Grundförutsättningar:
Två tomter där gräns mellan grannarna löper rakt 37m.
Höjdskillnad cirka 30cm mellan tomt1 och tomt2. Vi bor på tomt1 och ligger således lägre.
Staket som tomtavdelare, cirka, 30m långt, 180cm högt.
God relation med granne, bygglov ska vid behov inte vara något problem.

Kan tillägga att vi har en gjuten betong-altan längs stora delar av tomten och skulle i mån harmonisera uttrycket med stödmuren. Vi på tomt1 är ju de enda som kommer att se själva muren, så för grannen på tomt2 spelar val av lösning mindre roll, så länge det håller.

Problem:
Höjdskillnaden mellan tomterna.
Tomtavdelning med staket.

Vi, tekniskt sett grannen, behöver se till att massorna förblir på hens tomt, men eftersom tanken är att avgränsa tomterna så är det något vi gör tillsammans. Vi har ett par förslag nedan, men är rådvilla hur det ska göras för att hålla i längden och ge bäst estetiskt resultat. Som tillägg blåser det oftast mycket där vi bor och det behöver tas i beaktning. Jag har svårt att estimera bärighet och laster vid total yta staket och förankring. (Grannen har tidigare byggt annat staket med markspjut som halvt trillat)

Tomt2 vill ha liggande 28x45or i trä som staket.
Tomt1 vill ha stående 45x45or i trä som staket.

Föreslagna lösningar:
Förslag1:
L-stöd i betong + stolpsko H + staket. <-- dyrt
Stolpskon borras och förankras med någon form av massa.

Förslag2:
Formgjuten stödmur + stolpsko Y + staket <-- arbets- samt platsintensivt med formbygge
Stolpskon gjuts in i mur där sen staket fästs.

Förslag3:
Slottsmur (tumlad antracit) + betongplint + staket <-- finns ingen lösning på skifte mellan mur och plint
Förslaget är mur, plint, mur, plint. Det finns ingen lösning på övergång mellan mur och plint, samt att även 70-90-plint kommer ligga högt i mark med ett högt staket ovanpå, där stöd bara finns från i princip ett håll, vilket gör att jag har svårt att se att det kommer att hålla.

Förslag4:
Hel slottsmur + betongplint bakom mur + staket <-- fungerande lösning på förslag3 men mindre tomt.
Om vi ska ha staket på tomtgräns får tomt1 försaka lite av tomten då plintarna sitter bakom mur. Plintarna får också stöd från fler håll, dock från mur.

Förslag5:
Annan mursten (skalblock, hålsten, iglo) + fyllnadsbetong + stolpsko + staket (+ puts). <-- tyngre bygge och mer stabilitet för mur och staketfundament. Möjlighet till att putsa.

Mina utmaningar:
Jag skulle behöva hjälp med att värdera ovan problem och lösningar. Det är väldigt svårt för mig att veta hur laster påverkar och över tid hur hållbara alternativen är. Jag vill bara göra grundarbetet en gång. Jag får för mig att en stödmur med ett 30m långt staket på kan uppbringa rätt mycket kraft.

Tack!
 
Any comments från fellow stödmursbyggare eller hobbyanläggare? =)
 
Min röst faller på L-stöd, det blir väldigt stabilt och när du fyller hålen mellan stöden med bruk passar du på att trycka ner stolpskor och dagen efter är du reda att börja bygga staket.
Kan väl tyckas att det blir dyrt men 37m mur bygger man på några dagar så skall du ta in folk för arbetet blir det nog inte så mycket dyrare totalt.
 
Förslag 2
Det tar inte mer plats att gjuta en mur än att ställa dit L-stöd eller stapla/mura med betongsten. Underlaget och dränering måste i samtliga fallen vara ganska likvärdigt.

Förslag 3
Klä plintarna med halva/tredjedels stenar så ni antingen får en slät mur eller att plintarna med beklädnad sticker ut. Det senare ger lite liv åt en i övrigt kanske tråkig mur.
 
