Jag har tagit in några olika offerter men har svårt att bestämma mig för vad jag egentligen vill ha, så tänkte helt enkelt kolla med er vad ni skulle valt och varför?
Förutsättningarna är i princip rakt söderläge, med 3 olika ställen att sätta paneler på. Bostadshuset 45 grader, garaget ca 20 graders lutning.
Garaget skuggar nedre delen av "mittenpanelerna" på morgonen, och då skuggar även takkupan några av de "vänstra" panelerna. De nedersta "vänstra" blir *nog* även lite skuggade av ett träd (som inte kommer tas bort) från söder. De 2 vänstra av de mittersta panelerna blir partiellt skuggade av kupan sent på eftermiddagen.

Så.. Optimerare eller inte? Har läst att exempelvis SolarEdge optimerare störde mycket (förr?), men eftersom de fick något säljförbud lär de väl ha uppdaterat till en mindre störande variant i dagsläget?

Finns det något speciellt att tänka på vad gäller val växelriktare?

Vad hade ni valt för utrustning och varför? (Generellt väljer jag hellre en premiumlösning om det går att motivera den extra kostnaden på ett rimligt sätt).

Bifogar en bild på hur jag tänkt mig att panelerna kan monteras:
Sned bild, troligen 3D-rendering, av byggnad med solpaneler på taket, ojämn bildkvalitet, grönområden omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Välj kvalitetsväxelriktare tyska SMA eller österrikiska Fronius Symo, en med 2 st oberoende MPPT-ingångar.
Sätt Tigo TS4-A-O 700 W effektoptimerare på de enstaka paneler du misstänker drabbas av skugga, kan det vara ca 6 st. Skulle det visa sig senare att någon mer Tigo effektoptimerare skulle behövas, ja då bara att montera sådana på paneler.

Effektoptimerare på varenda panel som krävs i en SolarEdge-system, behövs nog inte. Kan man givetvis också ha, men större risk en effektoptimerare pajar desto fler man har. SolarEdge-effektoptimerare pajar förr eller senare och måste bytas. Även Tigo effektoptimerare kan fallera.

Du gör 2 st separata strängar med seriekopplade paneler:
MPPT1: de 19 st på boningshuset, seriekopplas.
MPPT2: de 12 st på garaget seriekopplas.

Det finns olika solcellspaneler, inte säkert att 19 st kan seriekopplas, kan bli för hög spänning. Men du nämner inte vilket panelfabrikat och typ du tänker ha. Det finns nämligen paneler som har ca 50 Volt tomgångsspänningen och de som bara har ca 28 Volt.
 
Redigerat:
Varför har du inte tänkt lika många paneler i toppen på mittersta panelfältet som det vänstra? Jag hade försökt få upp panelerna högre mot nock och ev. lägga(flytta) 1st/2st i toppen om vardera sida om takkupan av de som är utsatta för skugga.
Antalet du kan ha i resp. sträng beror på vilken växelriktare och solpanel som erbjuds.
 
M mortimer skrev:
Varför har du inte tänkt lika många paneler i toppen på mittersta panelfältet som det vänstra? Jag hade försökt få upp panelerna högre mot nock och ev. lägga(flytta) 1st/2st i toppen om vardera sida om takkupan av de som är utsatta för skugga.
Antalet du kan ha i resp. sträng beror på vilken växelriktare och solpanel som erbjuds.
Det är ett "jack" i mittendelen pga att det sitter en skorsten där.
Bilden är en schematisk beskrivning av hur jag tänkt mig placering av paneler. I praktiken tänker jag mig att de skall monteras ca 20cm från nocken, beroende på vad som rekommenderas.
 
A Arnodt skrev:
(...) Men du nämner inte vilket panelfabrikat och typ du tänker ha. Det finns nämligen paneler som har ca 50 Volt tomgångsspänningen och de som bara har ca 28 Volt.
Jag är öppen för förslag angående bra paneler, inget är skrivet i sten innan det sitter uppskruvat på huset..
 
H Herr Melin skrev:
Jag är öppen för förslag angående bra paneler, inget är skrivet i sten innan det sitter uppskruvat på huset..
Vilka kombinationer av paneler och växelriktare har du blivit offererad ?
 
Attitudeswe
Kortsluter inte moderna paneler som ligger i skugga så att man inte behöver optimerare längre? Är 2 av 20 paneler i skugga (helt eller delvis så ser växelriktaren samma ström men 10% lägre spänning)

Halfcell panel klarar väl partiell skugga?
 
A Arnodt skrev:
Välj kvalitetsväxelriktare tyska SMA eller österrikiska Fronius Symo
Vad skiljer en "kvalitetsväxelriktare" mot övriga? Högre verkningsgrad? Längre hållbarhet? Intressanta inställningsmöjligheter?
 
M mortimer skrev:
Vilka kombinationer av paneler och växelriktare har du blivit offererad ?
Exempelvis (2 exempel):
* 420W Longi Mono All Black 420W monokristallina paneler & solaredge växelriktare
* Trina TSM-400DE09.08 VERTEX S & Ferroamp EnergyHub Wall 14 KW/20 A & FERROAMP SSO 2,0 (12,5A, 720V) etc
 
H Herr Melin skrev:
Vad skiljer en "kvalitetsväxelriktare" mot övriga? Högre verkningsgrad? Längre hållbarhet? Intressanta inställningsmöjligheter?
Om vi räknar bl.a Fronius och SMA som kvalitetsväxelriktare så utgår jag från att de håller en överlag bättre kvalité, mindre komponentfel, lättare support med tillverkare, bättre garantier, mindre mjukvarufel och tätare släpp av fixar, troligen bättre och mer stabil app/webbportal.
 
H Herr Melin skrev:
Exempelvis (2 exempel):
* 420W Longi Mono All Black 420W monokristallina paneler & solaredge växelriktare
* Trina TSM-400DE09.08 VERTEX S & Ferroamp EnergyHub Wall 14 KW/20 A & FERROAMP SSO 2,0 (12,5A, 720V) etc
Har du databladen för de panelerna och växelriktarna ?
Blir många sökträffar om man söker på Google för de.
 
M mortimer skrev:
Har du databladen för de panelerna och växelriktarna ?
Blir många sökträffar om man söker på Google för de.
Jo, jag har det. Men egentligen känns det som nästa steg i tankeprocessen(?). Jag tror att jag först måste ta reda på hur jag vill att systemet skall byggas rent generellt (vilket nog egentligen är orsaken till mitt ursprungliga inlägg även om det kanske inte framgick), sen leta reda på bäst lämpade produkter. Men nu har jag exempelvis fått reda på att det går att ha optimerare på endast vissa paneler, vilket låter lämpligt om det nu är så att de går sönder emellanåt.
 
H Herr Melin skrev:
Jo, jag har det. Men egentligen känns det som nästa steg i tankeprocessen(?). Jag tror att jag först måste ta reda på hur jag vill att systemet skall byggas rent generellt (vilket nog egentligen är orsaken till mitt ursprungliga inlägg även om det kanske inte framgick), sen leta reda på bäst lämpade produkter. Men nu har jag exempelvis fått reda på att det går att ha optimerare på endast vissa paneler, vilket låter lämpligt om det nu är så att de går sönder emellanåt.
Ok. Då har du troligen fått de tips, idéer och möjligheter som finns kring layout av panelerna och vad som är möjligt och rekommenderat kring optimerare.
 
Fungerar optimerare från Tigo med alla växelriktare, eller vissa märken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.