Tjenare

Visste inte i vilket forum jag skulle posta denna fråga men provar här.

Ska lägga om taket på huset och vill ha så få genomföringar som möjligt.

Idag så har avlopps venten en egen mynning ovanför yttertaket och luftning/evak från det öppna exp kärlet på vinden sin egna mynning ovanför yttertaket.

Men eftersom dessa går precis bredvid varandra så kom jag på iden att koppla ihop luft/evak från expansionskärlet till avloppsluftningen inne på vinden, för då slapp jag ju att leda ut båda genom ytter taket.
Luften från expansionskärlet skulle således kunna gå via avloppsventen ut, medan ev vatten från exp kärlet skulle gå via avloppsventen ner i avloppet.

Detta har jag dock hört inte ska vara godkänt, utan att ett öppet expansions kärl måste ledas ut ovan yttertaket.


Är det någon som kan verifiera detta eller komma med någon kommentar varför min ide inte skulle funka eller vara godkänd?!
 
Ingen som vet nåt eller har någon ide om detta ?
 
Att koppla uppvärmning och avlopp samman är en dålig idee, tycker jag.

Det finns en möjlighet att ha avloppsavluftning på vinden eller i annan utrymme inomhus om man installerar en backventil på utlöppet ( för att slippa dålig lukt inomhus). På det sätt slipper du den ena håll i taket.

Expansion ska ut genom tak - ifall anläggningen kokar så blir det mycket ånga från öppen expansionskärl som skall helst komma ut i det fria. Installerar du en tryckexpansionskärl i pannrummet så försvinner det andra håll i taket också :). Ifall pannan kokar så kommer ångan ut genom en säkerhetsventil i pannrummet i stället.

Backventil på avloppsavluftningen bör vara en enkel och inte så dyrt lösning
gaia
 
Är det möjligt så dra röret från exp.kärlet till takfoten då slipper du göra hål i taket....
 
Man får inte dra röret mer än rakt upp på taket. Jag ville själv ha den ut genom väggen men rörisen förbjöd mig att göra det. Enligt han är risken mycket större att man får röret ihop fruset på vintern.
 
gaia skrev:
Det finns en möjlighet att ha avloppsavluftning på vinden eller i annan utrymme inomhus om man installerar en backventil på utlöppet ( för att slippa dålig lukt inomhus). På det sätt slipper du den ena håll i taket.
Back- eller vakuumventil på avloppsavluftningen är en obra idé inne på vinden. Med stigande ålder fastnar de gärna i öppet läge och det är inte säkert att husägaren upptäcker det, för det ger inte alltid upphov till lukt. Vad det däremot garanterat ger upphov till i så fall är fuktig luft som kondenserar på vinder och kan ge upphov till kraftiga mögelangrepp.

Har man enskilt avlopp är det viktigt att ha avloppsavluftningen ut över taket och inte med vakuumventil. Ventilatione av markbädden/infiltrationsanläggningen drar då från ventilationsrören på bädden och ut genom avluftningen och då får biohuden tillräckligt med syre, vilket förhindrar dålig luft (svavelväte) nere vid själva avloppsanläggningen.
 
Staffans2000
Numera råkar ju Chevroletägaren vara en upplyst man och därför må den ovan nämda attiraljen vara ett fullgott val.
Då han numera vet att backventilen kan falera, och därför om dylikt don monteras,sannorlikt nogsamt genomför regelbundna ockulärinspektioner av densamma.
 
@Staffan2000
Vad är det för jävla ton? Jag gav ett vänligt menat råd, så vad har du för anledning att komma och göra dig löjlig över det? Skitdålig stil som jag inte trodde tolererades på det här forumet.

Ok för att trådstartaren är medveten om sitt hus egenheter, men kommer all sådan information att föras vidare till nästa ägare? Eller nästnästa? Och så vidare. Praxisen att dra avloppsavluftningen ut över tak finns av en anledning, och den är inte att folk gillar att ha många hål i taket.
 
Staffans2000
Drainsniffer!

En avloppsluftningsbackventil är ingen obsku´r rördel som levereras i neutrala paket utan avsändare, massor av hus är utrustade med en sådan-Så även mitt eget. Så vilken praxis?