J jonasz skrev:
Min röst faller på L-stöd, det blir väldigt stabilt och när du fyller hålen mellan stöden med bruk passar du på att trycka ner stolpskor och dagen efter är du reda att börja bygga staket.
Kan väl tyckas att det blir dyrt men 37m mur bygger man på några dagar så skall du ta in folk för arbetet blir det nog inte så mycket dyrare totalt.
De L-stöd jag känner till går inte att fylla? Jag ser det som en "färdig" lösning. Priset på 1m stöd är högt, 90 000 för hela längden. Köper man 2m blir det lite billigare men då blir det problem att sätta på plats eftersom de väger så mycket och kräver maskin.
 
Z z_bumbi skrev:
Förslag 2
Det tar inte mer plats att gjuta en mur än att ställa dit L-stöd eller stapla/mura med betongsten. Underlaget och dränering måste i samtliga fallen vara ganska likvärdigt.

Förslag 3
Klä plintarna med halva/tredjedels stenar så ni antingen får en slät mur eller att plintarna med beklädnad sticker ut. Det senare ger lite liv åt en i övrigt kanske tråkig mur.
Typ agree angående förslag 2. Stöttorna går ju en bit ut, samtidigt som mur också behöver en bredare markförberedelse. Det handlar mycket om bärighet också som jag är osäker på, eftersom det ska stå ett staket ovanpå.

Bra förslag till förslag 3, tack! Hade muren legat ut mot en gata tex så är förskjutning definitivt ett snyggt inslag. I detta fall finns muren inne på tomten men det går klart här med. Hur tänker du angående beklädnad av plint? Plint är ju pyramidformad. Menar du att förskjuta en stenlängd i princip? No matter what kan jag inte se hur förslag 3 ska fungera då det sätter enorm påfrestning på skarv mellan plint och mur.
 
Vad säger folk om alternativ 4 och 5?

Generellt oberoende murat alternativ, men framför allt alternativ 4, skulle man kanske eventuellt kunna mura runt plintarna som förskjutning som ett "U"-mönster. Då torde mur+staket bli mer enhetligt och staket hamnar inte långt bakom mur.
 
0 094441 skrev:
De L-stöd jag känner till går inte att fylla? Jag ser det som en "färdig" lösning. Priset på 1m stöd är högt, 90 000 för hela längden. Köper man 2m blir det lite billigare men då blir det problem att sätta på plats eftersom de väger så mycket och kräver maskin.
När du sätter ihoptvå stöd blir det som en ihålig fyrkant som skall fyllas med bruk/betong för att låsa ihop dom, detta skulle jag säga är det vanligaste, finns även med not och fjäder som man inte behöver gjuta i. Tycker not/not varianten är att föredra då det finns lite mer justermån än på not/fjäder.

Tror du får det kämpigt att sätta även 1m stöd utan maskin om du skall ha ett bra resultat. Tror snarare att du kan köpa stöd för ca65-70`sedan kan du hyra en grävare för kanske 10-15` för en vecka och fixa muren.
 
  • En bit L-formad betong eller betongelement, med skärmdump av en webbsida i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
B
  • Gilla
094441
  • Laddar…
J jonasz skrev:
När du sätter ihoptvå stöd blir det som en ihålig fyrkant som skall fyllas med bruk/betong för att låsa ihop dom, detta skulle jag säga är det vanligaste, finns även med not och fjäder som man inte behöver gjuta i. Tycker not/not varianten är att föredra då det finns lite mer justermån än på not/fjäder.

Tror du får det kämpigt att sätta även 1m stöd utan maskin om du skall ha ett bra resultat. Tror snarare att du kan köpa stöd för ca65-70`sedan kan du hyra en grävare för kanske 10-15` för en vecka och fixa muren.
Ah! Not not ihålighet. Då är jag med såklart. Jag läste på någon leverantörs hemsida att not fjäder gäller högre upp i Sverige och not not i södra. Tack för tips!
 
En variant av 5:an skulle jag nog köra.
Börja med att gräva ut och göra en betong-sula (och glöm inte dräneringen!)
Välj sedan en modell av murblock som ni gillar utseendet på som samtidigt är en hålsten, Då behöver ni inte putsa och får en yta som inte kräver underhåll. Dessutom lättare att konka runt på. Det blir ju några stenar på 30m.
Lägg första lagret innan det blivit för hårt och kör i några armeringsjärn där ni vill ha staketstolpar.
Mura klart när sulan är hård nog att klara vikten, fyll med betong kring där staketet ska fästas.
Lägg sedan toppsten och välj då om ni vill borra genom dessa ner i betongen för att fästa eller om ni istället lämnar en öppning och fyller betong hela vägen upp.för att fästa stolpjärnen.

Väljer ni en sten som har två "snygga sidor" kan ni ju även låta den gå upp ett par skiften så att även grannen får en mur som avslut som staketet står på. Praktiskt när han ska trimma gräset, så att allt inte åker ner på din sida etc.
 
  • Gilla
094441
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag hade kort på alt 5. Jag hade gjutit en sula där muren ska stå, låtit armering sticka upp med jämna mellanrum, och sedan ett par dagar senare lagt på två skift med skalblock, som sedan fylls med betong (och stolpskor gjuts fast).


Dessa har jag använt tidigare.
[länk]
OK! Hur högt byggde du med skalblocken?

Jag har uppenbarligen aldrig använd skalblock men uppfattar dem som väldigt stabila om man bygger med armering och fyller i betong. Markgrossen nämner själva stödmur, källarväggar, husväggar. Konstruktionsmässigt kanske mer last nedåt och inte så mycket mot sidorna, men håller ett hus så tänker jag att ett staket också ska göra det. De nämner ju också stödmur över 4m höga, vilket är högt!

@BSOD, du hade kört bärlager i botten antar jag.
-sen hur tjock och bred sula? (jag utgår från T-formad slutkonstruktion eller? Eller L-formad kanske där botten går mot den högre tomten eftersom massor kommer på bottensektionen?)
-vertikal armering eller först horisontell bockad som sticker upp enligt förslag?
-Kan man hälla betong rakt på bärlagret?
-Hade du du lagt dränage på ena sidan? Spelar det någon roll vilken sida?

Jag har läst exempel på Finja som visar en sluttande bottenplatta fram till skalblocken (x mm tex 1000mm), vilka är positionerade 100mm in på platten. Den sluttande bottenplattan borde ge bättre grepp mot sidolaster. Åtminstone åt ett av hållen...
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
En variant av 5:an skulle jag nog köra.
Börja med att gräva ut och göra en betong-sula (och glöm inte dräneringen!)
Välj sedan en modell av murblock som ni gillar utseendet på som samtidigt är en hålsten, Då behöver ni inte putsa och får en yta som inte kräver underhåll. Dessutom lättare att konka runt på. Det blir ju några stenar på 30m.
Lägg första lagret innan det blivit för hårt och kör i några armeringsjärn där ni vill ha staketstolpar.
Mura klart när sulan är hård nog att klara vikten, fyll med betong kring där staketet ska fästas.
Lägg sedan toppsten och välj då om ni vill borra genom dessa ner i betongen för att fästa eller om ni istället lämnar en öppning och fyller betong hela vägen upp.för att fästa stolpjärnen.

