O
Tömde vår pool i höstas så det bara var 3dm kvar enligt instruktion. Under vinterhalvåret har dock vädrets makter fyllt på den ganska rejält och nu är det bara ca 20cm till inloppet.

Bör byta vattnet helt för kommande säsong eller kan man använda samma? Givetvis blir det chockklor och rengöring på det. Här kostar vatten ca 25kr kubik. Så att byta alla 30 kubik kostar ju en slant. Men det gör ju klor också.
 
Vad är det för pool du har? Vi behåller det mesta, tömmer bara under inloppen.
 
O
Moana Moana skrev:
Vad är det för pool du har? Vi behåller det mesta, tömmer bara under inloppen.
Rund ovanmarkspool. Lämnade ca 40cm i höstas då det var vad föregående ägare rekommenderade. Vattnet håller upp sidorna.
 
Vilken typ av ovanmarkspool?

Så här har jag lärt mig:

Om det är en liner-pool, dvs en med hård stomme och en duk inuti, så ska den inte tömmas helt. Linern torkar ut och krymper.

På dessa ska du bara tömma till ca 15 cm under inloppet för att det inte ska ligga vatten där som fryser.

Om det är en rör-pool, dvs en med en duk som hålls upp av en rörstomme, så kan du tömma helt om du vill. Viktigaste är fortfarande att inloppet inte ska ligga i vatten som kan frysa.
 
O
it-snubben it-snubben skrev:
Om det är en liner-pool, dvs en med hård stomme och en duk inuti, så ska den inte tömmas helt. Linern torkar ut och krymper.

Detta har jag.

Som sagt så tömde jag till ca 40cm i höstas. Men nu är den ju full igen. Så frågan var ju om jag ska byta vattnet eller inte.
 
O Ocuf skrev:
Detta har jag.

Som sagt så tömde jag till ca 40cm i höstas. Men nu är den ju full igen. Så frågan var ju om jag ska byta vattnet eller inte.

Nej, du behöver inte byta vatten.
 
O Ocuf skrev:
Detta har jag.

Som sagt så tömde jag till ca 40cm i höstas. Men nu är den ju full igen. Så frågan var ju om jag ska byta vattnet eller inte.
Nej, du behöver inte byta vatten.

De flesta låter merparten av vattnet vara kvar över vintern och bara sänker nivån så att munstycken är säkra från is.

Men jag blir fundersam när du beskriver att du sänker nivån till 40cm i en pool på 30kbm och att den nu är full igen? En pool av del storleken brukar vara minst 1.2m--1.3m djup. Det borde innebära 2/3 av vattnet, dvs 20kbm?

20kbm smältvatten från snö och is är oerhört mycket :surprised:

Kan inte vara rimligt.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
O
it-snubben it-snubben skrev:
Nej, du behöver inte byta vatten.

De flesta låter merparten av vattnet vara kvar över vintern och bara sänker nivån så att munstycken är säkra från is.

Men jag blir fundersam när du beskriver att du sänker nivån till 40cm i en pool på 30kbm och att den nu är full igen? En pool av del storleken brukar vara minst 1.2m--1.3m djup. Det borde innebära 2/3 av vattnet, dvs 20kbm?

20kbm smältvatten från snö och is är oerhört mycket :surprised:

Kan inte vara rimligt.

Ja jag är också förvånad över hur mycket vatten det kommit. Den är 1.2m djup och vattennivån ligger på 1m, strax under inloppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.