LoweW
Håller på att bli med MIG/MAG-svets men tycker gasen blir lite för dyr.

Jag är medveten om att gaspriserna har gått upp men en påfyllning av argonmix á 8l gick för 799kr hos Jula tidigare men går nu för 1799kr :cry:

Tar tacksamt emot tips om någon känner till en bra butik eller sätt att få tag på billigare gas.

Har inte köpt in mig i något system/märke än och bor i Halmstad.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…

Bästa svaret

Har fått reklam för nått bolag på instagram som försöker slå sig in på marknaden, med samma koncept som AirLiquide, dvs äg liten flaska och byt ut den... De kanske kör några kampanjer på flaskan.. kommer inte ihåg vad de hette dock... :rofl: återkommer om det dyker upp igen..


Jag själv kör AirLiquide, de har också gått upp, säkert 20-25% ..

Annars är väl "snåltipset" att svetsa mig/mag med kolsyra?
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
tycker priserna är likvärdiga gasmässigt så kolla vilken depå som är närmast istället och sikta in dig på vad de har. Sura engångskostnader men det är snabbt bortglömt när man har en tub och bara kan åka och byta utan krångel. Tar man "aga" som exempel så har de depåer överallt och skaffar man en gammal 5liters och har som inbyte så får man en ny 10l unicyl mycket billigare. Kan var vilken aga 5lit som helst, måste inte vara mison.
 
  • Gilla
laban2 och 3 till
  • Laddar…
Ja, man måste upp på hyresavtal och stora flaskor för att själva gasen ska bli billig...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag har funderat på att testa MAG med sodastream flaskor. Det blir täta byten, men de är billiga. Jag svetsar dock så lite så det har inte blivit av. Jag kör med en blandgas från en svetsfirma. Men det var ett tag sedan jag bytte, så jag vet inte vad det kostar nu.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ja, man måste upp på hyresavtal och stora flaskor för att själva gasen ska bli billig...
Fast då är det iallafall moment22 om man förbrukar lite för då kommer avtalskostnaden att bli dyr istället. Har haft aga avtal på gassvetsen och misontuben själv och det blev väldigt dyrt i slutändan.........Avtal fungerar bäst då man byter en flaska flera ggr per månad typ.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
0,6 liter @ 250 bar säger de flaskorna.. tror 29 spänn på Rusta är det billigaste jag sett...
 
S Stefan1972 skrev:
Fast då är det iallafall moment22 om man förbrukar lite för då kommer avtalskostnaden att bli dyr istället. Har haft aga avtal på gassvetsen och misontuben själv och det blev väldigt dyrt i slutändan.........Avtal fungerar bäst då man byter en flaska flera ggr per månad typ.
Japp, menade mest att gaspriset är rätt likvärdigt på andra alternativ... Dyr gas och billig flaska, eller billig gas och dyr flaska är det man får välja på.. :)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
0,6 liter @ 250 bar säger de flaskorna.. tror 29 spänn på Rusta är det billigaste jag sett...
Nej, det är flytande koldioxid vid ca 60bar. Så du kan inte räkna gasmängd via trycket.

Det är 425g gas vilket blir ca 215l fri volym.
En 5l 200bars argon ger ca 1000l fri volym.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
LoweW
Tack för tips!

Hörde av mig till ett närliggande bolag (Imab) och fick följande prisuppgifter, inkl. moms:

5l flaska för 3400kr och 1092kr per påfyllning.

10l flaska för 5218kr och 1179kr per påfyllning. Inser nu när jag skrivit upp det att jag måste hört fel... 87kr i skillnad för 5l extra måste vara fel :sweat:

Men deras 5l flaska är både dyrare i inköp och påfyllning än Jula.

Förutsatt att jag hörde fel så ser det ut som att billigast i längden faktiskt blir denna, vilket känns knasigt.
 
LoweW LoweW skrev:
Tack för tips!

Hörde av mig till ett närliggande bolag (Imab) och fick följande prisuppgifter, inkl. moms:

5l flaska för 3400kr och 1092kr per påfyllning.

10l flaska för 5218kr och 1179kr per påfyllning. Inser nu när jag skrivit upp det att jag måste hört fel... 87kr i skillnad för 5l extra måste vara fel :sweat:

Men deras 5l flaska är både dyrare i inköp och påfyllning än Jula.

Förutsatt att jag hörde fel så ser det ut som att billigast i längden faktiskt blir denna, vilket känns knasigt.
Var det aga/linde? Då stämmer nog priserna. Är inte så stor skillnad på att fylla 10l mot 5lit. Sen så blir som sagt tuben mycket billigare om man kan jaga på en 5l och byta in. Tror man är nere på lite mer än halva priset då. Men då ska man ju hitta nån billig inbytestub också. har blivit pengar i de också...
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
S Stefan1972 skrev:
Var det aga/linde? Då stämmer nog priserna. Är inte så stor skillnad på att fylla 10l mot 5lit. Sen så blir som sagt tuben mycket billigare om man kan jaga på en 5l och byta in. Tror man är nere på lite mer än halva priset då. Men då ska man ju hitta nån billig inbytestub också. har blivit pengar i de också...
Ojdå, så bra! Då blir det nog en bra 10l flaska för min del.

Tack så mycket för infon :D
 
LoweW
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]
Här är priser på AirLiquide...
Det var ju aningen billigare. Verkar finnas två lokala företag nära mig som är återförsäljare men de skriver inte ut sina priser...

Av alla hobbys jag haft är detta utan tvekan den där det är svårast att hitta produkter & pris :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.