Hej!
Jag skulle vilja bygga en sänggavel helt i trä.
Jag vill att själva ramen är rundad i hörnen och tänkte använda rundstav som vertikala ribbor. Men hur gör man själva rundningen?
Tänkte först såga ut flera ”platta” ramar i plywood och sedan limma och spika ihop dem för att sedan runda av hörnen genom att slipa. sedan borra hål där rundstavarna ska sitta.
Finns det nåt annat sätt som är bättre?
 
K
En bild eller egen liten skiss här tror jag nog hade hjälpt ganska bra för att förstå vad du vill göra.
 
Enkel blyertsteckning av en halvcirkelformad struktur med vertikala linjer och stödpelare, på vitt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
K kniv skrev:
En bild eller egen liten skiss här tror jag nog hade hjälpt ganska bra för att förstå vad du vill göra.
ja det är ju en hjälp förstås
 
K
S Sofry skrev:
[bild]

ja det är ju en hjälp förstås
Du får ursäkta mina extremt dåliga kunskapet i att rita, men jag hoppas denna konceptuella bild är förståelig.

Ett "vanligt" sätt att göra runda ramar/former i massivt trä är att limma ihop snekapade bitar. Hur långa bitarna ska vara och vilken vinkel de ska kapas i får man räkna på, tänk att det ska bli en cirkel men sen gör man bara halva. Om man nu vill ha den symetisk. Annars går det ju även att göra en halv ellips också.

Svart är tilltänkt ram för din sänggavel, grönt är träbitarna som limmas ihop. Sedan sågas halvcirkeln med sticksåg eller liknande. Överhandsfräs med en mall kan man också använda. Därefter kan man runda av hörnen med överhandsfräs och/eller slipmaskin,

Enkelt ritad, schematisk illustration av en halvcirkelformad struktur med gröna konturer och svarta detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett annat alternativ är att du tar en stor skriva plywood eller liknande skivmaterial och helt sonika sågar ut flera halvcirklar och sedan limmar ihop dom med varandra för att få önskad tjocklek. Sedan borrning och avrundning. Vet inte om detta var din tilltänka lösning? Var alldeles för oförståeligt för mig.

Det svåra momentet som jag ser det blir, oavsett lösning på ramen, att borra raka hål för dina rundstavar, som nog bör göras innan ramen rundas av då det är svårt att borra i runda, böjda material. Så där kanske man kan fundera lite på alternativa lösningar för att fästa rundstavaran
 
Tack för utförlig förklaring!
Ja, min tanke var att limma ihop plywoodskivor och sedan såga ut själva bågen och slipa ner kanterna så det blir runt. Sedan borra hålen.
Jag får lura lite på vad det blir!
 
S Sofry skrev:
Tack för utförlig förklaring!
Ja, min tanke var att limma ihop plywoodskivor och sedan såga ut själva bågen och slipa ner kanterna så det blir runt. Sedan borra hålen.
Jag får lura lite på vad det blir!
Limma x antal lager, sen limmar du ett lager där du lämnat glipor för pinnarna, sen limmar du några vanliga lager igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.