3 515 läst · 17 svar
4k läst
17 svar
Vedkamin och tilluft
Att man vill kyla luften som går in i en turbomotor handlar ju om att man då kan få in mer bränsle i cylindern. Luftmängden mäts, och bränslemängden som sprutas in i cylindern beror på hur mycket luft man trycker in. Blandningsförhållandet skall vara konstant (vad är det - 12:1 luft:bränsle?). I och med att kall luft har högre densitet än varm, kan man alltså trycka in mer luft/bränsleblandning när luften är kall. Själva bränslemängden är (nästan) aldrig något problem, utom när man börjar trimma bilen så till den milda grad att den fabriksmonterade bränslepumpen inte kan leverera tillräckligt med bränsle...79:an skrev:
När turbon komprimerar luften blir den varm. Kan man då kyla den komprimerade luften kan man komprimera den ytterligare. Det är där laddluftkylaren kommer in i bilden - den tillåter alltså turbon att trycka in ännu mer luft i cylindern.
Att få in tillräckligt med luft för att förbränna bränslet är inget problem i de flesta kaminer.
Om man drar upp röret på vind och fortsätter ut i en gavel t ex ,borde väl fungera? ingen kondens på vind och man slipper bila upp golvet ,har själv haft lite sådana funderingar då jag oxå har platta på mark,själv så brukar jag sätta ett fönster lite på glänt men det blir ju förstås lite kallras.
Fast det blir större risk att luften går åt fel hål jämfört med om man tar in luften i golvnivå.KE skrev: