AXS
Det har tyvärr blivit så att jag och min sambo ska separera. Vi behöver komma fram till en summa som hon ska köpa ut mig för vad gäller vår sommarstuga vi byggt själva. Inte ute efter att jag ska få max betalt men vill höra era tankar om värdering.

Huset står på ofri grund på hennes familjs tomt och är ungefär som ett attefallshus. Huset är flyttbart med kran eller på maskinflak.

Vad räknar vi på? Materialkostnad bara? Värde på blocket på liknande hus? Markarbete?

Beroende på hur jag räknar blir det allt från 0:- till över miljonen.

Huset har kostat ca 200000:- i material och vi har lagt ca 50000:- på tomten.

Hjälp snälla!
 
Du räknar på vad marknadsvärdet är om det skulle säljas.
Finns det någon rätt till tomten som skulle följa med till en ny köpare eller skulle det handla om att sälja det för avflyttning. I första fallet be en mäklare värdera, i andra fallet utgå från värdet på blocket.

Beroende på div. omständigheter skulle jag kunna tänka mig att detta är en situation där man överväger att dela på annat sätt ifall man är ense om att blocketvärdet känns orättvist.
Typ är alla era pengar nedlagda i detta hus, marknadsvärde nära noll, hon upplever sig få ett mycket stort värde, det kommer gå att få ett arrende senare om/när hon vill sälja.(alt. ärva andel som kan styckas loss) Eller stor skillnad i er ekonomiska situation så att 100 000:- är mycket för dig men inte för henne.
Då hade jag kunnat enas om att din halva av nedlagda pengar (eller del av dem) betalas tillbaka.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
R Räknenisse skrev:
Du räknar på vad marknadsvärdet är om det skulle säljas.
Finns det någon rätt till tomten som skulle följa med till en ny köpare eller skulle det handla om att sälja det för avflyttning. I första fallet be en mäklare värdera, i andra fallet utgå från värdet på blocket.

Beroende på div. omständigheter skulle jag kunna tänka mig att detta är en situation där man överväger att dela på annat sätt ifall man är ense om att blocketvärdet känns orättvist.
Typ är alla era pengar nedlagda i detta hus, marknadsvärde nära noll, hon upplever sig få ett mycket stort värde, det kommer gå att få ett arrende senare om/när hon vill sälja.(alt. ärva andel som kan styckas loss) Eller stor skillnad i er ekonomiska situation så att 100 000:- är mycket för dig men inte för henne.
Då hade jag kunnat enas om att din halva av nedlagda pengar (eller del av dem) betalas tillbaka.
Tack!
Det skulle gå att göra en egen tomt och förhandsbesked finns. Men tomten är samtidigt svårvärderad då den ligger nära andra och är del av en bondgård. Alla andra hus omkring tillhör släkten.

Själv tomtvärdet tycker jag inte heller att jag ska få del av, det skulle vara mer förskottsarv till henne. Huset står för ca 10-20% av totala bodelningen.

Om vi räknar på nedlagda pengar, ska vi då räkna med arbete på tomten? Vi har dränerat, grusat och liknande.
 
Hälften av 250kkr känns rimligt.

Alternativt hälften av vad huset kan säljas för, där flytt av huset är ett krav. Gissar att det inte blir mer.
 
  • Gilla
Jeppan och 1 till
  • Laddar…
Ska du flytta huset? Eller ska det stå kvar på tomten, och ett arrende ska ordnas?
Det påverkar värdet mycket...
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
nimhed nimhed skrev:
Hälften av 250kkr känns rimligt.

Alternativt hälften av vad huset kan säljas för, där flytt av huset är ett krav. Gissar att det inte blir mer.
Det är även ett riskmoment med flytt. Även om den ska gå att flytta kan något gå brutalt sönder.

A A bygg skrev:
Ska du flytta huset? Eller ska det stå kvar på tomten, och ett arrende ska ordnas?
Det påverkar värdet mycket...
Planen är att det ska stå kvar och användas av henne. Men om det ska säljas så ska det flyttas.
 
Vill man göra det enkelt för sig delar ni bara på 250 000. Ska det bli helt rätt kanske man ska väga in de arbetade timmarna som ju också har ett värde, men det blir snabbt snårigt vad man ska väga in och hur. Och då är nog enklast att fundera på om det är värt mer än 250 000 vid försäljning. Om detta är tveksamt, kör bara på 250 000.
 
Jag säger också hälften av 250 000. Detta för att om ni ska börja räkna på arbete som har nedlagts i förhållandet så kan det raskt bli väldigt jobbigt. Vem har t.ex. städat mest? Vem har bytt däck på bilarna? För att inte tala om ifall ni har barn och en har gått ner i tid för att ta mer hand om dem.
 
Att räkna materialkostnad men helt bortse från värdet av arbetet tycker jag är konstigt. Du hade ju inte gjort jobbet om du vetat att du skulle få behålla noll av värdet av det.

Samtidigt är hus på ofri grund svåra att alls tillmäta ett värde, och i det här fallet då ni inte ens har ett arrende på papper om jag förstår det rätt har du nog juridiskt väldigt svaga anspråk.

Men juridik är en nödlösning. Kanske kan ni enas om något ni känner är rättvist ändå.

Om vi leker med tanken att huset, om det varit en friköpt tomt, hade höjt fastighetsvärdet med dubbla materialkostnaden så har man ett ”best case” för dig där du skulle kunna få ut 250 tkr för din del, medan minimum kanske blir 50 tkr, om man ska värdera kostnaden för och risken med en flytt av byggnaden.

På det sättet skulle jag börja räkna, och sen försöka hitta en medelväg. Om du vill bråka kan du ju kräva tvångsförsäljning av huset och se till att ex-sambon inte får ut mer än du, medan hon kan utnyttja din vilja att få ut mer än minimum genom att ge ett skambud.

Som sagt, du har inte så bra kort på hand, men jag tror att en värdering utifrån materialkostnad sannolikt inte motsvarar vad ni borde kunna enas kring.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.