Trädäcket får liv och dig att trivas bättre om du låter det samverka med träd, buskar, klätterväxter och marktäckare. Jag tog fram 8 fina exempel för att visa vad jag menar.

Du kan läsa blogginlägget här: 8 snygga trädäck varvade med växter
 
Ingen som funderat över hur trädäcket kommer att påverkas av ruttnande löv och annat skräp och vilket jobb det skulle innebära att rengöra och underhålla dessa däck med all vegetation och smutssamlande krukor?
 
Säg något som är vackert som inte kräver underhåll?

Buxbom måste jag berömma som växt i sammanhanget. Den klipper jag oftast bara 1 gång per år och den skräpar inte ner. Och det finns andra underhållsfria växter också om det är det du är ute efter.
 
  • Gilla
maria01 och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Säg något som är vackert som inte kräver underhåll?

Buxbom måste jag berömma som växt i sammanhanget. Den klipper jag oftast bara 1 gång per år och den skräpar inte ner. Och det finns andra underhållsfria växter också om det är det du är ute efter.
Jag är egentligen inte ute efter något alls, utan när jag ser trädäcket med de fyra träden så tänker jag på hur snabbt högar av blöta löv förvandlas till mull......... Hur många gånger om dagen måste man sopa det däcket för att undvika att det förstörs? Själv har jag stensatt uteplats som på en säsong samlar på sig ganska tjocka lager mull som jag gräver bort med skyffel. Aldrig i livet jag skulle ha trädäck i närheten av växtlighet!
 
Microkatten
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Ingen som funderat över hur trädäcket kommer att påverkas av ruttnande löv och annat skräp och vilket jobb det skulle innebära att rengöra och underhålla dessa däck med all vegetation och smutssamlande krukor?
Jo jag! :D Själv föredrar jag (natur-)sten eller grus på gångstråk samt naturstenlagda eller gräsmattebelagda uteplatser. Så skönt att sitta barfota i trädgårdsstolen och känna mjukt gräs under tårna! :cool:

Den enda nackdelen med gräsbelagda uteplatser är att man måste flytta på utemöblerna för att klippa gräset. Sen måste man väl också rensa bort ogräset mellan stenarna ibland. Eller inte, det går ju också att köra över med gräsklipparen! :)

Jag tycker nog att det hade varit betydligt snyggare med natursten och grus i exemplena som visas i bloggen. En klassisk grusgång med buxbom på sidorna... Men det är ju poppis med allehanda altanbyggen av trä idag, så jag är nog i minoritet. Men med @Sommartorparn blir vi åtminstone två! Vi får väl sitta tillsammans en skön sommarkväll på en stenlagd uteplats med lite cognac i glasen och beklaga oss över sakernas tillstånd.:giggle:
 
  • Tyvärr verkar det inte finnas någon bild att beskriva. Kan du vara snäll och tillhandahålla en bild?
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Det första trädäcket är det enda av dessa som jag verkligen kände mig inspirerad av.

Jag har tidigare funderat på om man skulle bygga ett antal landgångar en bit upp över gräsmattan och därmed kunna dela in en del av tomten i olika delar. Detta var innan jag gav upp om att ha en "mindre bäck" och en damm på tomten, men med dammen dog dock tanken på landgångar också. Jag har rätt stor tomt och jag har tillgång till ännu mer mark då grannen låter mig sköta om en del av tomten deras då den inte ligger i deras övriga markplan.

Tanken var först att jag skulle ha landgångarna för att kunna gå torrskodd över tomten som är lite blöt i ena kanten (lustigt nog så är det överkanten av tomten som är blöt), men sedan utvecklades tanken till att mer handla om trädgårdsdesign än om att vara praktiskt. Nu har jag dock aldrig kommit vidare med idén, jag lade ned den samtidigt som jag lade ned tanken på dammen som jag redan hade grävt ur för. Jag insåg helt enkelt att jag inte skulle hinna med att sköta om dammen och inte heller några mer avancerade planteringar...
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Jo jag! :D Själv föredrar jag (natur-)sten eller grus på gångstråk samt naturstenlagda eller gräsmattebelagda uteplatser. Så skönt att sitta barfota i trädgårdsstolen och känna mjukt gräs under tårna! :cool:

Den enda nackdelen med gräsbelagda uteplatser är att man måste flytta på utemöblerna för att klippa gräset. Sen måste man väl också rensa bort ogräset mellan stenarna ibland. Eller inte, det går ju också att köra över med gräsklipparen! :)

Jag tycker nog att det hade varit betydligt snyggare med natursten och grus i exemplena som visas i bloggen. En klassisk grusgång med buxbom på sidorna... Men det är ju poppis med allehanda altanbyggen av trä idag, så jag är nog i minoritet. Men med @Sommartorparn blir vi åtminstone två! Vi får väl sitta tillsammans en skön sommarkväll på en stenlagd uteplats med lite cognac i glasen och beklaga oss över sakernas tillstånd.:giggle:
Ja, vi har sten själva eftersom vi har stenhus, tycker det passar bättre då. Underhållet på vår tegelterrass består i att skrubba den ren från alger 1 gång per år, samt sopa bort löv och annat skräp. Men Per vill att vi tar bort den och bygger trädäck istället, för det är han uppvuxen med. Jag håller med honom om att det är skönare att gå barfota på, men jag tror nog att det är mer underhåll än stenen.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Bilderna i artikeln är väldigt fina men skulle hellre välja sten. En gång i tiden hakade vi på i trenden med stort trädäck med nedsänkt pool men aldrig mer! På tok för mycket underhåll och så har jag tröttnat på alla dessa enorma trädäck.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Bilderna i artikeln är väldigt fina men skulle hellre välja sten. En gång i tiden hakade vi på i trenden med stort trädäck med nedsänkt pool men aldrig mer! På tok för mycket underhåll och så har jag tröttnat på alla dessa enorma trädäck.
Jag tvättar mitt en gång om året och inget mer. Vad gör ni för underhåll?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tvättar mitt en gång om året och inget mer. Vad gör ni för underhåll?
Här behövde det tvättas flera gånger per år för att det inte skulle bli fläckigt men det berodde nog mycket på att vi har många växter och stora träd nära. Sopade gjorde jag ett par gånger i veckan beroende på årstid. Har man inte växter nära så kanske det räcker med en gång.
 
  • Gilla
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.