Hej alla, är det någon som har något tips på hur man hanterar långa/flimsiga/ömtåliga takplåtar på ett tak som detta? Dvs på ett sk. ”a-framehus” utan väggar på långsidorna…

På ett mer ”vanligt” hus/tak kan man ju dra upp plåtarna på en stege eller någon form av ”bana”, men det går ju inte här? Eller tänker jag fel? :)

Läser man monteringsanvisningarna för exempelvis Plannjas Trend 475 så står det ju bland annat att man får inte lyfta plåtarna i kortändorna, jag gissar att dom viks och att det blir lätt fula veck…

Tack på förhand,
Rikard

Modern arkitektur, svart fasad, geometrisk form, skogsbakgrund, distinkt vertikal linjedesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Välj en tjockare korrugerad plåt som tål hantering.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Välj en tjockare korrugerad plåt som tål hantering.
Det är ju en lösning, men jag tycker det är rätt snyggt med den där typen av plåt :)
/Rikard
 
R rikard454 skrev:
Det är ju en lösning, men jag tycker det är rätt snyggt med den där typen av plåt :)
/Rikard
Lej då bort arbetet till en plåtslagare så du får riktig bandtäckt plåt.
 
  • Gilla
rikard454 och 1 till
  • Laddar…
De flesta plåtvarianter rekommenderas att lyftas i långsidorna.

Hur långt takfall är det frågan om?
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
S sk007 skrev:
De flesta plåtvarianter rekommenderas att lyftas i långsidorna.

Hur långt takfall är det frågan om?
Skulle tro det hamnar på sju/åtta meter…
/Rikard
 
F fribygg skrev:
Lej då bort arbetet till en plåtslagare så du får riktig bandtäckt plåt.
Mmm, har funderat på det - men om bygget blir av så tänkte jag försöka göra så mycket som möjligt själv för att spara pengar...

/Rikard
 
R rikard454 skrev:
Skulle tro det hamnar på sju/åtta meter…
/Rikard
Jag skulle göra en häck som plåten kan ligga/stå i som man kan ha i samma vinkel som taket.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
S sk007 skrev:
Jag skulle göra en häck som plåten kan ligga/stå i som man kan ha i samma vinkel som taket.
Hmmm, intressant - som lutar mot byggnadsställningen som man har på kortsidan av huset.

Hmm, och att man matar på/upp ett antal plåtar åt gången på den häcken.

Eller man kanske kunde ha den höj- och sänkbar helt enkelt. Man har den liggande på marken parallellt med kortsidan på huset/utanför byggnadsställningen och höjer ”nockänden” av häcken med hjälp av en elektrisk winsch (har planer på en sådan till resandet av takstolarna ändå)…

Ptja, låter ju genomförbart! Tack för tipset, jag ska klura mer på det!

/Rikard
 
Jag tänker också att man ställer häcken bredvid taket och sedan lyfter den i nockänden.

Tar man bara några få plåtar per lyft bli det inte särskilt tungt heller.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Vad menas med "flimsiga"?
 
S sk007 skrev:
Vad menas med "flimsiga"?
Att dom är ”mjuka”, att man inte kan lyfta dom ”hur som helst” utan att dom viks.

Flimsiga, det kanske är Lulebonska ;)

/Rikard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.