Håller, som så många andra, på att laga en gammal betongtrappa. Har ett par större skador där jag tänker använda finbetong för att laga.

Alla diskussioner och beskrivningar trycker på hur viktigt det är med primer, eller vidhäftningsmedel, för att det ska fästa, men utan att specificera det närmare.

Tittar man hos bygghandlarna är det en djungeln av olika mer eller mindre konstiga varianter, men vad är det egentligen man ska ha för att laga betong med betong?
 
  • Gilla
LukasK
  • Laddar…
Weber betongspackel snabb
Eller rep 25

Rengör ytan först å Knacka bort allt löst
 
  • Gilla
jaqob
  • Laddar…
Vanlig betong primer weber raw finja, åkt och prata med någon bygghandel som lär de hjälpa dig
 
T Tjrex skrev:
Weber betongspackel snabb
Eller rep 25

Rengör ytan först å Knacka bort allt löst
Vad är det egentligen som skiljer dessa två åt? Förutom möjligtvis härdningstiden så låter de väldigt lika.

Som glad amatör har jag aningen svårt att fullt ut förstå skillnaden på t.ex. betongspackel, reperationsbetong, lagningsbruk och så vidare. Framförallt när betongspackel ofta verkar klara tjockare skikt än lagningsbruken.

R Rickard.lj skrev:
Vanlig betong primer weber raw finja, åkt och prata med någon bygghandel som lär de hjälpa dig
De jag frågat på hornbach och bauhaus har haft sämre koll än vad jag själv har… Kombinerat med problemet att ingen verkar ha något i lager för tillfället. Men ta t.ex finja, ska jag ha bemix korrfäst, finja G21 eller vidhäftare..? Eller ska jag bara ta finbetong och blanda ut med mycket vatten och pensla på?
 
Redigerat:
https://www.bauhaus.se/primer-finja-g21-1l

Köp denna så blandar du till 2l vatten å den stor pensel , sen bara blaska på allt du ska laga , vänta några timmar , å blanda putsbruk c så är du igång ,
 
  • Gilla
jaqob
  • Laddar…
Lägg upp bild på projektet trapp du skall fixa så man ser skadorna
 
Ardex A46 är outstanding för det du ska göra. Du primar genom att skrapspackla ytan med A46 först och spacklar sedan upp vått-i-vått.

Annars är priming av en yta du ska gjuta på med vanlig betong enkel: fukta ytan och pensla på cementslurry (ren cement som du blandar till filmjölkskoncistens med vatten).
 
  • Gilla
jaqob
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Lägg upp bild på projektet trapp du skall fixa så man ser skadorna
Som synes en trappa som lappats och lagats genom åren. Min tanke är att försöka hacka och slipa bort så mycket löst som möjligt, laga hålen, och sen försöka spackla hela trappan för att få den enhetlig. Så tar även gärna emot tips på vad man borde spackla den med, som både är hållbart och relativt lättarbetat. Min tanke är Bemix Betongspackel, men finns säkert bättre alternativ.

Slitna betongtrappsteg med svart räcke och vit dörröverstycke i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slitet betongvägg med sprickor och vitflammig mönster, liknande en personprofil, under bar grenverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på skadad betongvägg med sprickor och erosion. Textur av förfall och nötning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mexitegel mexitegel skrev:
Ardex A46 är outstanding för det du ska göra. Du primar genom att skrapspackla ytan med A46 först och spacklar sedan upp vått-i-vått.

Annars är priming av en yta du ska gjuta på med vanlig betong enkel: fukta ytan och pensla på cementslurry (ren cement som du blandar till filmjölkskoncistens med vatten).
Jo, många som talar gott om Ardex A46. Jag behöver inte så mycket, så kan absolut leva med kostnaden, men vad är det som gör den värd 10-20 gånger mer än andra liknande produkter? 12,5 kg A46 på Beijers kostar 567 kr medans 20 kg Combimix Lagningsbruk på Bauhaus kostar 90 kr.
 
Ja ardex a46 så kan de bara bli bra , ser att du tänker priset , men med vanligt spackel så lär de spricka , men de större hålen skulle jag kört puts å sen fin dra hela trappan med a46 å sen måla trappan , eller klä in trappa med några plattor eller skiffer och köra en plast fix istället för vanlig fix ,
 
  • Gilla
jaqob
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Ja ardex a46 så kan de bara bli bra , ser att du tänker priset , men med vanligt spackel så lär de spricka , men de större hålen skulle jag kört puts å sen fin dra hela trappan med a46 å sen måla trappan , eller klä in trappa med några plattor eller skiffer och köra en plast fix istället för vanlig fix ,
Varför puts? För att det är mjukare och inte lika lätt spricker igen?
 
J jaqob skrev:
Varför puts? För att det är mjukare och inte lika lätt spricker igen?

Puts på de större hålen . Va mest för att hålla nere kostnaden de förslaget gavs, oavsett så kommer trappan spricka igen , då den antagligen suger upp fukt , aldrig funderat på att riva och bygga en ny i trä? Kanske inte passar huset
 
  • Gilla
jaqob
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Puts på de större hålen . Va mest för att hålla nere kostnaden de förslaget gavs, oavsett så kommer trappan spricka igen , då den antagligen suger upp fukt , aldrig funderat på att riva och bygga en ny i trä? Kanske inte passar huset
Passar inte huset, men framförallt är trappan ihopbyggd med källartrappan, så börjar man riva den så för det väldigt mycket med sig.
 
Det riskerar bli svårt att betongspackla så du får en snygg yta.

Skulle rekommendera att du sätter putsbanor om du vill få till bra finish på de vertikala ytorna. På de horisontella skulle jag rekommendera betongspackel och sedan duratrapp-beläggning, då syns inte ojämnheter i underlaget.
 
  • Gilla
jaqob
  • Laddar…
J jaqob skrev:
Som synes en trappa som lappats och lagats genom åren. Min tanke är att försöka hacka och slipa bort så mycket löst som möjligt, laga hålen, och sen försöka spackla hela trappan för att få den enhetlig. Så tar även gärna emot tips på vad man borde spackla den med, som både är hållbart och relativt lättarbetat. Min tanke är Bemix Betongspackel, men finns säkert bättre alternativ.

[bild]
[bild]
[bild]



Jo, många som talar gott om Ardex A46. Jag behöver inte så mycket, så kan absolut leva med kostnaden, men vad är det som gör den värd 10-20 gånger mer än andra liknande produkter? 12,5 kg A46 på Beijers kostar 567 kr medans 20 kg Combimix Lagningsbruk på Bauhaus kostar 90 kr.
När du spacklat och lagat kan mikrocement göra den fin igen.
https://festshop.eu/collections/kit...y-to-use-microcement-floor-system-outdoor-use
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det riskerar bli svårt att betongspackla så du får en snygg yta.

Skulle rekommendera att du sätter putsbanor om du vill få till bra finish på de vertikala ytorna. På de horisontella skulle jag rekommendera betongspackel och sedan duratrapp-beläggning, då syns inte ojämnheter i underlaget.
Det låter vettigt. Har funderat på hur jag skulle fästa reglar att spackla efter, men putsbanor man fäster med puts låter ju väldigt smidigt, tack för tipset! Och sen spackla med A46?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.