Varje husägare -nuvarande och blivande- är (förhoppningsvis) medveten om att hans skötebarn behöver pysslas om "lite" då & då.
Detta "pyssel" innefattar naturligtvis även avloppet,

Mitt föreg. inlägg, som du glädjande nog läste, berskrev endast min tro att trådskaparen är en myndig person med normalt "bondförnuft" som mycket väl förstår att även en backventil kräver tillsyn (vilket även du nu verkar tro i din mer sansade del av ditt senaste inlägg).


Hej,Chevroletägaren!

Din ide´verkar klart genomförbar om du även fotsättningsvis låter luftaren sluta på taket, såvida imröranslutningen till avloppsluftaren blir helt tät.
Någon förhöjd frysrisk föreligger knappast även om du gör en böj på imröret, tänk att normalt avslutas expantionskärlsimröret med en "krycka" ovanpå taket, vilket ej orsakar isproppar.
 
@Staffan2000:
Och det ursäktar din enormt dryga ton mot mig som nykomling på forumet? Utmärkt.

Men för att klargöra ytterligare:

I mitt inlägg påpekar jag för det första risken med avloppsventilering som går ut på vinden. Jag har sett tillräckligt många problem med detta för att ha min uppfattning klar. Och ja, det är förvånansvärt många fastighetsägare som inte vet/kan/bryr sig om sådana detaljer.

För det andra påpekar jag att om man har en enskilt avlopp i form av markbädd/infiltration så kommer markbädden/infiltrationen må bättre och lukta mindre om man har avloppsavluftningen över tak och utan vakuumventil.

På inget vis har jag förnekat att vakuumventil på avloppsavluftningen inte skulle vara praxis. Men en sådan lösning bör vara förbehållen hus med kommunalt avlopp eller motsvarande. Och jag vidhåller att det i längden är bättre att ha avluftningen ut över tak om det är möjligt.
 
Nu blev jag helt förvirrad av diskusionen. En vacuumventil suger in luften medan man spolar vatten och släper ej ut någon luft så länge den fungerar. Om den fastnar i öppet läge så kan det komma fuktig och illaluktande luft ut genom den. Kan det då komma ut så mycket fukt den vägen att taket ruttnar? Känns litet overkligt att det blir så stor luftdrag uppåt i det smala röret .
Kan det verkligen förutom stanken orsaka skador på en lagom ventilerad vind?
gaia
 
Definiera "lagom ventilerad". ;) Just ventileringen på vinden är ett intressant kapitel. Idag är takbjälklagen så välisolerade att temperaturen uppe i vindsutrymmet under kallare dagar är ungefär som utetemperaturen. Det betyder att om det av någon anledning kommer extra fuktig luft in på vinden, t.ex. en avloppsavluftning som fastnat i öppet läge och det samtidigt kommer in fuktig luft utifrån, kan den relativa fuktigeten bli så hög att det blir kondensation på underlagstaket, vilket i sin tur kan ge upphov till mögel. Därför bygger man numera faktiskt något tätare vindar än förr, så att man inte ska få in för mycket fuktig och kall luft på vinden, eller så har man inte fullt så välisolerat takbjälklag utan man tillåter ett visst värmeläckage uppåt.
 
drainsniffer skrev:
Det betyder att om det av någon anledning kommer extra fuktig luft in på vinden, t.ex. en avloppsavluftning som fastnat i öppet läge och det samtidigt kommer in fuktig luft utifrån, kan den relativa fuktigeten bli så hög att det blir kondensation på underlagstaket, vilket i sin tur kan ge upphov till mögel.
Ja, det kan ju hända men jag har svårt att bedömma hur mycket fukt kan avloppsavluftningen bidra med. För mej var det mera logisk att man drog röret genom taket för att slippa lukten och dagens vacuumventiler löser detta problem.
Ang. tillsyn så märker man ju direkt när den fastnar i stängt läge men det kan gå lång tid om den står öppen. Hur farligt är det egentligen? Kommer det så mycket luft den vägen så man kan känna att det drar som i en skorsten? Har ingen sån själv men det kanske blir aktuellt vid ombyggnad...
gaia
 
I min avlufting drog det friskt när jag sågade av den för att byta den stammen. Så visst kan det säkert ge en hel del fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.