Det tycks råda en viss oklarhet kring uppskoven. Hur har ni begripit detta?

Säg att jag har gjort en vinst på 1000 000 kr. Är då uppskovet en miljon eller är uppskovet 220 000 (de 22% som jag egentligen ska betala in i reavinstskatt)? Jag har tolkat det som om uppskovet är 1 miljon men varför ska jag då betala ränta på det beloppet när det i själva verket är 220 000 jag är skyldig staten? Rimligtvis borde jag väl bara betala ränta på de 220 000 jag är skyldig och inte hela vinsten!?
 
Tyvärr har du rätt. Det blir 0,5% på 1 milj som du betalar årligen efter 2008. Jag blir också drabbad :(. Samtidigt måste jag lite lite hålla med om att det har varit alltför bra med det gamla systemet - att 'låna' reavinsten gratis av staten.

Nån härinne som har lust att räkna ut var brytpunkten ligger om man istället skulle betala skatten på en reavinst på 1 milj och istället låna beloppet på banken med - förslagsvis - en ränta på 5%?
 
Well, den faktiska räntan på det lånade beloppet av staten (alltså 220 000 i ovanstående exempel) blir 2,3 procent. Sedan handlar det bara om huruvida man kan slå det med banken eller inte, och det kan man väl knappast..
 
det borde nog oavsett uppskov löna sig att ha uppskov snarare än att ta lån (med nuvarande räntor och nuvarande regler). Jag gjorde några räkneexempel upp till ett uppskov på 5 miljoner och det blir billigare med uppskovsräntan än med 5%. Sen kan man ju spekulera i hur länge det kommer att se ut så här och skulle man vara tvungen att sälja ganska snart kanske man retar sig på att man inte betalade skatten medan den var 20% och inte 22%. För egen del tjänar jag 50 000 på att betala in så länge det är 20% vilket känns som ganska mkt pengar. Nån som orkar räkna ut hur länge jag måste bo för att tjäna in de 50 000 genom diskrepansen mellan uppskovsskatten och en banklånsränta på 5%? ;-)
 
Jag tycker man kan räkna så här:
Fram till Feb 2008 så kan vi bestämma oss för att betala in skatten och då betala 20%.
Vi lånar alltså 20% för 0,5%.
Det blir en ränta på 2,5%
Sen har vi skattereduktionen på räntan som du betalar till banken.
Detta ger en motsvarande ränta på 2,5/0,7->3,57%

Just nu kanske man kan få en bankränta på runt 4%.

Betalar vi inte innan Feb 2008 så blir ju reavinstskatten 22%.

Räknar vi med ränta 4% fortsatt 30% avdrag för bankränta och tittar
på hur många år vi kan betala lite extra bankränta för att komma upp i
det beloppet vi tjänar på att betala 20 istället för 22 i reavinstskatt så
kan betala lite mer till banken i 33 år.

5% bankränta ger enligt mina beräkningar 10 år

Det man kan fundera på innan man bestämmer sig är bl.a hur
4% kommer att förändra sig
0,5% kommer förändra sig
22% kommer förändra sig

Jag tycker dom tog i med 0,5% så den tror jag inte kommer höjas.
Det är ju en skatt som bara betalas av dom som råkar flytta under högkonjunktur,
inte av dom som tjänat pengar på boendet.

22% kanske kan höjas mot 30% eftersom annan reavinstskatt ligger där.

Och vart bankräntan är på väg är ju en diskussion som pågår vareviga dag.


Jag tycker det var rätt schysst att låna gratis av staten eftersom jag inte alls är säker på att
få ut det jag lagt på nybygget om räntorna skulle sticka upp och huspriserna gå ner. En variant
hade ju varit att man fick lika mycket tillbaka på förlusten men där är det väl 15% just nu?


/Klas
 
Det innebär att vi som bygger nytt och tänker lägga in en vinst på 1 miljon i den nya bostaden får en ökad kostnad på 5000 kr om året, men ingen skattelättnad eftersom man inte nu betalar fastighetsskatt på nybygget de första åren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.