Hej,
Till min fasa upptäckte jag när jag skulle sätta igång vatten på landet att huvudledningen på något vis har ”hoppat ur” anslutningen. Är det endast en klämring som låser röret eller hur får jag tillbaka detta på ett säkert sätt?
 
  • Vattenavstängningsventil med märkning, rör och kabelklämma i ett hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har antagligen frusit isär...........lossa mutter och klämring och se om du kan få på det på röret igen. Om det går så är det väl bara dra fast igen enligt anvisning.
 
Tusen tack för svar. Som jag misstänkte då. Antar att röret skall bottna i det nedre eller skall klämröret ligga som en centrerad skarv mitt i anslutningen?
 
  • En hand håller en avbruten mässingsdel bredvid en Vatette ventil med blått handtag under en diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
röret ska ner helt i kopplingen. Brukar vara en bit naket rör under klämringen alltså. Sen lär du ju fundera på frysningen i sig. Nästa gång kanske det inte hoppar isär........då fryser nåt sönder.
 
Stort tack för input. Skall jag köpa en ny klämring eller använda befintlig? Den ser fin ut fortfarande.
 
Får du på den på röret så är det nog inga problem att återanvända.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Som jag tolkar det så hänger slangen i röret när de sitter ihop, det kan väl inte vara lämpligt? Borde man inte fästa upp slangen på något sätt så att kopplingen inte tar onödig vikt?
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
Helt riktigt och jag reagerade på samma sätt när jag insåg detta. Blir till att krypa under huset och trixa lite :) Tack för input.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.