Det var bara de finaste partiklarna, under en mikron, som var problemet med asbest, och dessa binds till cementen vid tillverkningen så om du krossar en eternitprofikt bildas det bara större partiklar vilka generellt inte utgör ett problem.

Detta utreddes generellt på 80-talet då man kom fram till att befintliga produkter som innehöll asbest inte generellt var ett problem, typexempel bromsbelägg. Det rekommenderades dock att den som arbetade yrkesmässigt med att yta bromsar skulle använda andningsmask av kirurgtyp.
 
  • Gilla
DenGubbenGickInte och 1 till
  • Laddar…
Aj aj aj..

Jag har:
Asbest i golv (trossbotten)
Asbestskivor på utsida i ytterväggar
Asbest i ventilationskanaler
Asbestskivor på taket.
Huset kommer ju överleva allt i många generationer då man inte kan pilla med något.

Sen bor vi på ett område där radon anses vara lite högre.

Dessutom bor vi på en höjd så solen tar extra hårt.

Förväntar mig en snabb och smärtsam död.


Eller så fortsätter man att leva sitt liv som vanligt.
Ta loss en bit som du skickar på analys. Därefter gör du det du behöver göra och skyddar dig vid behov om du anser nödvändigt. Och därefter fortsätter du leva vidare med ditt liv.
 
  • Gilla
DenGubbenGickInte och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast som med allting annat så har väl vi duktiga svenskar nollvision på allt? Styr vi upp allt nog mycket så kommer ingen att behöva dö, kosta vad det kosta vill.....;)
fast det är just en vision. Folk dör i trafiken varje år.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
fast det är just en vision. Folk dör i trafiken varje år.
jo det vet jag men jag var bara ironisk.......Resonemanget på allt är ju ungefär som att vi ska helst slippa döda eller skadade helt och ju fler regler och lagar man har ju mer blir det väl så ? Att det idag är så pass bra att man troligen inte kommer längre får aldrig plats i nån debatt......
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
H hempularen skrev:
De som har drabbats hårt av asbest, det är arbetare i eternitfabriker som stått och bearbetat eternit med sågning, borning fräsning osv. Helt utan någon skyddsutrustning 8h om dagen i åratal. Men det är ju en oändligt mycket högre exponering än vad du som "gör det självare" någonsin kan komma upp i oavsett hur oförsiktig du är. Men som sagt man skall ha respekt för asbest, och skydda sig där det går.
För att inte tala om de som stod och sprättade upp säckarna och öste ner asbesten i blandaren.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.