Hejsan,
Jag har bestämt mig för att bygga ett staket och det är mitt första DYI projekt som jag gör själv pågrund av kostanderna.

Min fråga är enkel. Tänkte bygga staket som är 180 cm lång och bredden mellan plintarna kommer vara ca 150 cm.

Skall jag köpa färdiga betongplintar eller skall jag gjuta? har för övrigt hyrt en jordborr under helgen.

Om jag skall gjuta kan jag göra det direkt i hålet eller behövs gjutrör?

All hjälp uppskattas.
 
S Sune1980 skrev:
Hejsan,
Jag har bestämt mig för att bygga ett staket och det är mitt första DYI projekt som jag gör själv pågrund av kostanderna.

Min fråga är enkel. Tänkte bygga staket som är 180 cm lång och bredden mellan plintarna kommer vara ca 150 cm.

Skall jag köpa färdiga betongplintar eller skall jag gjuta? har för övrigt hyrt en jordborr under helgen.

Om jag skall gjuta kan jag göra det direkt i hålet eller behövs gjutrör?

All hjälp uppskattas.
Lättas är väl att köpa färdiga plintar.
 
V växelventil skrev:
Lättas är väl att köpa färdiga plintar.
Det köper jag också men jag läste någonstans att om man nu har tillgång till jordborr vilket jag har så är gjuta betydligt smidigare . Kan man gjuta direkt i jord?
 
Sitter i samma situation fast lite längre fram. Bygger vindskydd på 2m med 1,2 m mellan stolpar.
Men jag tänkte mig gjuta med papprör och lägga i plintjärn. Fått för mig att de är smidigare att få allt i våg och minska risken för att plinten sätter sig.
Men har inte gjort ngt liknande själv så erfarenheten är noll.
 
S Sune1980 skrev:
Det köper jag också men jag läste någonstans att om man nu har tillgång till jordborr vilket jag har så är gjuta betydligt smidigare . Kan man gjuta direkt i jord?
Annars hade väl jordankare varit kanon men nu har redan hyrt en jordborr.Jaghade nog gjort en form om jag skulle gjuta.
 
wildeside
S Sune1980 skrev:
Hejsan,
Jag har bestämt mig för att bygga ett staket och det är mitt första DYI projekt som jag gör själv pågrund av kostanderna.

Min fråga är enkel. Tänkte bygga staket som är 180 cm lång och bredden mellan plintarna kommer vara ca 150 cm.

Skall jag köpa färdiga betongplintar eller skall jag gjuta? har för övrigt hyrt en jordborr under helgen.

Om jag skall gjuta kan jag göra det direkt i hålet eller behövs gjutrör?

All hjälp uppskattas.
Inga problem att gjuta direkt i hålen.
Kan vara bra att ha en stump gjutrör så att du får upp plinten lite från markytan.
Bygg ihop något som fixerar plitjärnen medan betongen härdar.
 
  • Gilla
Toppalua
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Inga problem att gjuta direkt i hålen.
Kan vara bra att ha en stump gjutrör så att du får upp plinten lite från markytan.
Bygg ihop något som fixerar plitjärnen medan betongen härdar.
Vilken sorts betong hade du rekommenderat?
 
S Sune1980 skrev:
Vilken sorts betong hade du rekommenderat?
behövs vibrator stav?
 
wildeside
S Sune1980 skrev:
behövs vibrator stav?
Nej, stöt upp och ner utan att föra in luft från ytan med armeringsjärn i betongen så blir det bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.