Hej,

har ett nybyggt tvåplatshus 155 kvm.
Uppvärmning vattenburen golvvärme, som drivs av en frånluftsvärmepump.

Vad jag kommit i tvist är att det stod att vi skulle i dokumenten ifrån mäklaren.¨

En Nibe F750 eller likvärdig
Samt energeieffektivit om 30 kwh/kvm/år.

Skulle ni säga att en Thermia Ventec skulle kunna uppfylla dessa "likvärdig"?
Firman installerade en Thermia Ventec och lovade oss utbyte, nu när pumparna väl kommit Nibe F730. Vägrar de göra bytet.

Mina funderingar, är ens Thermia Ventec godkänd vid nyproduktion. FInns det några byggregler som går att referera till?

Energiberäkning gjord med nibe F730.

Jag har hållit inne pengar som säkerhet för att de skulle byta ut pumpen som de kräver av mig och tänker skicka mig till inkasso.

Jag hävdar de inte utfört vad det skall. Men börjar känna att energin i diskussuinerna mot firman börjar ta slut.

Kan någon ge mig råd hur jag skall bära mig åt?

MItt första inlägg tänker det är först teknisk eftersom Likvärdig är viktigt arugment. Kanske skall vara under juridik?

Bland annat...
NIbe F730 nom. 5 kw kompressor
Thermia Ventec nom 2.2 kw kompessor.
Med vänliga hälsningar,
Jakob
 
Som sagt Thermia Ventec ger bara 2 kW värme från kompressorn såsom de gamla frånluftsvärmepumparna gjorde och uppfyller inte dagens byggregler och energikrav om det inte är så att man bygger ett passivhus eller snarlikt. Ni måste ha fått en energiberäkning på ert hus och inom två ska förbrukningen följas upp. Kolla t.ex. med kommunens bygglovsavdelning och energirådgivare.
 
J Josth skrev:
Som sagt Thermia Ventec ger bara 2 kW värme från kompressorn såsom de gamla frånluftsvärmepumparna gjorde och uppfyller inte dagens byggregler och energikrav om det inte är så att man bygger ett passivhus eller snarlikt. Ni måste ha fått en energiberäkning på ert hus och inom två ska förbrukningen följas upp. Kolla t.ex. med kommunens bygglovsavdelning och energirådgivare.
Hej, jo men energiberäkning utfördes med en Nibe F730. Så aldrig fått en på Thermia Ventec av firman. Har du tips på energirådgivare? Bygglovsavdelningen svarade helt enkelt att firman bara lovat en Nibe F730 så kom tyvärr inte vidare i frågorna där. Men vilka specifica byggkrav är det Therma Ventec inte uppfyller?

Tack för svar!
 
Be att få en energiberäkning gjord av Thermia med samma indata för huset som användes för F730. Då kan man tydligt se skillnaderna beroende på modell av värmepump. Det finns dels krav på max installerad el-effekt som pannan inkl el-patronen får dra vid DVUT. Brukar ligga på ca 4,5 kW plus lite grann extra beroende på hur stor BOA och i vilken zon i Sverige man bygger. Sedan finns även maxkrav på antal kWh/m²/år för uppvärmningen av huset. Dessa regler har hela tiden uppdaterats och skärpts så man måste ta reda på exakt vilka gränser som gäller för byggåret om det inte framgår av energiberäkningarna.

Viktig info från Boverket angående verifieringen av energikraven: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nergihushallning/verifiering-av-energikraven/

Se kapitel 9:1 och 9:2 i byggreglerna: https://www.boverket.se/resources/c...r_2011-6.pdf#tabell_9_2a_h_gsta_till_tna_prim
 
Redigerat:
Nissens
J Jaaakob skrev:
Hej,

har ett nybyggt tvåplatshus 155 kvm.
Uppvärmning vattenburen golvvärme, som drivs av en frånluftsvärmepump.

Vad jag kommit i tvist är att det stod att vi skulle i dokumenten ifrån mäklaren.¨

En Nibe F750 eller likvärdig
Samt energeieffektivit om 30 kwh/kvm/år.

Skulle ni säga att en Thermia Ventec skulle kunna uppfylla dessa "likvärdig"?
Firman installerade en Thermia Ventec och lovade oss utbyte, nu när pumparna väl kommit Nibe F730. Vägrar de göra bytet.

Mina funderingar, är ens Thermia Ventec godkänd vid nyproduktion. FInns det några byggregler som går att referera till?

Energiberäkning gjord med nibe F730.

Jag har hållit inne pengar som säkerhet för att de skulle byta ut pumpen som de kräver av mig och tänker skicka mig till inkasso.

Jag hävdar de inte utfört vad det skall. Men börjar känna att energin i diskussuinerna mot firman börjar ta slut.

Kan någon ge mig råd hur jag skall bära mig åt?

MItt första inlägg tänker det är först teknisk eftersom Likvärdig är viktigt arugment. Kanske skall vara under juridik?

Bland annat...
NIbe F730 nom. 5 kw kompressor
Thermia Ventec nom 2.2 kw kompessor.
Med vänliga hälsningar,
Jakob
Hur gick det för dig med detta?
 
Nissens Nissens skrev:
Hur gick det för dig med detta?
Hej,

inte så bra får jag väl säga.
Tog in tredjepart sakkunnig som jämförde produkterna och skrev att vi inte fått en likvärdig produkt. Som vi skickade till entreprenören.

Entreprenören ignorera. Energieberäkning har jag inte gjort någon, men energideklaration har jag gjort, klarade jag mig pga solceller efter installerade. Dock rätt dåligt genomfört tycker jag.

Energin har tagit slut, men höll inne pengar som tur var som jag väl får vara nöjd med, men acceptera högre driftskostnad i många år.

Funderat på komplettera med en luft luft men tycker det är synd estetiskt på nytt hus och förstöra fasaden.

Har du också problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.