Väljer ni en sten som har två "snygga sidor" kan ni ju även låta den gå upp ett par skiften så att även grannen får en mur som avslut som staketet står på. Praktiskt när han ska trimma gräset, så att allt inte åker ner på din sida etc.
OK tack för tips och din åsikt! Eftersom jag har kikat på både mursten typ slottssten och gjutning så har jag också varit inne på att putsa. Check på underhåll där. Mitt emot denna långa blivande mur ligger huset längs med förskjutet parallellt. Jag har två stora påhängda betong-uteplatser som sammanbinds med ett trädäck. Bra tips där med att inte bygga muren exakt i grannens höjd utan något högre. Jag förstår att du menar ett par rader(?) men det kanske går att måtta som man vill genom att justera sulan. Förutom om man låter muren gå upp kommer grannen nästan inte se muren och bryr sig mindre om utseendet. För mig är det av vikt eftersom det kommer bli en rimlig stor del av min baksida. Det känns viktigt att uttrycket harmoniserar med betong-uteplatserna. I övrigt har jag ett trähus med liggande vit panel.

Ett par frågor.
-varför lägga första sten innan fullt härdad betong?
-menar du att sätta armering vertikalt efter gjutning innan härdning?
-check på toppsten och borra för att fästa stolpskor. Vilken typ av stolpsko hade du använt?
-när du säger öppning menar du då fästa skor direkt i gjutningen? I så fall bortser du från toppsten va? Toppsten hade kanske kunnat vara snyggt. hmm. Frågan är då hur den ska se ut. = )
 
0 094441 skrev:
Jag förstår att du menar ett par rader(?) men det kanske går att måtta som man vill genom att justera sulan.
Ja, "ett par rader" (eller rättare sagt, ett par skiften" är ju helt beroende på vilka stenar du använder dig av och vilken höjd över grannens mark ni vill få slutresultatet på.
När ni vet det är det ju bara att säkerställa att höjden på sulan matchar ett helt antal stenar, för ni vill ju inte kapa 30m sten för att få det rätt. :D

0 094441 skrev:
-varför lägga första sten innan fullt härdad betong?
-menar du att sätta armering vertikalt efter gjutning innan härdning?
Ja, långt från idealiskt, men om vi bara pratar 30cm mur och sedan ett staket så borde det räcka rätt långt.
Bästa alternativet är givetvis att räkna ut exakt var hålen i stenen är och låta armeringen gå upp där. Men speciellt om man använder murstenar med färdig yta brukar ju marginalerna för hålen som går genom alla lager vara rätt små.
Alternativt kan man ju faktiskt även låta sulan härda klart, borra och sätta i plugg och istället för armering använda typ fransk träskruv på 300mm.:)

0 094441 skrev:
-check på toppsten och borra för att fästa stolpskor. Vilken typ av stolpsko hade du använt?
-när du säger öppning menar du då fästa skor direkt i gjutningen? I så fall bortser du från toppsten va? Toppsten hade kanske kunnat vara snyggt. hmm. Frågan är då hur den ska se ut. = )
Tja, ska du putsa kanske toppsten är onödigt, men kanske snyggt?
Det jag menar med öppning är helt enkelt att köra toppsten hela vägen, men lämna luckor vid stolparna och låta betongen gå upp till samma höjd där, istället för att borra.

Och jag hade nog valt vanliga icke-reglerbara stolpskor eller ett enkelt stolpjärn om det bara ska vara ett staket ovanpå.
 
B
@094441

Jag har använt dem till fristående murar och som grundmur på platta till byggnad. Ingen horisontell kraft att prata om där. Jag vågar inte riktigt ge råd om utformningen av grunden i ditt fall, ett 30m långt (och ganska tätt) staket på nästan 2 meters höjd ger rätt stor vindlast.

Men jag har en känsla av att man borde ha en ganska rejäl betongmängd i grundsulan för att vara säker på att vinden inte tar den.

Jag hade kört på både horisontell och vertikal armering, så man binder ihop konstruktionen ordentligt.

Dränage enligt t.ex. instruktion från finja stödmur. Nu är det muren rätt låg, men en dålig dränering och x antal frostcykler kan få sämre murar att röra sig / spricka. Det är så lätt att få till dräneringen om man gör det rätt från början, klart svårare i efterhand.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.