r0bertwh r0bertwh skrev:
Jag skulle säga att sitt största problem är att jag får för mig att du själv inte her besiktigat huset. Däremot borde säljarens utfästelser om att det inte vara ett fel ta bort undersökningsplikten i denna del, men du verkar inte noggrant ha undersökt huset. Eller?
Klart huset är besiktigat, Och vi har valt att göra en djävla massa med huset som vi inte vart nöjda med sett som bristfälligt utfört.

Men att upptäcka ett avlopp som glidit isär på plan två, Där vi öppnat kran på plan 3 och spolat vatten. Kontrollerat inspektionsluckor osv utan att hitta antydan till fukt samt samt frågat säljaren rakt ut varför toalett på plan 3 är avstängd och fått lugnande besked om detta.

Vet inte vad mer vi kunnat göra utan att börja riva i huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A
P Peter Petterson skrev:
Kan du skicka mig en kontakt på den firma som öppnar upp slitsen vid duschen på plan 2. Fixar avloppet sätter igen och får till ett godkänt tätskit samt kakar om så det går ihop med resten av badutrymmet för 50K så skall du personligen få 10 K av mig.
slitsen vetter väl mot andra rum med eller?
 
P Peter Petterson skrev:
Okej, vi lägger ner du o jag. Du har snöat in på ett spår o tar inte åt dig av information öht.

Dolda fel är inte grundproblemet här det är ljugande säljare. Jag har 3 vittnen på utfästelsen,lugnande besked och lögner.

detta är i din värld inget värt i min är mitt ord allt.

vi får se vart det slutar, kan mycket väl bli så att jag driver det vidare, eller så tar jag en extra whiskey nästa helg o tar ett djupt andetag o känner hur jag tar den i röven o gillar läget.
Ta din whisky så blir det mycket mindre bekymmer för dig, sen slipper du reta upp dig på att det ändå inte gick vägen.
 
FredrikR FredrikR skrev:
400-500':-?
Behöver hela badrummet/toaletten och mer därtill göras om?
Klart fult av dom att ljuga och ni kan ha ett case.
självklart har ni ett case om firman som gjort jobbet, inte fått betalt pga påvisade brister som säljaren inte delat med er.

har ni detta skriftligt från byggaren?
Om inte be om det.


Anluta jurist som skickar den Offert som ni asap behöver försöka få fram.
Detta tror jag e svårt då typen av fuktskador e väldigt svåröverskådliga.
lycka tiil
J
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Aunty skrev:
slitsen vetter väl mot andra rum med eller?
Bakom badrummet är det yttervägg.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
r0bertwh r0bertwh skrev:
Det är riktigt att det inte är ett dolt fel, MEN(!) när säljaren har lämnat en förklaring på en specifik fråga (vilket detta är) är det en s.k. enuntiation, d.v.s. att ni efter förklaring har fog att tro att det inte är ett fel. En enuntiation får därmed samma effekt och följdverkning som en garanti och säljaren får därför stå för uppgiften att det inte föreligger ett fel på samma sätt som om säljaren garanterat att det inte är ett fel. M.a.o. faller undersökningsplikten bort p.g.a. säljarens lugnande påstående och förklaring.
men nej, säljaren har ju aldrig lämnat något lugnade besked eller besked överhuvudtaget om stammarna/avloppet.
det ända man har kommenterat är toaletten att den är trasig.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A
P Peter Petterson skrev:
Bakom badrummet är det yttervägg.
det är väl inga problem att öppna upp en yttervägg?

om alternativet är 500 tusen så gör man ju det alla gånger för en bråkdel av den summan.
Varför skulle man inte gå via ytterväggen?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Vet inte vad mer vi kunnat göra utan att börja riva i huset.
Jo det är väl då om man skulle filmat ledningen till den trasiga toaletten. Det är väl lite att om något inte går att prova, så bör man förutsätta att det är trasigt på värsta/dyraste sätt.

Men om det gäller även i ett fall som det här...
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
det är väl inga problem att öppna upp en yttervägg?

om alternativet är 500 tusen så gör man ju det alla gånger för en bråkdel av den summan.
Varför skulle man inte gå via ytterväggen?
Okej, Nästa fråga, Vem tar upp en yttervägg, Sätter tegel så det ser 100 år gammalt ut garanterar att det inte rasar in osv för 50 K?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Säljaren har gett en förklaring till varför toaletten är avstängd. Att avlopp inte sitter ihop är inget man i normalfallet ska behöva förvänta sig. En avstängd toa skulle kanske kunna medföra misstankar. Men när säljaren ger en annan förklaring så ser jag inte att det ska medföra misstankar att avloppet inte fungerar.
 
  • Gilla
-MH- och 11 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo det är väl då om man skulle filmat ledningen till den trasiga toaletten. Det är väl lite att om något inte går att prova, så bör man förutsätta att det är trasigt på värsta/dyraste sätt.

Men om det gäller även i ett fall som det här...

Hade inte säljaren ljugit oss blå så hade vi säkert filmat avloppet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
P Peter Petterson skrev:
Okej, Nästa fråga, Vem tar upp en yttervägg, Sätter tegel så det ser 100 år gammalt ut garanterar att det inte rasar in osv för 50 K?
ta upp en yttervägg är ju inga problem alls, varför skulle inte det fungera.

du kan ju inte kräva 500 tusen när man kan göra en så enkel åtgärd och åtgärda problemet?
nu blev det ju nästan en fars av detta.

Är ju en otroligt enkel åtgärd, du kan ju inte riva upp hela badrum och bjälklag etcetera och kräva 500 tusen när du kan åtgärda det så enkelt.
det kommer du aldrig få igenom, du måste ju åtgärda enklast möjliga.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Säljaren har gett en förklaring till varför toaletten är avstängd. Att avlopp inte sitter ihop är inget man i normalfallet ska behöva förvänta sig. En avstängd toa skulle kanske kunna medföra misstankar. Men när säljaren ger en annan förklaring så ser jag inte att det ska medföra misstankar att avloppet inte fungerar.
men läs senaste inläggen från TS, visar ju sig att man kan öppna upp slitsen från yttersidan och bara åtgärda felet.

TS komemr aldrig få några 500 tusen när man kan åtgärda det på ett sådant enkelt sätt.
snarare att summan blir för liten för att ens räknas in som dolda fel.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
K Kalbygge skrev:
Nej, det går inte!
Om säljaren vägrar sätta på toaletten för att den läcker då kan man inte hälla vatten i den för att se om det läcker. Ponera att säljaren var sanningsenlig och den läcker ut vatten som förstör något då blir den tilltänkta köparen skyldig att åtgärda felet eller betala för det. Sådan risk behöver man inte utsätta sig för under en undersökningsplikt. Köparen har i denna specifika fråga gjort allt vad man rimligen kan begära.
Eftersom säljaren hindra en tilltänkt köpare att undersöka, i detta fallet en toalettstol. Då bör man som köpare dra öronen åt sig.
 
  • Gilla
Aunty
  • Laddar…
Nej, värdet på huset påverkas inte med 500000kr av det här felet.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.