningsansökan är talan. Talan existerar när ansökan har skickats in. Efter detta kan talan avvisas.
Liten fråga, du skriver om att en "stämningsansökan skickas in".
Har den beviljats?
 
lunnabo lunnabo skrev:
Liten fråga, du skriver om att en "stämningsansökan skickas in".
Har den beviljats?
Beviljats? Kärandes talan kan vinna bifall i en eventuell rättegång, men det sker senare i processen. En stämningsansökan är inte en ansökan om tillstånd att få väcka talan mot någon.

Det här fallet verkar vara i stadiet att talan har väckts men en att domstolen ännu inte beslutat om förutsättning finns för att pröva talan i en grupprättegång.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersRenovering2023
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Beviljats? Kärandes talan kan vinna bifall i en eventuell rättegång, men det sker senare i processen. En stämningsansökan är inte en ansökan om tillstånd att få stämma någon.

Det här fallet verkar vara i stadiet att talan har väckts men en att domstolen ännu inte beslutat om förutsättning finns för att pröva talan i en grupprättegång.
C cotillion skrev:
En stämningsansökan skickas in för att väcka talan, stämningsansökan är talan. Talan existerar när ansökan har skickats in. Efter detta kan talan avvisas.
Du skriver om Dig själv
"Dum som man är..".

Du behöver inte bevisa det gång på gång.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Du skriver om Dig själv
"Dum som man är..".

Du behöver inte bevisa det gång på gång.
@Tomtom79

Här har du ett annat exempel när @lunnabo börjar med odrägliga påhopp, när pöbeln inte viker sig efter hans pipa. Gör hela forumet sämre, helt enkelt.
 
  • Gilla
Fiddeki och 3 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Du skriver om Dig själv
"Dum som man är..".

Du behöver inte bevisa det gång på gång.
Vad är fel?

Jag citerar väl rättegångsbalken, 13 kap. 4 § RB.
[bild]4 § Talan skall väckas genom stämning, om ej annat är stadgat.
[bild]Vill käranden enligt 3 § ändra sin talan, må det ske muntligen inför rätten eller ock skriftligen. Svaranden skall erhålla del därav.
[bild]Talan skall anses väckt, då ansökan om stämning inkom till rätten, eller, om stämning ej erfordras, då talan framställdes inför rätten.
 
  • Gilla
Putt och 4 till
  • Laddar…
AndersRenovering2023 AndersRenovering2023 skrev:
@Tomtom79

Här har du ett annat exempel när @lunnabo börjar med odrägliga påhopp, när pöbeln inte viker sig efter hans pipa. Gör hela forumet sämre, helt enkelt.
Som du gnäller.

Varför börjar Du med personliga påhopp och provokationer när du är så himla känslig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.