A
Tjena! Håller på att bygga en partikelseparator och skulle behöva lite råd vad gäller mitt kopplingsschema.

Ska relät till höger(?) Elektrisk låda med trådar, kontakter, säkringar; rostig, dammig på en belamrad hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vara med eller är det onödigt? Går det ens att använda med 1fas?

Tänkte slänga på en kondensator för det ska väl fungera? Sen skulle jag behöva styra varvtalet med en dimmer, är det en möjlighet? min vän som är elektriker var osäker.

Elschemat är skrivet av en elektriker!
Mvh
Handritad schematisk elektrisk kopplingsskiss med kommentarer och instruktioner, möjligtvis för felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Etikett på motor, ASEA, tekniska specifikationer, gjord i Sverige, delvis suddig, industriellt föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En uppenbarligen demonterad gul eldriven motor med lösa delar och skruvar omgiven av verktyg och en sprayburk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu är inte elmotorer min starka sida, men jag är rätt övertygad om att du inte kan styra en sådan motor med en dimmer. Varvtalet är relaterat till närfrekvensen, så man styr dylika motorer med frekvensstyrning (varierar alltså frekvensen på växelströmmen).

I princip går det att köra trefasmotorer på enfas, mha.- en kondensator, men det ger (avsevärt?) lägre effekt på motorn.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
1-fasmotorer går att reglera också men då brukar det vara typ kanalfläktar o.dyl. med låga effekter och då är det inte fråga om någon frekvensstyrning.
https://ventilation.se/flaktar/varvtalsregulator.htm
Din motor är ju också ganska blygsam så det kan funka men varvtalet kommer att vara variera kraftigt med belastningen.
Och elschemat ser ut att stämma, kom ihåg att motorn måste D-kopplas för 230V.
 
Klarar din dimmer den induktion lasten som motorn ger?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.