Hej,

1. Min frys gick sönder.
Inser att det inte var så lätt att köpa ny då alla höga kylar och frysar har nya mått, så de får inte plats i hålen i köksskåpsväggen där de idag är integrerade... :( Dock är den kyl och frys jag har idag inte integreringsskåp, utan fristående.
För att få in hög kyl och frys med de nya måtten inser jag att jag måste byta hela köksskåpsväggen där dessa är inbyggda inkl. även bl.a. städskåp, micro och vinkyl...

2. Detta leder då till att jag även måste byta lådfronterna i mitt kök så de blir samma fronter som köksskåpsväggen med kylen och frysen....

Jag har idag Vedumstommar liksom fronter. Tänkte nu fräscha upp lite och tänkte mig köpa IKEA FAKTUM som jag förstår har samma mått som Vedums stommar.
FAKTUM finns inte kvar längre.

Har du tips om andra leverantörer för nya skåp som rymmer kyl och frys med de nya måtten samt nya nya fronter till köket som passar Vedums stommar? Gärna inte de dyraste leverantörerna.
Hoppas nu inte Vedum bytt måtten också bara. De är ca. 10 år gamla och helt ok, så de hoppas jag slippa byta!

Exempel på mått kyl:
Ny: Höjd ca. 186/187 cm; Bredd: 60/65 cm; Djup: 76/69 cm
Ny Inbyggnad: Höjd ca: 193 cm; Bredd: 55 cm; Djup: 55 cm

Mina mått frys: Höjd: 185 cm; Bredd: 59,5; Djup 60 cm
Exempel på mått på lådfronterna:
* B=39 cm; H=12,5 cm
* B=70 cm; H=28 cm
* B=59,5 cm; H=12,5 cm

Trist att behöva bygga om hela köket pga att frysen går sönder....

Tack!
 
BirgitS
A _ametist_ skrev:
1. Min frys gick sönder.
Inser att det inte var så lätt att köpa ny då alla höga kylar och frysar har nya mått, så de får inte plats i hålen i köksskåpsväggen där de idag är integrerade... :( Dock är den kyl och frys jag har idag inte integreringsskåp, utan fristående.
För att få in hög kyl och frys med de nya måtten inser jag att jag måste byta hela köksskåpsväggen där dessa är inbyggda inkl. även bl.a. städskåp, micro och vinkyl...
Förlåt men jag förstår inte varför du måste byta från fristående till integrerade eftersom det finns många fristående kylar och frysar som är 170-185 cm höga.
https://www.prisjakt.nu/c/frysar?1304=2405&r_1426=1701-1854&r_1428=434-620

Men det finns ju de som gör måttbeställda luckor och fronter men det blir ju inte billigt.
 
A
jag förstår heller inte dit resonemang
byt termostat istället
 
BirgitS BirgitS skrev:
Förlåt men jag förstår inte varför du måste byta från fristående till integrerade eftersom det finns många fristående kylar och frysar som är 170-185 cm höga.
[länk]

Men det finns ju de som gör måttbeställda luckor och fronter men det blir ju inte billigt.

Hej,
Jag har inte hittat någon med djup 60 cm. Dessa har djup 65, så de kommer sticka ut och därmed tänkte jag att jag behöver byta skåpen de står i - och därmed alla lådfronter även i köket (inte bara kyl/frys/städskåpsväggen i köket.
Finns det någon leverantör som har luckor till IKEAs gamla Faktum. Vad jag vet så har ju inte alla leveranörer bytt till IKEAs nya mått, utan vissa borde ju ha stannat kvar i gamla standarnmått på lådfronter. Eller?
 
electroluxaren skrev:
jag förstår heller inte dit resonemang
byt termostat istället
Tror du att det är termostatern som gått sönder?
Både kyl och frys är ca. 12 år, så det känns som om att de gjort sitt. Har ju många bekanta som börjat laga, men som aldrig kommer ur det, utan de fortsätter att gå sönder...
Vad kostar det att byta termostatern inkl teknikers jobb och restid?
 
BirgitS
A _ametist_ skrev:
Jag har inte hittat någon med djup 60 cm. Dessa har djup 65, så de kommer sticka ut
Det är väl bara handtagen och/eller dörrens välvning som sticker ut. De är ju fortfarande avsedda att stå bredvid köksskåp som är 60 cm djupa.
A _ametist_ skrev:
Finns det någon leverantör som har luckor till IKEAs gamla Faktum. Vad jag vet så har ju inte alla leveranörer bytt till IKEAs nya mått, utan vissa borde ju ha stannat kvar i gamla standarnmått på lådfronter. Eller?
Olika tillverkare har olika mått. Faktum följde inte någon standard rakt av och Metod har ju helt egna påhittade mått.
 
A
A _ametist_ skrev:
Tror du att det är termostatern som gått sönder?
Både kyl och frys är ca. 12 år, så det känns som om att de gjort sitt. Har ju många bekanta som börjat laga, men som aldrig kommer ur det, utan de fortsätter att gå sönder...
Vad kostar det att byta termostatern inkl teknikers jobb och restid?
Det beror helt på modell och var du bor,storstäder jättedyrt ,vischan billigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.